عضو شورای شهر تهران گفت: همان نقدی که در مورد محصور کردن چهارراه ولیعصر وجود دارد، در مورد احتمال محصور شدن تئاترشهر هم وجود دارد و البته نمی دانم در نهایت این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.

به گزارش جماران؛ حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به احتمال دیوارکشی در حریم تئاترشهر گفت: نباید این مجموعه را محصور کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه بررسی وضعیت پیرامونی مجموعه تئاترشهر و هماهنگی لازم برای تصمیم گیری در خصوص پیامدهای سدمعبر و حضور دستفروشان در چهارراه ولیعصر (عج) نسبت به احتمال مسدود شدن و دیوارکشی حریم تئاترشهر، واکنش نشان داد و افزود: اینکه بخواهیم فضای اطراف تئاترشهر را ایزوله کنیم، اتفاق خوبی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نمی‌شود گفت که فقط افراد فرهنگی و علاقه مندان به تئاتر در این فضا تردد کنند و بقیه حق ندارند وارد شوند گفت: چرا باید یک فضای فرهنگی را از حضور دیگر شهروندان محروم کنیم؟

نظری در ادامه به بیان تفاوت‌های مدیریت شهری اصلاح طلبان با مدیریت شهری قبلی پرداخت و گفت: ما تفاوت عمده‌ای با مدیریت قبلی داریم و آن این بود که ما گفتیم می‌خواهیم شهر انسان محور داشته باشیم، با این تفکر نمی‌شود هرجا که رسیدیم بگوییم می‌خواهیم آنجا را محصور کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: همان نقدی که در مورد محصور کردن چهارراه ولیعصر وجود دارد، در مورد احتمال محصور شدن تئاترشهر هم وجود دارد و البته نمی دانم در نهایت این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم مجموعه تالار وحدت را هم از این حصر خارج کنیم گفت: اگر مردم نتوانند با اماکن مختلف فرهنگی، میراثی و اماکن مهم شهرشان ارتباط برقرار کنند، نمی‌توانیم همه آنها را شهروند شهر بدانیم چون آنها را از هویتشان دوره کرده ایم و این برای شهر و شهروندانش خطرناک است.

نظری با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای خارجی مردم می‌توانند تا حیاط مراکز حساس دولتی هم بروند گفت: در یکی از کشورهای خارجی ما با دوچرخه به وسط حیاط وزارت امورخارجه رفتیم و آنجا هیچکس به ما نگفت که آنجا نرویم و امنیت کشور به خطر می‌افتد، حالا ما اینجا می‌خواهیم یک پارک و فضای فرهنگی را هم از مردم بگیریم و مانع حضورشان شویم؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ما نباید پارک را از مردم بگیریم یادآور شد: خواهشم این است که این کار را انجام ندهیم، محدودیتی ایجاد نکنیم و مانع نشویم.

وی با بیان اینکه قطعاً بهتر شدن فضا در محدوده تئاترشهر کار سختی است، گفت: ما اگر کار سخت انجام دهیم هنرمندیم. کار راحت را همه می‌توانند انجام دهند، اما می‌خواهیم ثابت کنیم که آدم کار سخت هستیم.

ساماندهی نشدن دستفروشی معضل است

عضو شورای شهر تهران همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها در مورد اینکه فرهنگ برخی از افراد حاضر در محدوده تئاترشهر متناسب با شأن فرهنگی این محدوده نیست، گفت: اولاً که ما مرجع تشخیص و تعیین فرهنگ مردم نیستیم، ثانیاً اگر این هم درست باشد و ما بگوییم بعضی از آدم‌هایی که در این فضا هستند فرهنگشان به اندازه حضور در آن فضاها رشد نکرده، این موضوع ناشی از ضعف ماست که نتوانستیم درست فرهنگ سازی کنیم.

نظری تاکید کرد: بهتر است به جای پاک کردن صورت مساله کار سخت را انتخاب کنیم تا شهر بهتری هم برای مردم و هم برای آیندگان داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به دستفروشی در محوطه پیرامونی تئاترشهر تهران ادامه داد: ما نمی‌توانیم دستفروشی را اقدامی کاملاً منفی و غلط بدانیم و بعد بگوییم باید دستفروشی را کنار بگذاریم.

نظری با اشاره به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون اظهارداشت: هنگامی که در حال تدوین طرح این مصوبه بودیم تاکید داشتم که دستفروشی معضل نیست، امروز هم باید تاکید کنم که دستفروشی معضل نیست، بلکه عدم ساماندهی دستفروشی معضل است.

وی افزود: به هر دلیلی افرادی (از مشکلات اقتصادی گرفته تا حتی تلاش برای درآمد بیشتر) اقدام به دستفروشی کرده اند و حالا راه حل این نیست که به شکل حذفی با آن برخورد کنیم.

تبدیل تئاترشهر به قطب گردشگری

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به انتظار بسیاری از هنرمندان برای تبدیل تئاترشهر به قطبی گردشگری گفت: اگر می‌خواهیم این مجموعه به قطب گردشگری فرهنگی و حتی میراثی تبدیل شود حضور ساماندهی شده دستفروشان می‌تواند به آنجا کمک کند.

وی ادامه داد: در اطراف مجموعه‌ای مانند تئاترشهر دستفروشان طی فرآیندی شفاف می‌توانند به مدت محدودی حضور داشته باشند و اجناس مرتبط با فرهنگ و کاربری آن مجموعه را به فروش برسانند و سپس گروه دیگر از دستفروشان بر اساس تقاضای خود جایگزین می‌شوند.

نظری با تاکید بر اینکه قطعاً نباید در اطراف مجموعه تئاترشهر ابزارآلات صنعتی و اقلام غیرمرتبط به فروش برسد، اظهار داشت: ما باید به سراغ ساماندهی این فضا برویم تا امکان حضور تمام اقشار جامعه در آن فراهم شود، نه اینکه بخواهیم محیط را ایزوله و محصور کنیم.

به گزارش جماران؛ به دنبال تیراندازی در نزدیکی تئاترشهر طی شامگاه ۲۰ خرداد (هفته گذشته) در نتیجه درگیری ۲ دستفروش، انتقادها از ساماندهی نشدن بساط گستران بالا گرفته است.

این سخنان نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در حالی است که شهرداری منطقه ۱۱ تهران اعلام کرده از هفته جاری طرح انضباط شهری با هدف رفع معضل سد معبر در محدوده تئاترشهر را اجرایی می کند.

آنطور که فرمانداری تهران اعلام کرده از اردیبهشت ماه امسال شهرداری منطقه ۱۱ تهران مجوز ساماندهی سد معبر در این محدوده را داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.