وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اگر آمریکا فکر می کند با حذف ایران می تواند امنیت خلیج فارس را تامین کند بسیار اشتباه می کند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز (چهارشنبه) در حاشیه روز آفریقا در پاسخ به سوال درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر اقدامات ما نبود ایران کل خاورمیانه و عربستان را گرفته بود، تصریح کرد: ایران هیچگاه قصد تجاوز به همسایگان را نداشته و ندارد، ایران تامین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت این منطقه را تامین کرده و اگر آمریکایی ها خیال می کنند با حذف ایران می توانند امنیت این منطقه را تامین کنند، بسیار اشتباه می کنند.

* امنیت این منطقه نیازمند ایران است

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: امنیت این منطقه نیازمند ایران است و ایران هم نیازمند امنیت این منطقه است. این آمریکایی ها هستند که در این منطقه خطر و تشنج آفریدند.

* واکنش ظریف به تحریم رهبر معظم انقلاب

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم آمریکا برای تحریم وی و محدودیت هایی که ایجاد خواهد کرد، گفت: هنوز تحریمی علیه بنده اعمال نشده است. در تحریم هایی که اعلام شد نام بنده در آن نیست، اما قرار دادن نام مقام معظم رهبری و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم ها نشانگر این واقعیت است که کاملا با موازین بین المللی نه تنها ناآشنا بلکه مقررارت و قواعد رفتاری بین کشورها را نمی دانند و کاملا با اسلام بیگانه هستند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی دانند و چه بسا بسیاری از مردم آمریکا را به لحاظ اجرای وظایف دینی شان در مضیقه قرار می دهند.

ظریف افزود: این اقدام آمریکا می تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود اما این اقدامات نشانگر این است دولت آمریکا همه تلاش هایش را انجام داده برای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران به نتیجه نرسیده و به مسیرهای دیگری رو آورده و متاسفانه ادعای آنها درباره اینکه دنبال مذاکره هستند با این اقدامات کاملا برای دنیا ثابت شده که این ادعاها دروغین است.

*اگر اقدامی از طرف اروپا صورت بگیرد، اشتباه بزرگی از طرف آنها خواهد بود

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص ماندن ایران در برجام و اگر ایران گام دوم را بردارد عواقبی به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: آنچه ما اعلام کردیم در قالب حقوقمان است، کشورهای اروپایی متاسفانه با توجه به اینکه تعهداتشان را عمل نکردند در موقعیتی نیستند علیه ایران بیانیه بدهند و اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد، اشتباه بزرگی از طرف اروپایی ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه روز جمعه هفتم تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار می شود، اظهار داشت: در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی وضعیت را برای آنها تشریح خواهند کرد. ما طبق برنامه خود پیش خواهیم رفت از قبل اعلام کردیم که اروپایی ها و سایر اعضای برجام می توانند با اجرای تعهداتشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند.

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوالی گفت: ما دنبال جنگ نیستیم. ایران تعهداتش را در برجام اجرا کرده است و آمریکا آن را نقض کرده و از برجام خارج شده است. 

*آمریکایی ها به دیپلماسی علاقه ای ندارند

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا گفت: متاسفانه آمریکایی ها درباره درخواست گفتگو جدی نیستند، آقای بولتون قبل از اینکه مشاور امنیت ملی بشود مقاله ای در اوت 2017 (مرداد ماه 1396) نوشته با این عنوان که چگونه برجام را نابود کنیم. مرحله سوم پیشنهادی آن در این مقاله، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شود این است که پیشنهاد دیپلماسی بدهد و در آن نوشته گرچه می دانیم که ایران این دیپلماسی را نمی پذیرد، باید ما پیشنهاد دیپلماسی دهیم. اما الان گرچه در حال عمل به آن برنامه هستند، ولی آنقدر به طرز ناشیانه ای آن برنامه را عمل می کنند که همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران، یک شرکت را تحریم و روز قبل از آن پتروشیمی ایران را تحریم می کنند.

به گفته ظریف این نشانگر آن است که اصلا به دیپلماسی علاقه ای ندارند و ادعای آنها برای دیپلماسی یک ادعای توخالی و فقط برای دور کردن انزجار عمومی در سطح بین المللی نسبت به سیاست های جنگ طلبانه آنهاست.

وی گفت: آنچه اتفاق افتاده اتفاق جدید و تعجب آوری هم نیست و توقع از دولت آمریکا این است که بخواهد هر صدای صلح طلب مخالف جنگ طلبی خودش را خاموش کند.

*حتما اروپایی ها نمی توانند ما را مجبور کنند

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری تصریح کرد: حتما اروپایی ها نمی توانند ما را مجبور کنند، ما اقداماتی را انجام می دهیم که خودمان به مصلحت کشور می دانیم و الان هم براساس برنامه خود عمل می کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خودش عمل کرد می تواند توقع داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.