به گفته معاون وزیر ارتباطات، تلاس می شود درصد بومی سازی ساخت تجهیزات ماهواره های مخابراتی و سنجشی در کشور در سالهای آتی افزایش یابد.

به گزارش جماران؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی کشور از آماده شدن ۳ ماهواره سنجشی و مخابراتی ایران تا پایان امسال خبر داد.

مرتضی براری افزود: یکی از اولویت های این سازمان، توسعه زیرساخت های بومی فضایی کشور است که خوشبختانه در برنامه ریزی انجام شده دو ماهواره سنجشی پارس ۱ و ظفر و ماهواره مخابراتی ناهید ۱ تا ۳ ماهه سوم امسال کامل و آماده تحویل برای قرار گرفتن در مدار می شود.

وی، در خصوص بومی سازی تجهیزات ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی در کشور نیز گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد از سیستم های ماهواره ای در ایران توسط بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان ساخته و تولید می شود.

به گفته وی، تلاس می شود درصد بومی سازی ساخت تجهیزات ماهواره های مخابراتی و سنجشی در کشور در سالهای آتی افزایش یابد.

براری، در خصوص افق چشم انداز این سازمان نیز گفت: در افق ۱۴۰۴ کشور مهمترین برنامه سازمان در حوزه ماهواره های سنجشی، ساخت و تولید و قراردادن ماهواره سنجشی با دقت یک متر در مدار است و امید است این ماهواره ها در مدار ژئو قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص توسعه همکاری این سازمان با دانشگاه ها افزود: این سازمان در ابتدا بیشترین همکاری های خود را با دانشگاه صنعتی صنعت شریف و امیرکبیر انجام می داد

که اکنون به دنبال گسترش این همکاری ها با دانشگاه های دیگر نیز است.

براری، توسعه زیرساخت های فضایی کشور را از برنامه های این سازمان بیان کرد و گفت: توسعه کاربردهای بخش فضایی است و امروزه فناوری های فضایی در ایجاد اشتغال های نوین و رفاه اجتماعی نقش مهمی برعهده دارد و با آزاد سازی اطلاعات دریافتی از ماهواره ها برای افراد خلاق، این داده ها توسط شرکت های دانش بنیان تبدیل به ثروث خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه فعالیت های بین المللی این سازمان نیز گفت: در حوزه بین المللی یکی از مهمترین برنامه های سازمان حفظ و تامین منافع جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است و ایران در جلسات کوپوس (کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا) حضور جدی داشته است.

به گزارش جماران، شصت و دومین نشست اصلی کوپوس از تاریخ ۲۲ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در دفتر سازمان ملل متحد در اروپا - وین برگزار شد و مهمترین موضوع که علاوه بر نشست اصلی بصورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت موضوع پایداری بلند مدت فعالیت های فضایی کشورها بود.

براساس جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته مهندسی هوا فضا در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.