برخی کاربران عراقی، سفر مقام‌های ایرانی و حضور عادی در شهرهای مختلف و در کنار مردم و زائران را دلیلی قاطع بر نزدیکی هر چه بیشتر مردم دو کشور و روابط و مشترکات تاریخی، فرهنگی و برادرانه میان دو کشور ارزیابی کرده اند.

به گزارش جماران؛ روابط ایران و عراق به عنوان دو همسایه با مشترکات فراوان تاریخی و فرهنگی با کشور دیگری همچون آمریکا که از هزاران کیلومتر دورتر به این منطقه آمده و ادعای دوستی و همپیمانی دارد به عقیده بسیاری از کارشناسان قابل مقایسه نیست اما در این میان نکته سنجی کاربران عراقی قابل تامل است.

۱۳ روز اقامت ظریف در عراق در قالب سه سفر رسمی و از پیش اعلام شده آن هم در کمتر از سه ماه، از سوی کابران عراقی در کنار دو سفر مخفیانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نیز حضور مخفیانه و کاملاً سری دونالد ترامپ (دی ماه ۹۷) گذاشته شده که هر بار بیش از چند ساعت به طول نینجامید و زمانی هم خبری شد که مقام آمریکایی عراق را ترک کرده بود.

آخرین سفر ظریف به عراق سه روزه بود، وی طی دو روز در بغداد با رؤسای سه گانه عراق و نیز همتای عراقی خود دیدار و در خصوص تحولات منطقه و نیز روابط دو کشور بحث و مذاکره کرد.

ظریف سپس به شهرهای مقدس کربلا و نجف رفت و در مراسم شب‌های قدر و عزاداری شهادت امام علی (ع) در حرم های مطهر امام اول شیعیان، امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) شرکت کرد.

حضور صمیمی وزیر خارجه ایران در میان زائران و مشارکت در مراسم‌های دینی در حرم های مقدس ائمه اطهار در شهرهای مقدس عراق از جمله حضور در مراسم احیای شب قدر در حرم امام حسین (ع) در کنار سایر زائران، مورد توجه ویژه عراقی‌ها قرار گرفته و بسیاری از آنان با انتشار تصاویر این حضور، نظرات خود را درباره آن مطرح می‌کنند.

برخی کاربران عراقی، سفر مقام‌های ایرانی و حضور عادی در شهرهای مختلف و در کنار مردم و زائران را دلیلی قاطع بر نزدیکی هر چه بیشتر مردم دو کشور و روابط و مشترکات تاریخی، فرهنگی و برادرانه میان دو کشور ارزیابی کرده اند که با روابط دیگر کشورها بویژه قدرتی مانند آمریکا که دنبال روابط یکطرفه و سلطه بر دیگران است به هیچوجه قابل مقایسه نیست.

این چندمین بار است که عراقی‌ها سفر مخفیانه مقام‌های آمریکایی به عراق را به سفرهای رسمی و از پیش اعلام شده مسئولان ایرانی مقایسه می‌کنند.

پیشتر نیز سفر سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، نجف و کربلا و امضای توافق‌های راهبردی میان دو کشور با سفر دو ساعته، شبانه و سری ترامپ به پایگاه نظامی عین الاسد در شمال عراق مقایسه شده بود.

ظریف وزیر خارجه ایران در ادامه تور منطقه‌ای خود روز یکشنبه در بغداد، برای نخستین بار اعلام کرد که تهران پیش از این پیشنهادات مختلفی برای امضای معاهده عدم تعرض با همه کشورهای منطقه خلیج فارس ارائه کرده که این پیشنهادات همچنان روی میز است.

وی همچنین درباره پیام ایران برای منطقه و جهان، گفت: پیام و انتخاب ما کاملاً مشخص است، ما علاقمند هستیم در صلح و آرامش و توسعه زندگی کنیم، این انتخاب جمهوری اسلامی ایران است اما این صلح و آرامش و توسعه باید برای همه باشد.

مواضع جمهوری اسلامی ایران و پیام روشن، صلح جویانه و در عین حال مقتدارانه و هشدار دهنده که ظریف طی این جملات از بغداد مخابره کرد، مورد توجه و استقبال در سطح عراق، منطقه و عرصه بین الملل قرار گرفته است.

دولتمردان و رهبران سیاسی عراقی نیز از پیشنهادهای ایران برای گفت وگو به منظور کاهش تنش در منطقه حمایت کرده اند.

همچنین "ایاد علاوی" نخست وزیر پیشین عراق نیز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ما در بغداد با انتقاد تلویحی از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران گفت از فراخوان جمهوری اسلامی برای گفت وگو با کشورهای منطقه استقبال و حمایت می‌کند.

وی افزود که فراخوان ظریف برای گفت وگو بین کشورهای منطقه با هدف کاهش تنش‌ها، مسئله جدیدی است و وی از آن حمایت می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.