ابراهیم رییسی گفت: ساماندهی اصل کارشناسی قانون در قوه قضاییه مطرح است و باید برای بهتر شدن به آن کمک کنیم.

به گزارش جماران؛ رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: به قضات همیشه گفته‌ام با یکدیگر تقارن داشته باشیم حکم نهایی و دادگاه بدوی باید به یکدیگر نزدیک شود تا شاهد این اختلافات فاحش نباشد.

سید ابراهیم رییسی در هم‌اندیشی با کارشناسان رسمی دادگستری با بیان اینکه مبانی کارشناسی فقه و مبانی دینی ما به امر کارشناسی بسیار تاکید داشته است، گفت: برای کار کارشناسی باید به کسی که کارشناس است، مراجعه کنیم کارشناس کسی است که کار را می‌شناسد نظر وی برای قاضی در کشف حقیقت بسیار اهمیت دارد.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: موضوع‌شناسی در مقام مقام قاضی بسیار اهمیت دارد و قاضی در شناخت موضوع به طور کامل می‌تواند داوری نافذ و منطبق با واقعیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: کارشناس می‌تواند به قاضی کمک کند زیرا که او شاهد و کمک قواست یک کارشناس نقش بسیار مهمی در کشف حقیقت دارد.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: کارشناسان در حوزه‌های پزشکی، معدن، کشاورزی و سایر رشته‌های مختلف نقش بسزایی دارند به طور مثال در یک تصادف کارشناس می‌تواند در بررسی صحنه به قاضی کمک کند زیرا همانطور که گفتم نقش وی کشف حقیقت است.

رییسی با بیان اینکه یک کارشناس باید از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار باشد، عنوان کرد: کارشناس باید از خود تخصص داشته باشد، برای وی به هنگام بودن و به روز بودن بسیار اهمیت دارد زیرا کارشناسی که به روز نباشد نظرش برای قاضی قابل اعتماد نیست.

وی خاطرنشان کرد: کارشناس نقش مهمی در تشخیص‌سازی دارد و او و نظراتش بسیار حائز اهمیت است بنابراین تاخیر در نظریه کارشناسی می‌تواند منجر به اطاله دادرسی شود به موقع نظر ندادن و همچنین نظر دقیق نداشتن می‌تواند بر روند دادرسی تاثیرگذار باشد.

رییس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کانون کارشناسان دادگستری گفت: کانون کارشناسان نقش بسیار مهمی در این میان می‌تواند داشته باشد و باید تخصص و تعهد را مدنظر داشته باشد زیرا یک نظریه غیرمتصل می‌تواند پرونده‌ای را دچار مشکل کند و باز باید بگویم اگر نظر غیرکارشناسی مطرح شد، علاوه بر اینکه از کد کارشناس باید سوال کنیم از کانون هم باید سوال کنیم که چرا نظارت نداشته است.

وی ادامه داد: کسی که باید بر کار کارشناسان نظارت داشته باشد، کانون تعیین کرده است که این کار می‌تواند بسیار موثر باشد.

رییسی گفت: صرف صدور پروانه کارشناسی برای کار کفایت نمی‌کند صدور این پروانه اولین اقدام است و باقی قدم‌ها باید در اساس قانون برداشته شود .

وی تاکید کرد: کانون و مرکز کارشناسان می‌توانند به امور کمک کنند گاهی مشاهده می‌کنیم نود درصد کارشناسی به ده درصد کارشناسان ارجاع می‌شود و نود درصد کارشناسان در این میان بیکار می‌مانند باید این امر ساماندهی شود من از قضات می‌خواهم این اصل را رعایت کنند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در بازدیدهای سرزده هم مشاهده کردم به دو یا سه کارشناس بیشتر به کار کارشناسی نمی‌دهد این کار باید اصلاح شود و همین جا اعلام می‌کنیم نظام ارجاع و نظارت باید تقویت و اصلاح شود. زیرا معتقدم این کار بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان انتقاد می‌کنند چرا رسانه‌ها در برخی از امور بزرگنمایی می‌کنند به شما می‌گویم تعرفه‌ها را واقعی و شفاف کنید. خواهید دید با این شفاف‌سازی خوش‌بینی در بین مردم پدید خواهد آمد. زیرا این امر می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: اصلاح کردن نظام ارجاع می‌تواند بسیاری از بدبینی‌ها را ساماندهی کند.

وی افزود: ساماندهی اصل کارشناسی قانون در قوه قضاییه مطرح است و باید برای بهتر شدن به آن کمک کنیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اختلاف فاحش کارشناسی در ذهن نخبگان و مردم سوال به وجود می‌آورد گاهی یک ملک در یک منطقه به پنج قیمت متفاوت کارشناسی می‌شود باید تقارن و نزدیکی بین کارشناسان انجام شود این کار بسیار ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: به قضات همیشه گفته‌ام با یکدیگر تقارن داشته باشیم حکم نهایی و دادگاه بدوی باید به یکدیگر نزدیک شود تا شاهد این اختلافات فاحش نباشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.