مارکوس لایتنر روز سه شنبه در بازدید ۳۰ نفر از سفرا، دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران از مرز دوغارون شهرستان تایباد در خراسان رضوی گفت: خدمات و امکانات ارائه شده به اتباع خارجی به ویژه به شهروندان کشور افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر و تحسین است.

به گزارش جماران؛ سفیر سوئیس در تهران گفت: خدمات و امکانات ارائه شده به اتباع خارجی به ویژه به شهروندان کشور افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر و تحسین است.

مارکوس لایتنر روز سه شنبه در بازدید ۳۰ نفر از سفرا، دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران از مرز دوغارون شهرستان تایباد در خراسان رضوی افزود: این بازدیدها برای کشورهای اروپایی بسیار مهم و تأثیر گذار است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود و زندگی اتباع کشورهای مختلف در جمهوری اسلامی ایران بازدید مستمر از مرزهای ورودی و خروجی اتباع خارجی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: خراسان رضوی دومین استان پر حجم به لحاظ تردد اتباع خارجی پس از تهران است.

سید علی قاسمی افزود: خدماتی که در امور پناهندگان اتباع خارجی در سطح خراسان رضوی ارائه می‌شود سبب توجه کشورهای خارجی و سازمان ملل متحد به این استان شده است.

وی اظهار کرد: ۳۲۰ هزار پناهنده و مهاجر در خراسان رضوی سکونت دارند که ۱۶۰ هزار نفر از این اتباع دارای کارت آمایش هستند و ۷۰ هزار نفر هم به صورت غیر مجاز در ایران به سر می برند.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به تحریم‌های صورت گرفته توسط برخی کشورهای اروپایی، دولت ایران همچنان خدمات خود را به پناهندگان و مهاجران خارجی در کشور به ویژه در خراسان رضوی ادامه داده و با هدف خدمات بشر دوستانه این خدمات روز به روز افزایش پیدا کرده است.

قاسمی افزود: در حال حاضر روزانه بین ۵۰۰ تا سه هزار نفر از اتباع افغان از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگشت داده می‌شوند.

مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: اتباع افغانستانی که به میل خود به کشورشان باز می گردند یا حضور غیر قانونی در ایران دارند و بازگردانده می شوند در مرز دوغارون در شهرستان تایباد آموزش پیش آگاهی از خطرات مین و حوادث احتمالی آن را فرا می‌گیرند.

قاسمی افزود: اداره کل امور اتباع و مهاجرین استانداری خراسان رضوی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که در این نقطه از کشور و در گذرگاه رسمی دوغارون کلاس‌های آموزشی خطرات استفاده از مواد مخدر را نیز به اتباع افغان آموزش دهد.

وی اضافه کرد: خدمات ارائه شده به اتباع خارجی به ویژه افغانستانی در حوزه‌های آموزشی، توانمند سازی، بیمه سلامت و اشتغال ارائه می‌شود.

هیأت ۳۰ نفره سفرا، دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان در ایران همچنین از مرکز آموزش‌های پیش آگاهی مرکز بهداشتی درمانی اتباع خارجی و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و نقطه صفر مرزی ایران و افغاستان دیدن کرد.

این هیأت خارجی همچنین در ادامه سفر خود از نحوه ارائه خدمات به مهاجران افغانستانی در مهمانشهر تربت جام استان خراسان رضوی بازدید می‌کند.

هم اکنون ۳۲۰ هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در خراسان رضوی سکونت دارند و ۶۰ هزار نفر از این جمعیت به عنوان دانش آموز در مدارس این استان در حال تحصیل هستند.

طرح پوشش بیمه درمانی اتباع خارجی نیز در قالب قرارداد چهارجانبه اداره کل اتباع وزارت کشور، سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از سال ۱۳۹۴ در خراسان رضوی در حال اجراست.

مهاجران افغانستانی مقیم خراسان رضوی در قالب ۱۶ مؤسسه دارای مجوز، مشغول فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند.

پایانه مرزی دوغارون به عنوان تنها گذرگاه رسمی کشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان واقع است و به طور میانگین روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از این معبر رفت و آمد می‌کنند.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.