معاون دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: شما می دانید چه اتفاقی افتاده است و در مدت 90 روز گذشته کاری انجام نداده اید. آیا باز هم می خواهید شانه هایتان را بالا بیندازید یا قصد دارید صدای کودکان ادلب را بشنوید و درباره آن کاری کنید؟

به گزارش جماران؛ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، کشته شدن غیرنظامیان در درگیری های سوریه را نگران کننده دانست و گفت گروه تروریستی هیات تحریر الشام همچنان به گلوله باران مردم ادامه می دهند.

مارک لوکاک روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی شرایط انسانی در سوریه برگزار شد، افزود: بیش از 90 روز بمباران و گلوله باران توسط دولت سوریه و فدراسیون روسیه ، خسارت هایی را در منطقه به اصطلاح کاهش تنش ادلب ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در تاریخ 26 ژوئیه ، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر حداقل 450 غیرنظامی را که از اواخر آوریل کشته شده اند، از جمله بیش از 100 نفر در دو هفته گذشته، شناسایی کرد. ما شاهد گزارش های مداوم از حملات مرگبار به غیرنظامیان هستیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: صدها نفر دیگر زخمی و بیش از 440 هزار نفر آواره شده اند. ده ها غیرنظامی نیز به دلیل گلوله باران توسط گروه تروریستی هیات تحریر الشام و گروه های مسلح غیر دولتی مرتبط با آنها کشته یا زخمی شده اند..

لوکاک با اشاره به اینکه اطلاعاتی درباره حضور غیرنظامیان در برخی اماکن خدمات شهری همچون بیمارستان ها در اختیار دولت سوریه و روسیه گذاشته شده است، اظهار کرد: سوال مهم اینجا است که آیا این اطلاعات برای محافظت از تاسیسات غیر نظامی استفاده شده است یا از آن برای حمله به آنها بهره برده اند.

وی افزود: من از روسیه خواسته ام تا توضیح دهد از اطلاعاتی که به آنها ارائه شده است چه استفاده ای کرده اند؟ همچنان امیدوارم توضیحات بیشتری دریافت کنم. همچنین نکاتی را برای توجه به 6 حمله مختلفی که در شمال غربی سوریه در سال 2019 به تحرکات یا اماکن امن انجام شده است، ارسال کردیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالی که یک پاسخ رسمی از ترکیه دریافت کردیم، هنوز پاسخی از فدراسیون روسیه به ما نرسیده است.

لوکاک به نامه دولت سوریه هم اشاره کرد که آمده است 119 بیمارستان در ادلب وجود دارد که به تصرف تروریست ها درآمده است و از آنها به عنوان بیمارستان استفاده نمی شود؛ از این رو نمی توان آنها را بیمارستان، مراکز درمانی یا حتی موضوعات غیرنظامی درنظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید تاسیسات درمانی و حمل و نقل تحت حمایت خاص قوانین بین المللی بشردوستانه قرار دارند و لازم است گام هایی برای حمایت از آنها حتی اگر برای مقاصد نظامی استفاده شوند، برداشته شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره منابع اطلاعاتی خود هم اظهار کرد: ما از فرایندهای بی طرف و مستقل و کمیسیون حمایت از تحقیقات در خشونت های بالقوه استعلام می کنیم. مساله فقط این است که آیا آنهایی که به ما اطلاعات حساس می دهند موافقت کنند که آنها را منتقل کنیم.

لوکاک در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله ارسال کمک های اولیه زندگی به سوریه هم اشاره کرد و گفت: بین ماه ژانویه و مه سال 2019، بیش از 6 میلیون نفر در سوریه از کمک های انسان دوستانه بهره مند شده اند. تقریبا هر ماه بیش از 2.9 میلیون نفر به این کمک ها دسترسی یافته اند.

وی افزود: طرح پاسخ انسانی به نیازهای اولیه توجه دارد که 85 درصد به مناطقی ارسال شده است که به شدت نیازمند آن بوده اند. همچنین در مناطقی که شدت نیاز آنها کمتر بوده است، فعالیت های واکسیناسیون و غربالگری تغذیه انجام شده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و کمک های اضطراری ادامه داد: برخی گزارش های اخیر ادعا کرده اند که کمک های بشردوستانه سازمان ملل فقط به مناطقی که تحت کنترل دولت نیستند، می رسد. این صحت ندارد. در حقیقت ، بیشتر کسانی که کمک سازمان ملل به آنها رسیده است، در مناطق تحت کنترل دولت سوریه هستند.

لوکاک همچنین خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: شما می دانید چه اتفاقی افتاده است و در مدت 90 روز گذشته کاری انجام نداده اید. آیا باز هم می خواهید شانه هایتان را بالا بیندازید یا قصد دارید صدای کودکان ادلب را بشنوید و درباره آن کاری کنید؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.