سفیر اسبق فرانسه در تهران گفت: آمریکایی‌ها در سال ۱۹۸۴ یک هواپیمای غیر نظامی ایران را هدف قرار دادند که بهانه آوردند اشتباه کرده‌اند و بعداً معلوم شد که توضیحاتشان صحیح نبوده است. در هر صورت در این حوزه‌ها خیلی سخت است که حقیقت ماجرا روشن شود و نمی دانم آیا شورای امنیت می‌تواند جواب را پیدا کند یا نه. من شک دارم.

به گزارش جماران؛ سفیر اسبق  فرانسه در ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس -24 تاکید کرد، ترامپ با استفاده از راهبرد "هویج و چماق" در قبال ایران، راه اشتباهی را در پیش گرفته است.

به گزارش شبکه خبری فرانس -۲۴، "فرانسوا نیکولو" سفیر اسبق فرانسه در ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در تهران روز شنبه گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی، تنش میان ایران و آمریکا همواره وجود داشته است. خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی به دست ایران موضوع تازه ای نیست چرا که پیشتر نیز اقدامی فجیع‌تر از جانب آمریکا علیه یک هواپیمای مسافربری ایران شاهد بودیم.

آمریکایی‌ها در سال ۱۹۸۴ یک هواپیمای غیر نظامی ایران را هدف قرار دادند که بهانه آوردند اشتباه کرده‌اند و بعداً معلوم شد که توضیحاتشان صحیح نبوده است. در هر صورت در این حوزه‌ها خیلی سخت است که حقیقت ماجرا روشن شود و نمی دانم آیا شورای امنیت می‌تواند جواب را پیدا کند یا نه. من شک دارم.

نیکولو درباره پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره بی قید و شرط با ایران تصریح کرد: تاکنون این آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران بوده است که هرگونه گفت و گو با آمریکا را رد کرده است. تصور می‌کنم که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مانند اوایل دهه ۲۰۰۰ که من در آن زمان در ایران بودم، همان اشتباه استفاده از شیوه " هویج و چماق" را مرتکب می‌شود. ترامپ نیروهایش را در منطقه افزایش می‌دهد، تحریم‌ها را علیه ایران تشدید می‌کند و همزمان می‌گوید می‌خواهد گفت و گو کند. این راهبرد کاملاً غلط و اشتباه است. من معتقدم که با سیاست کنونی واشنگتن، امکان بازگشت تهران به میز مذاکره بسیار کم است.

156404335

در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه (۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه رو به روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگرفت و سرنگون شد. گلوبال هاوک بزرگترین پهپاد مورد استفاده در جهان است که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند و کارشناسان می‌گویند که سرنگون ساختن این پهپاد نشان دهنده توانمندی بالای نیروی نظامی است.

آمریکایی‌ها ابتدا مواضع و اظهارات متناقضی درباره پهپاد متجاوز خود داشتند اما سرانجام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، رسماً سرنگونی پهپاد را تأیید کرد.

دولتمردان آمریکایی که مدعی بودند این پهپاد برفراز آب‌های بین‌المللی هدف حمله قرار گرفته است، با برگزاری نشست‌هایی درکاخ سفید از تصمیم به واکنش تلافی جویانه محدود نظامی به ایران و سپس انصراف از این اقدام خبر دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.