​پنجمین دوره انتخابات شورایاری شهر تهران از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.

به گزارش جماران؛ پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران از ساعت هشت صبح امروز (جمعه ۴ مردادماه)  آغاز شد.

این دوره از انتخابات شورایاری‌ها در ۳۵۲ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود و تعداد ۷۰۰۰ صندوق رای تمام الکترونیک در ۱۷۰۰ شعبه مستقر خواهند شد.

بیشتر بخوانید؛ شماره ملی تنها شرط شرکت در انتخابات شورایاری‌ها/ داشتن شناسنامه الزامی نیست

۱۲ هزار و ۳۲۸ نفر در انتخابات شورایاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۳۰ نفر تایید صلاحیت شده است.

نحوه اخذ رای الکترونیکی در انتخابات شورایاری‌ها

دبیر ستاد هیات اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران که از ساعت ۸ صبح امروز (چهارم مرداد) شروع شده است، فرآیند اخذ رای از طریق دستگاه الکترونیکی را تشریح کرد.

این انتخابات به صورت تمام الکترونیک در ۳۵۲ محله شهر تهران در حال برگزاری است.

سید حمید طهایی دبیر ستاد هیات اجرایی این انتخابات روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ صندوق‌های الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده که اسامی کاندیداهای هر حوزه انتخابیه در حافظه دستگاه ذخیره است.

وی افزود:‌ در آغاز رای‌گیری کارت ملی رای‌دهنده توسط دستگاه احراز هویت تایید و به جای برگ تعرفه، کارت تعرفه در اختیار رای دهنده قرار می‌گیرد؛ در ادامه رای‌دهنده کارت تعرفه را در دستگاه قرار می‌دهد و با وارد کردن کد کاندیداها رای‌گیری آغاز می‌شود.

دبیر ستاد هیات اجرایی پنجمین دوره انتخابات انجمن شورایاری‌ها ادامه داد: با وارد شدن هر کد، نام، نام‌خانوادگی و عکس کاندیدا نمایش داده می‌شود؛ چنانچه کد اشتباه وارد شود، دستگاه اخطار می‌دهد، پس از ثبت اسامی با انتخاب دکمه «اتمام رای‌گیری» اسامی در سیستم ثبت و علاوه بر آن به صورت چاپی در مخزن صندوق ذخیره می‌شود.

طهایی تصریح کرد: همزمان با ثبت اسامی در صندوق الکترونیک، اسامی در زیر یک پوشش شیشه‌ای نیز به رای‌دهنده نمایش داده می‌شود و اسامی انتخاب شده رای دهنده به شکل برگه کاغذی چاپ شده درون صندوق قرار می‌گیرد.

به گفته وی در انتهای روز رای‌گیری دستگاه به طور خودکار آرا را اعلام و زمان شمارش آرا به چند دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

طهایی ادامه داد: همچنین پس از برگزاری انتخابات در صورتی که هر یک از کاندیداها اعتراض و شکایتی داشته باشند، می‌توان پلمب صندوق را باز کرد و شمارش آرا را به صورت دستی انجام داد.

وی تاکید کرد:‌ امکان خطا در این شیوه از انتخابات وجود ندارد.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها تا ساعت ۱۶ امروز ادامه دارد و در صورت نیاز، شهرداری تهران مجاز است رای گیری را در دو نوبت دو ساعته تمدید کند.

۲۰ هزار نفر در هیات‌های اجرایی، نظارت و اپراتورها کار برگزاری انتخابات شورایاری شهر تهران را برعهده دارند.

در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها بیش از ۱۲ هزار نفر که تا ساعت ۸ دیروز (پنجشنبه) مجاز به تبلیغات انتخاباتی بودند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از آنجاکه شرکت در انتخابات شورایاری‌ها نیازمند کارت هوشمند ملی است، طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت هوشمند ملی نشده اما فرآیند ثبت نام را انجام داده اند می توانند از رسید تکمیل ثبت نام برای شرکت در انتخابات شورایاری ها در سطح شهر تهران استفاده کنند.

شورایاران بازوان مشورتی مدیران شهری بویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران محسوب می شوند که در نحوه تصمیم‌گیری‌ها، اجرای طرح ها و توزیع اعتبارات در سطح محلات نقش بسیار کمک کننده‌ای دارند.

57916039

تست رای مجدد در انتخابات شورایاری‌ها توسط محسن هاشمی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز پس از آنکه در کاشانک در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کرد، از برخی حوزه‌های انتخابات سطح شهر نیز بازدید کرد.

محسن هاشمی با حضور در مسجد فخریه محله منیریه پس از بازدید از این حوزه ، امکان رای دوباره افراد در شعب را تست کرد که مشخص شد هیچ شهروندی نمی‌تواند در دو شعبه در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران شرکت کند.

وی همچنین در سخنانی گفت: خوشحالم در کنار همکارانم و مردم در این انتخابات شرکت کردم. من صبح امروز ساعت 8:10 در مسجدی در کاشانک که محله سکونت ما آنجا قرار گرفته رای خود را دادم و توصیه می‌کنم که اهالی هر یک از محلات در محله خود رای بدهند.

وی افزود: پس از رای دادن از برخی شعب انتخابات بازدیدی داشتم که خوشبختانه از صبح تمام عوامل برگزاری انتخابات در شعب حضور داشتند. هویت افراد در ابتدا چک می‌شد و در مرحله بعد از لیستی که وجود داشت شهروندان به 9 نفر در محلات خود رای دادند.

وی ادامه داد: در ادامه بازدیدها در ستاد اجرایی منطقه 9 حاضر شدم که همه عوامل در ستاد مرکزی منطقه در محل سوله بحران این منطقه حضور داشتند. این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود و آمار و اطلاعات به شرکت کنندگان به صورت آنلاین قابل دسترسی است. به این ترتیب در منطقه 9 در همان ساعات ابتدایی 600 نفر رای داده بودند که 30 درصد آنها بانوان بودند. البته اطلاعات رای شهروندان به افراد تا پایان انتخابات قابل دسترسی نخواهد بود و تنها آمار شرکت کنندگان قابل مشاهده است.

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص آمار پایین ثبت نام کنندگان در این انتخابات گفت: حضور مردم در شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی موجود قطعا می‌تواند نقش موثر بین‌المللی داشته باشد. باید از آقای مسجدجامعی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران نیز قدردانی کنیم که تجارب گذشته خود را در اختیار اعضای جدید قرار دادند.

وی افزود: این انتخابات برای اولین بار به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران از مجلس، دولت و شوراهای شهر و روستا نهایتا همه به شورایاری‌ها ختم می‌شود. شوراهای شهر و روستا نیز 20 سال به طول انجامید تا به شرایط امروز برسد. لذا باید تلاش کنیم شورایاری‌ها نیز به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در ساعت ۲۰ به پایان رسید

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از ساعت 8 صبح امروز در 352 محله برگزار شد.

این دوره از انتخابات به روش الکترونیکی برگزار و بیش از 1704 صندوق در شعب اخذ رای برای رای‌گیری شهروندان در نظر گرفده شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1217771
  • منبع: باشگاه خبرنگاران و ایرنا و ایسنا
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.