مرکز تحقیقات آمریکایی "پیو" در نظرسنجی از حدود ۱۰ هزار شهروند آمریکایی در اواسط ماه جاری میلادی درباره درگیری دو طرف مذکور و سیاست‌های دولت آمریکا در قبال این درگیری به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

به گزارش جماران؛ مرکز تحقیقات "پیو" اعلام کرد، تفاوت فاحشی در نظرسنجی از موضع دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه درباره درگیری فلسطینی – اسرائیلی به دست آمده است؛ ۵۸ درصد دموکرات‌ها از مردم فلسطین جانبداری می‌کنند اما در مقابل تنها ۳۲ درصد جمهوری‌خواهان چنین رویکردی نسبت به فلسطینیان دارند. همچنین این مرکز افزود، ۷۹ درصد جمهوری‌خواهان حامی سیاست‌های خارجی ترامپ در ارتباط با این درگیری هستند، درحالی که ۵۳ درصد دموکرات‌ها معتقدند ترامپ بیش از حد از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند.

به نقل از سایت شبکه المیادین، مرکز تحقیقات آمریکایی "پیو" در نظرسنجی از حدود ۱۰ هزار شهروند آمریکایی در اواسط ماه جاری میلادی درباره درگیری دو طرف مذکور و سیاست‌های دولت آمریکا در قبال این درگیری به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

این مرکز چندین سوال درباره عملکرد طرف‌های سیاسی در ارتباط با درگیری فلسطینی – اسرائیلی مطرح کرد. نتایج به دست آمده نشان دادند که طیف وسیعی از آمریکایی‌ها سیاست‌های دولت فعلی آمریکا را مطلوب نمی‌دانند و در عین حال موضع‌شان درخصوص تشکیلات خودگردان فلسطین منفی است.

طبق این نظرسنجی، ۵۹ درصد آمریکایی‌ها نسبت به دولت اسرائیل موضع منفی دارند، این درحالی است که ۴۶ درصد آنها نسبت به مردم فلسطین موضع و نگاه مثبتی دارند.

براساس نظرسنجی‌های همیشگی، میزان حمایت از فلسطینیان نزدیک به میانگین تاریخی است و این حمایت در رخدادهای مهم مانند حمله اسرائیل به غزه در سال‌های قبل افزایش چشم‌گیری داشته است اما این حمایت همزمان با پایان حمله اسرائیل و تبلیغات اسرائیل در داخل آمریکا علیه فلسطینیان کاهش یافت.

تفاوت فاحشی که این نظرسنجی درخصوص آرای دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره درگیری فلسطین و اسرائیل نشان می‌دهد، قابل توجه است؛ ۵۸ درصد دموکرات‌ها با مردم فلسطین ابراز همدردی کرده و طرفدار آنها هستند و در مقابل ۳۲ درصد جمهوری‌خواهان چنین احساسی دارند.

از سوی دیگر، دولت فلسطین از اعتماد و همدردی ۸۱ درصد جمهوری‌خواهان و ۶۵ درصد دموکرات‌ها برخوردار نیست. همچنین دو حزب کاملا پیرامون موضع خود درباره دولت اسرائیل اختلاف دارند، تا جایی که این دولت نزد ۷۴ درصد دموکرات‌ها محبوب نیست و از طرفی هم ۶۱ درصد جمهوری‌خواهان از این دولت حمایت می‌کنند.

این نتیجه تایید کننده چارچوب دیگر نظرسنجی‌ها مانند نظرسنجی گالوپ در ماه اوت است که براساس آن تنها ۱۷ درصد دموکرات‌ها سیاست‌های نتانیاهو را تایید و در مقابل ۶۴ درصد جمهوری‌خواهان از سیاست‌های وی حمایت کردند.

در آستانه آمادگی برای اعلام طرح معامله قرن، نظرسنجی پیو نشان می‌دهد که ۷۹ درصد جمهوری‌خواهان از سیاست‌های خارجی رئیس جمهورشان درباره درگیری فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنند و ۵۳ درصد دموکرات‌ها اعتقاد دارند ترامپ بیش از حد از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهند که بخش وسیعی از حزب دموکرات‌ها تحت تاثیر تلاش‌های "جریان ترقی‌خواه" این حزب برای بازگرداندن توازن نقش آمریکا در خاورمیانه هستند. شاید برنی سندرز، سناتور آمریکایی و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، از بارزترین رهبران این جریان باشد که بارها اعلام کرده، در صورت پیروزی در انتخابات مواضع کاملا متفاوتی در قبال درگیری فلسطین و اسرائیل اتخاذ خواهد کرد. او سیاست‌های نتانیاهو را بارها مورد انتقاد قرار داده و دولت اسرائیل را نژادپرستانه خوانده است.

همچنین روابط خوب میان ترامپ و نتانیاهو خیلی به نفع نتانیاهو نبوده است، زیرا محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا مشخصا با مواضع خارجی وی در ارتباط است. با وجودی که ترامپ تلاش می‌کند همچنان حمایت طیف وسیعی را برای خود حفظ کند؛ طیفی که به دلیل برقراری ثبات اقتصادی قابل توجه او را انتخاب کردند اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند این ثبات به دلیل سیاست‌های ترامپ در قبال چین و بحرانی کردن روابط این کشور با روسیه، ایران و کره شمالی شکننده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.