بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر هاب فله و غلات کشور ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد. این بندر به دلیل قرار داشتن در خور نیازمند موج‌شکن نیست و حجم لایروبی در این بندر نسبت به سایر بنادر بسیار کمتر است.

به گزارش جماران؛ در حال حاضر انبارهای کالای اساسی در بندر امام خمینی با ظرفیت ۳ میلیون تن تقریبا تکمیل است.

در حال حاضر ظرفیت انبارهای کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) حدود ۳ میلیون تن است که همه این انبارها تقریبا تکمیل است و مشکل کمبود کالا اساسی در کشور نداریم.

همچنین در بندر امام خمینی(ره) مخازن نگهداری روغن با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وجود دارد که به صورت مداوم بارگیری روغن برای کارخانه‌های تولیدی انجام می‌شود.

در بندر امام خمینی(ره) امکان پهلوگیری حدود ۱۱ کشتی‌ برای تخلیه کالای اساسی وجود دارد.

در بندر امام خمینی(ره) ۵۰۷ هزار مترمربع انبار مسقف و ۷ کیلومتر اسکله وجود دارد؛ در این بندر ظرفیت پذیرش کالا ۵۵ میلیون تن در سال و ظرفیت ترمینال کانتینری ۷۰۰ هزار TEU است.

طول خطوط داخلی راه آهن در این بندر ۱۴۰ کیلومتر است و این بندر مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، عراق، ترکیه و اروپای شرقی محسوب می‌شود.

وجود ترمینال‌های اختصاصی، کانتینری، عمومی، فرآورده‌های نفتی و مواد معدنی از ویژگی‌های این بندر است.

مساحت اراضی مخازن ذخیره فراورده‌های نفتی در این بندر ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که ظرفیت پذیرش نفت سبک به میزان ۴۸ هزار تن و نفت سنگین ۱۱۳ هزار و ۳۰۰ تن در این بندر وجود دارد.

در بندر امام خمینی(ره) اسکله کانتینری، فله و کیسه‌ای، مواد ساختمانی، هودهای صنعتی، مواد نفتی، سیلوی غلات و روغن مایع گیاهی وجود دارد که تعداد اسکله‌های فله ۲۳ پست، اسکله‌های کانتینری ۵ پست، اسکله‌های مواد نفتی ۴ پست و اسکله مواد ساختمانی ۳ پست و اسکله روغن مایع گیاهی ۲ پست است.

در این بندر ۷ دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۲۵۰ تن بر ساعت فعال است، ضمن آن‌که دو دستگاه مکنده با ظرفیت ۳۰۰ تن در ساعت، ۲ دستگاه مکنده با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت، ۲ دستگاه آن‌لودر زنجیری با ظرفیت ۴۰۰ تن بر ساعت و دو دستگاه آنلودر کاسه‌ای با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر امام فعال است.

در این بندر همچنین ۸ دستگاه جرثقیل لیدهر با ظرفیت ۱۴۰ تن، ۴ دستگاه با ظرفیت ۳۶ تن، یک دستگاه با ظرفیت ۸۰ تن، ۴ دستگاه با ظرفیت ۲۵ تن، ۶ دستگاه جرثقیل ریلی ساحلی با ظرفیت ۱۵ تن و یک دستگاه جرثقیل سنگین با ظرفیت ۵۵۰ تن فعال است.

در این بندر همچنین ۴ دستگاه گنتری کرین با ظرفیت ۴۰ تن، ۵ دستگاه ترانستینر با ظرفیت ۴۰ تن، یک دستگاه جرثقیل ساحلی با ظرفیت ۱۰۰ تن و ۳ دستگاه ریچ استراکر با ظرفیت ۴۵ تن فعال است.

بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر هاب فله و غلات کشور ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد.

این بندر به دلیل قرار داشتن در خور نیازمند موج‌شکن نیست و حجم لایروبی در این بندر نسبت به سایر بنادر بسیار کمتر است.

بندر امام خمینی(ره) به راه‌آهن سراسری متصل است و امروز ۴۰ پست اسکله در این بندر فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.