وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو علاقه مند نیست که وضعیت پیرامون ایران متشنج شود و امیدوار به خویشتنداری تهران در این وضعیت است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: غنی ساری اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد و تا پنج درصد توسط ایران، پیمان ان.پی.تی و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی را نقض نمی کند.

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در پایان نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اسلواکی گفت: شرکای آمریکایی و اسراییلی ما ازجمله مسائلی درباره ایران و برنامه موشکی این کشور و اینکه چه سیاستی را در منطقه دنبال می کند، دارند؛ همه این مسائل قابل مذاکره است.

وی یادآوری کرد: زمانی که برجام تنظیم شد، روسیه اصرار کرد که ضرورت گفت وگو درباره مسائل منطقه ای در آن قید شود.

لاوروف افزود: آنچه را که با زحمت فراوان به دست آمده و سهم بزرگی در تحکیم نظام منع انتشار سلاح هسته ای داشته را نباید درهم شکست و آن را باید حفظ کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو علاقه مند نیست که وضعیت پیرامون ایران متشنج شود و امیدوار به خویشتنداری تهران در این وضعیت است.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم حقایق واقعی را چشم پوشی کنیم، واقعیت این است که ایران که شروع به غنی ساری اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد و تا پنج درصد کرد و بنظرم این سطح را نیز افزایش می دهد پیمان ان.پی.تی و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی را نقض نمی کند.

وی افزود: ما تاکید داریم که ایران با اقدامات خود توافق های موجود را نقض نمی کند و باید وضعیت را باتوجه به این واقعیت بررسی کرد.

روسیه برای نشست وزیران آماده است

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه آماده برای نشست وزیران پنج کشور و ایران درباره برجام است.

وی یاداوری کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام روز ۲۸ ماه ژوئن برگزار شد و پس از آن پیشنهاد شده است که در سطح وزیران نشست دیگری برگزار شود و ما برای این آماده خواهیم بود اما در شرایطی که تا برگزاری این نشست به توافق های مشخصی برسیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه بر لزوم بازگشت همه شرکت کنندگان در برجام به تعهدات خود تاکید کرد و اظهار داشت: ما در زمان حاضر هیچ راه خروجی از این وضعیت به جز اصرار بر بازگشت به اصول اساسی برجام و بازگشت همه شرکت کنندگان در این توافق به انجام تعهدات خود نمی بینیم.

اینستکس یا ابزار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، راهکاری که در ابتدای سال جاری میلادی از سوی اروپا ایجاد شد تا اروپا به روشی رسمی با ایران مبادلات اقتصادی داشته باشد، همچنان با گذشت چندین ماه اجرایی نشده است.

کم کاری اروپا در ماه‌های گذشته و اجرایی نشدن اینستکس بارها مورد انتقاد مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه قرار گرفته است.

ایران روز یکشنبه در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای گام دوم کاهش تعهد به برنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را برداشت.

مقامات، دیپلمات‌ها، سناتورها و نمایندگان پارلمان روسیه از دو روز گذشته با توجه به اقدامات جدید تهران در خصوص کاهش تعهدات داوطلبانه خود، ضمن حمایت از ایران در برجام و درک اقدامات تهران برای حفظ توافق هسته‌ای با توجه به خروج غیرقانونی و یکطرفه آمریکا از آن، از نگرانی خود مبنی بر بدتر شدن وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای سخن گفتند و خواستار خویشتنداری تهران شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.