گزارش های بدست آمده حاکی است که مقامات عربستان به شدت به دنبال سرنگونی و کودتا علیه دولت رجب طیب اردوغان هستند.

به گزارش جماران؛ «اکسپرس» روز سه شنبه نوشت: به دنبال افزایش فشار جامعه بین الملل علیه عربستان در مورد پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، ریاض به دنبال کودتا علیه رئیس جمهوری ترکیه است.

این روزنامه افزود، گزارش های بدست آمده حاکی است که مقامات عربستان به شدت به دنبال سرنگونی و کودتا علیه دولت رجب طیب اردوغان هستند.  

گزارش کودتا علیه دولت ترکیه برای اولین بار توسط مرکز سیاسی امارات (میدل ایست آی) یکی از مهمترین اتاق فکرهای وابسته به دولت ابوظبی مطرح شد.

براساس سند منتشر شده توسط میدل ایست آی، عربستان به شدت به دنبال آن است که از همه ابزارها برای تحت فشار قراردادن دولت اردوغان و تضعیف وی از طریق مسائل داخلی به امید اینکه او توسط مخالفان سرنگون شود استفاده کند.

میدل ایست آی در ادامه آورده است، اولین ادله این طرح ریاض زمانی مشخص شد که مقامات ریاض از ورود ۸۰ کامیون ترکیه‌ای حامل پارچه و مواد شیمیایی به داخل عربستان از طریق بندر "ضبا" ممانعت کردند.

این پایگاه در ادامه به نقل از یک منبع ترکیه‌ای تأکید کرد، مقامات عربستان همچنین مانع ورود ۳۰۰ کانتینر حامل سبزیجات و میوه ترکیه به داخل این کشور از طریق بندر جده شدند. علاوه بر این، تعداد توریست‌های سعودی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۵ درصد کاهش یافت.

پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، روابط میان ریاض و آنکارا به شدت با تنش همراه بوده است.

تنش ها در اوج زمانی افزایش یافت که آنکارا در طول بحران دیپلماتیک سال ۲۰۱۷ از قطر حمایت کرد و با چرخش دیپلماتیک به سوی ایران تنش میان این دو کشور تشدید یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.