پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

رونمایی از فاز دوم پایگاه ایزوتوپ های پایدار فوردو در تیر ماه

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: از آنجایی که به بیگانه و نظام سلطه اعتمادی نداریم بنابراین توانایی صفر تا صد چرخه سوخت را با تکیه بر توان داخلی بدست آوردیم.

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فاز دوم پایگاه ایزوتوپ های پایدار در سایت فوردو اول تیر ماه امسال رونمایی می شود.

سید علی اصغر زارعان روز یکشنبه در آیین رونمایی از نمایشگاه دستاوردهای هسته ای و فرهنگی در سنندج اظهار داشت: به دنبال تعطیلی فوردو بودند اما با کار فنی و امید و تلاش نگذاشتند، تعطیل شود و امروز بخش های مختلفی در آن گشایش می یابد.

وی با بیان اینکه در فوردو ۷۲۰ سانتریفوژ فعال بود که اکنون به یک هزار و ۴۸ سانتریفیوژ رسیده است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در حوزه ایزوتوپ های پایدار دوازدهمین کشور دارای این تکنولوژی است.

زارعان با اشاره به اینکه در تشخیص و درمان سرطان گام هایی خوبی برداشته ایم، افزود: سال ۹۵ مصوب شد فعالیت در زمینه اقدامات کوانتومی (ریز اتم ها) آغاز شود و امروز در حال کار بر روی آن هستیم.

وی یادآور شد: از آنجایی که به بیگانه و نظام سلطه اعتمادی نداریم بنابراین توانایی صفر تا صد چرخه سوخت را با تکیه بر توان داخلی بدست آوردیم.

دستیار ویژه و مشاور معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: از ابتدا تا به امروز ملت، حاکمیت و تمام دولت ها از این فناوری حمایت کرده اند، خون دل ها خورده شده و شهدایی تقدیم شده تا توانایی انرژی اتمی کشور به این نقطه برسد.

وی گفت: نظام های سلطه دست به هر کاری زدند تا این فناوری را کُند یا متوقف کنند اما مدیریت جهادی، تدبیر و دشمن شناسی، آنها را با شکست روبرو کرد.

زارعان اظهار داشت: در حوزه فناوری هسته ای کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس در کنار رژیم صهیونیستی دست به انواع و اقسام خرابکاری ها زدند اما در مقابل اراده این ملت کاری از پیش نبردند.

وی یادآور شد: این کشورها و رژیم ها تلاش می کنند در پیشرفت های کشور در حوزه موشکی هم اختلال ایجاد کنند.

زارعان با اشاره به توانایی های مختلف دستیابی به فناوری انرژی اتمی در کشورمان افزود: در حوزه شناسایی سنگ معدن، طلا، نقره و حتی آب تا عمق چهار هزار متر داخل زمین را اسکن می کنیم و تاکنون ۸۵ درصد کشور اسکن شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: می توانیم سالانه تا ۵۰ تن اورانیوم را از زمین استخراج و به کیک زرد تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی امروز نیاز به کار بیشتری در حوزه های مختلف دارد، گفت: باید با همدلی و درایت و تدبیر برای نظام و کشور کار کنیم.

زارعان با بیان اینکه تک تک ما نسبت به خون شهدا و فعالیت های علمی کشور مسئول هستیم، یادآور شد: باید همچون زمان جنگ مرد عمل باشیم که هر چند هزینه هایی دارد اما باید دشمن را به عقب برانیم.

وی تاکید کرد: در ۲۰ فروردین بعد از تروریست خواندن سپاه توسط آمریکا، ما سانتریفسوژ IR۶ را راه اندازی کردیم که ۱۰ برابر IR۱ است و این نشانه اقتدار است.

زارعان با بیان اینکه روزی در کشور مهندسی معکوس می کردیم اما امروز خود طراحی می کنیم، اظهار داشت: ایران به ساخت هفت نسل سانتریفیوژ دست پیدا کرده و تولید علم تبدیل به فناوری شده است.

وی یادآور شد: اگر روزی به ما امکان غنی سازی ۲۰ درصد را نمی دادند امروز افتخار می کنیم با دست خالی به این میزان غنی سازی رسیده ایم.

زارعان افزود: ۱۴ گزارش آژانس انرژی اتمی اعلام می کند که فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران صلح آمیز است و همین برای ما کافی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.