سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد: کشورهای منطقه به ویژه کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس باید برای مقابله با هر نوع چالش جهانی علیه امنیت ناوبری دریائی در این منطقه اقدام مشترک انجام دهند.

به گزارش جماران، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزرات خارجه عراق در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سفر اخیر «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور به ایران و ضرورت تأمین امینت ناوبری از سوی کشورهای منطقه گفت: ما از تحقق امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به ویژه در خلیج فارس حمایت می­‌کنیم، چرا که این منطقه گذرگاه دریایی، یک شریان استراتژیک و بسیار مهم در جهان به شمار می­‌رود.

وی تأکید کرد: بسیار مهم است که برای تأمین چارچوب­‌های محیطی امنیتی مشترک تلاش و تدابیری اتخاذ شود که توان بازدارندگی و مقابله با هر نوع خطر احتمالی که امنیت ناوبری دریایی در این منطقه حیاتی را تهدید می­‌کند، داشته باشد.

صحاف گفت: بر این اساس است که می­‌توان امنیت و سلامت کشتی‌­های تجاری و نفتکش­‌ها را تأمین و تضمین کرد.

وی تأکید کرد که برای مقابله با هر نوع چالش جهانی علیه امنیت این منطقه دریایی باید کشورهای ساحلی منطقه تمام تلاش خود را به منظور تضمین حرکت کشتیرانی ایمن به کار بندند.

صحاف درباره تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین المللی برای این منظور گفت: این موضوع نیاز به مراجعه به مراجع بالاتر دارد، چرا که حاوی جزئیات بسیار زیادی است و من نمی توانم در این زمینه صحبت کنم.

سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره نشست سه جانبه وزرای خارجه اردن، عراق و مصر و محورهای آن گفت: وزرای خارجه عراق، اردن و مصر در نشستی که در مقر وزارت خارجه به میزبانی بغداد آغاز به کار خواهد کرد، موضوع لزوم حمایت از اقدام مشترک عربی بر پایه تفاهم‌­ها و شراکت­‌های متنوع و مختلف در زمینه‌­های سیاسی، امنیتی، انرژی، صنعت، تجارت و مسکن را بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

وی تأکید کرد که وزرای کشورهای سه‌گانه مرتبط با این پرونده‌­ها طی روزهای آینده به منظور فعال‌سازی توافق­‌های صورت گرفته در ابعاد مختلف در بغداد حضور خواهند داشت و تشکیل جلسه خواهند داد.

صحاف در پاسخ به این پرسش که آیا مسائل مربوط به ایران و موضوع امنیت ناوبری نیز در نشست سه جانبه فردا در بغداد مورد بررسی قرار می‌­گیرد، گفت: خیر، وزرای حاضر در این نشست پرونده‌­های روز در سطح منطقه و بین الملل را که بر منافع حیاتی و مهم سه کشور مذکور تأثیر می­‌گذارد، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در این نشست از اهمیت هماهنگی مواضع در این پرونده‌­ها گرفته تا ارائه راهکارهای جامع و فراگیر که به بحران‌­های منطقه به ویژه در مسأله نخست یعنی فلسطین و همچنین سوریه و لیبی و یمن پایان می­‌دهد، ارزیابی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به شایعات مربوط به حملات اخیر اسرائیل به مواضع حشدالشعبی گفت: چنین چیزی از اساس وجود ندارد و من به شدت آن را تکذیب می‌کنم.

وی درباره احتمال باز شدن مرز خسروی در ایام اربعین گفت: هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.