سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری تصریح کرد: وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه فضای مجازی در انتخابات بسیار مؤثر است ، ولی اگر رها شود می‌تواند تهدیدی برای انتخابات باشد، گفت: همه داوطلبان انتخابات که در فضای مجازی فعالیت کرده و سایت و کانال دارند، آدرس آن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را باید اعلام کنند.

سیداسماعیل موسوی با اشاره به اینکه سامانه ساماندهی و یکپارچه‌سازی تبلیغات انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: در واقع این سامانه بستری است برای تجمیع فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین ترتیب که همه داوطلبانی که در فضای مجازی فعالیت کرده و سایت و کانال دارند، آدرس آن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در این سامانه ثبت می‌کنند و این پایگاه‌ها به مراجع رسمی تبلیغات نامزدها معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از طراحی این سامانه تجمیع فعالیت انتخاباتی و پیشگیری از تخلفات احتمالی است. ممکن است در جریان تبلیغات انتخابات مطالبی به نام یک نامزد در فضای مجازی منتشر شود که هدف آن تخریب این نامزد باشد. با طراحی این سامانه مشخص می‌شود که نامزدهای انتخاباتی چه مطالبی را بیان کرده‌اند و مردم هم مطمئن می‌شوند که مطالبی که در این پایگاه‌ها منتشر شده است صحبت‌های واقعی نامزدهای انتخاباتی است.

سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه همه مردم به این سامانه دسترسی داشته و می‌توانند جست‌وجو کنند که نامزدهای انتخاباتی چه مطالبی را در این مراکز اطلاع رسانی خود بارگذاری کردند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی پدیده نویی است که در انتخابات بسیار مؤثر است ولی اگر رها شود می‌تواند تهدیدی برای انتخابات باشد.

شورای نگهبان و وزارت کشور در پی شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی هستند

وی درباره نظارت مجریان و ناظران انتخابات بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: در لایحه جامع انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات پیش‌بینی‌های خوبی درباره نظارت بر هزینه‌های انتخاباتی وجود داشت ولی هیچکدام از آن‌ها به قانون تبدیل نشده است. در وزارت کشور بخشنامه‌هایی که مغایرت با قانون نداشته باشند برای موضوع هزینه‌های تبلیغاتی اعلام می‌شود ولی هنوز در این زمینه به یک نقطه مشخصی نرسیده‌ایم. قطعاً شورای نگهبان و وزارت کشور در پی شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی هستند تا مردم بدانند چه منابعی برای تبلیغات هزینه می‌شود. در ستاد انتخابات کشور باید در این زمینه دستورالعمل‌هایی ایجاد شود به شرط آنکه با قانون مغایرت نداشته باشد.

داوطلبان وعده تقسیمات استانی ندهند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری تصریح کرد: وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند چون تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس. وعده‌های غیرعملی و دروغ می‌تواند جزو تخلفات انتخاباتی محسوب شود.

داوطلبان زودتر استعفا دهند

موسوی در پایان با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۶ آذر برای زمان ثبت نام در انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است، گفت: داوطلبان انتخابات باید شش ماه قبل از ثبت نام در انتخابات، از سمت خود استعفا داده باشند بنابراین کسی که در روز ۱۵ خرداد استعفا می‌دهد نمی‌تواند در روز ۱۰ آذر ثبت نام کند زیرا شش ماه از زمان استعفای او نگذشته است. بنابراین توصیه می‌شود که کسانی که قصد استعفا دارند، سریع‌تر اقدام کنند و آن را به روزهای آخر مهلت استعفا موکول نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.