پایگاه اینترنتی روزنامه نشنال گزارش داد که وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس روز دوشنبه در جلسه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل درباره اقدامات برجامی ایران گفت وگو می کنند.

به گزارش جماران، وزیران خارجه سه کشور اروپایی و فدریکا موگرینی درباره پاسخ اتحادیه اروپا به اعلامیه چهارشنبه گذشته ایران مبنی بر توقف اجرای برخی تعهدات این کشور در چارچوب برجام بحث و گفت وگو خواهند کرد. 
براساس این گزارش، وزیران خارجه اروپایی پاسخ های بیشتر به تهدیدات ایران را بررسی خواهند کرد وهمچنین در خصوص پیشرفت های به دست آمده در زمینه تلاش ها برای ادامه تجارت با ایران بحث خواهند کرد. 
وزیران امور خارجه اروپایی می گویند که درصورت اجرای تعهدات ایران همچنان به توافق هسته ای پایبند هستند. 
یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس با بیان اینکه برجام بهترین راه جلوگیری از رقابت تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه است گفت: تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد انگلیس نیز متعهد خواهد بود. 
وی گفت: وزیر امور خارجه انگلیس در پی بحث های هفته گذشته با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می خواهد در اولین فرصت با همتایان اروپایی دیدار کند تا بتوانیم درخصوص پاسخ به اعلامیه نگران کننده ایران به توافق برسیم. 
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته با اعلام توقف از بخشی از تعهدات برجامی، گفت که به سایر امضا کنندگان برجام 60 روز زمان می دهد تا به مذاکره درباره قراردادهای مالی و نفتی بازگردند. 
روز پنجشنبه امضا کنندگان اروپایی برجام در بیانیه مشترکی ضرب الاجل تعیین شده را رد کردند و از ایران خواستند در تصمیم خود بازنگری کند. 
پیش از یک اجلاس اتحادیه اروپا در رومانی در روز پنجشنبه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که توافق هسته ای باید نجات پیدا کند و امضا کنندگان این توافق باید هر کاری می توانند انجام دهند تا اجرای آن توسط ایران را تضمین کنند. 
مکرون گفت: خارج شدن از توافق هسته ای اشتباه است زیرا این کار خنثی کردن کارهایی است که تاکنون کرده ایم. به همین علت فرانسه در برجام باقی مانده و خواهد ماند و من امیدوارم که ایران نیز در این توافق باقی بماند. 
در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه پیشنهاد مذاکرات مستقیم را به ایران داد و گفت رهبران ایران می توانند با من تماس بگیرند و پیشنهاد داد که آمریکا به ایران برای احیای اقتصاد آن کشور کمک خواهد کرد. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.