مشاور رئیس جمهور اسبق آمریکا و طراح تحریم‌ها علیه ایران در ابتدای انقلاب گفت: غرور ایرانی‌ها مانع از موفقیت فشار حداکثری دولت آمریکا علیه تهران خواهد شد.

به گزارش جماران، «استوارت ایزنستات» سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا معتقد است که آمریکا به تنهایی قادر نخواهد بود که ایران را به میز مذاکره بازگرداند و در این زمینه به کمک اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکرات جدید نیاز دارد.

ایزنستات مشاور «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا و مسئول اعمال  تحریم علیه ایران پس از انقلاب اسلامی و در پی تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان ایران بود.

وی که با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مصاحبه می‌کرد، گفت: من مسئول اعمال تحریم‌ها علیه ایران با هدف آزادسازی گروگان‌ها بودم. در بحران گروگان‌ها، تحریم‌ها به تنهایی موثر نبودند چون دیگر متحدان، نظیر کشورهای اروپایی به آمریکا نپیوستند. و  زمانی که اروپایی‌ها در اعمال تحریم‌ها به آمریکا پیوستند، این موضوع تاثیر عمده‌ای برای بازگرداندن سریعتر گروگان‌ها گذاشت.

ایزنستات اشاره کرد که در سال 2015 نیز تلاش‌های مشترک شش قدرت جهان و نه آمریکا به تنهایی، باعث شد تا ایران توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک را بپذیرد. در صورتی که تحریم‌های بین‌المللی اعمال نشود ایران به میز مذاکره باز نخواهد گشت.

مشاور کارتر اضافه کرد: دولت ترامپ فکر می‌کند با اعمال فشار، تهران به میز مذاکره خواهد آمد اما غرور ایرانی‌ها احتمالا مانع از آن خواهد شد که چنین تلاشی موفقیت آمیز باشد.

ایزنستات که یکی از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید گفت که با موضع کابینه اسرائیل درباره ایران مخالف است.

وی گفت که برنامه جامع اقدام  مشترک برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای ضروری بوده و باعث گذاشتن سرپوش بر برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران شده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی اضافه کرد: به عقیده من، خروج آمریکا از برجام اشتباه بزرگی بود. اگر ما در آن باقی می‌ماندیم امروز در چنین آشفتگی قرار نداشتیم.

وی گفت: ایران برنامه هسته‌ای غیر نظامی دارد که سابقه آن به چندین دهه قبل باز می‌گردد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مشاور سابق کارتر از دولت ترامپ خواست تا به میز مذاکره بازگردد و هشدار داد که آمریکا نمی‌تواند توافقی را بدست آورد که شامل همه چیز از جمله حزب‌الله، تروریسم و موشک‌ها باشد. مهمترین خطر همچنان یک ایران هسته‌ای است.

ایزنستات در ادامه مصاحبه با جروزالم پست اضافه کرد: برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم بیش از 3.67 درصدی، تاکتیکی برای اعمال فشار به اروپا است. ایران از اروپا می‌خواهد تا راهی برای خنثی کردن خسارت‌های اقتصادی که این کشور در پی تحریم‌های آمریکا با آن مواجه است، پیدا کند. ثانیا، فراتر رفتن میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به دلیل محدودیت‌های آمریکا برای کشورهای دیگر برای گرفتن این اورانیوم از ایران است.

وی اضافه کرد:  اروپا می‌خواهد که به ایران کمک کند، اما قادر نیست که مکانیزمی برای انجام آن پیدا کند. قانون مسدود کردن که پیشتر نیز وجود داشته برای کمک  کردن به شرکت‌ها برای انجام تجارت با ایران موثر نبوده است.

آیزنستات هشداد داد که ایران در حال بازی خطرناکی است چون اگر در اقدامات هسته‌ای خود بسیار جلو برود، اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.

وی پیشنهاد داد برای متقاعد کردن ایران برای بازگشت به میز مذاکرات، آمریکا می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را بردارد و معافیت‌هایی نیز برای صادرات نفت ایران در نظر بگیرد.

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود: اروپایی‌ها نیز باید این موضوع را شفاف سازند که هیچکدام از این اقدام‌ها تا زمانی که ایران از محدودیت‌های برجام فراتر رفته اجرایی نخواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.