نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران شد و این درخواست مورد موافقت قرار گرفت.

به گزارش جماران؛ نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران شده است.

«جکی ولکات»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی امروز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران شد. 

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این سازمان قرار گرفته آورده است: «امروز، "جکی ولکات" سفیر آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، وفق قواعد و رویه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  خواستار برگزاری نشست ویژه این شورا برای بحث درباره جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای حکومت ایران شد.»

ولکات ادعا کرده دولت آمریکا «قویاً» از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی در ایران حمایت می‌کند. 

در این بیانیه تصریح شده ولکات قبلاً به شورای حکام اظهار داشته گزارش واقع‌بینانه و جامع مدیر کل آژانس در خصوص فعالیت‌های ایران-و هر گونه تغییر در این فعالیت‌ها- برای استفاده شورا از اختیارات خود جهت ارائه ارزیابی دقیق از اجرای تعهدات پادمانی و هسته‌ای توسط ایران ضروری است.   

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در پایان این بیانیه آورده است: «جامعه بین‌المللی بایستی رژیم ایران را پاسخگو کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرده است. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته با نقض یکجانبه تعهدات خود ذیل برجام از این توافق که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود خارج شد.

آژانس اتمی درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه درباره ایران را اجابت کرد

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد شورای حکام چند روز دیگر بنا به درخواست آمریکا که خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران شده بود تشکیل جلسه خواهد داد.

آژانس اتمی درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه درباره ایران را اجابت کرد

ساعاتی بعد از درخواست نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران، یک سخنگوی آژانس زمان برگزاری این نشست را اعلام کرد.  

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت جلسه شورای حکام آژانس اتمی، رأس ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۰ جولای (۱۹ تیرماه) برگزار خواهد شد. 

ابراز شگفتی روسیه از درخواست آمریکا برای نشست شورای حکام درباره ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل در وین روز جمعه به اقدام آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت:« یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست اضطراری درباره ایران در هفته آینده است. خوب، اما شورای حکام قرار است درباره چه چیزی بحث کند؟ انحراف ایران از برنامه جامع اقدام مشترک؟»

اولیانوف در ادامه نوشت: «از دیدگاه اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی تمی، این نهاد برای بررسی نقش یا نگرانی تشکیل نشده است. شورای حکام مکان مناسبی برای این موضوعات نیست.»

وی در توئیت دیگری نوشت: «روابط بین‌المللی سرشار از شگفتی‌هایی است که با عقل سلیم جور در نمی‌آید. آمریکا از برجام خارج می‌شود و تلاش می‌کند با نقض قوانین بین‌المللی  کاملا آن را نابود کند و این آمریکا است که امروز خواستار نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سرزنش ایران به دلیل انحراف جزئی از مفاد فرعی برجام است.»

ایران: تحولات اخیر در برجام ارتباطی با وظایف شورای حکام ندارد

نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای با اشاره به یادداشت مطبوعاتی نمایندگی دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در خصوص درخواست یک نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث در مورد آخرین گزارش مدیر کل آژانس در مورد اجرای برجام این درخواست را «طنزی تلخ» خواند.

در این بیانیه آمده است: در واقع این یک طنز تلخ است که همان رژیمی که در عمل، برجام را به‌واسطه خروج غیر قانونی و یک‌جانبه از این توافق نقض و به دیگران فشار وارد کرده است تا همین کار را انجام دهند و در نتیجه، اجرای آن توسط جامعه بین‌المللی را از طریق اعمال همان ابزار قهرآمیز با مانع مواجه کرده است، حال نگرانی خود را در مورد اجرای همان توافق بیان می‌کند.

این حقیقت که آمریکا به عنوان نقض‌کننده نخستین و اصلی برجام، چنین درخواستی را مطرح کرده، حاکی از انزوای آن به علت مخالفت با چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در امور بین‌المللی است.

تصمیم اخیر ایران که در پاسخ به وضعیتی است که آمریکا مسبب آن بوده، به دنبال آن است تا توازن از بین رفته در این توافق را بازگرداند و کاملاً در انطباق با مقررات این توافق، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶ آن است.

به علاوه، تحولات اخیر هیچ ارتباطی با مباحث مرتبط با پادمان‌های آژانس و همچنین وظایف شورای حکام آژانس ندارد. موضوعات مرتبط با برجام، در مکانیزم‌های تعیین شده مورد بحث و مشورت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1206536
  • منبع: فارس و ایسنا
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.