عصر پنجشنبه ١٩ اردیبهشت روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس خبری در خصوص هرس درختان در خیابان اردیبهشت شیراز اطلاع داد و با انتشار تصاویری مدعی شد که هرس درخت در فصل زاد آوری پرندگان موجب وارد شدن خسارت به لانه، تخم و جوجه پرندگان شده است.

به گزارش جماران؛ ایسنا نوشت: عصر پنج‌شنبه، روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس خبری منتشر و از آنچه هرس خارج از فصل درختان بود، اطلاع داد؛ موضوعی که با تصاویری از چند ده لانه پرنده که کف خیابان چیده شده بود، دل هر بیننده را به درد می آورد.

اما این خبر بیش از آن‌که تحلیلی دقیق و محکمه پسند برای یافتن پرتقال فروش همراه داشته باشد، آنانی را به صحنه کشاند که می‌خواستند از آب گل آلود به نوعی ماهی گرفته و مقصری را بیابند و او را به مسلخ بکشانند؛ در این بین بهترین گزینه شهرداری شیراز بود، مجموعه ای که هنوز موضوع سیل و انگشت‌های به اتهام دراز شده به سمتش، تازه است.

اما مهدی سادات شجاعی، معاون خدمات شهری منطقه یک شهرداری شیراز، در یک مصاحبه مکتوب، که برای بسیاری از رسانه‌ها ارسال کرد، ماجرای جنجال ایجاد شده توسط محیط زیست را از زاویه ای دیگر بررسی کرد؛ زاویه ای که با ورق زدن دفتر رویدادهای روزهای گذشته شروع می شود و به نقطه جنجال می رسد.

اپیزود اول :

خبر رسید که در اداره کل محیط زیست استان فارس تخلفی ساختمانی در حال وقوع است و پیاده راه کنار این اداره کل در خیابان اردیبهشت تماما توسط داربست‌های فلزی مسدود شده که با توجه به اختلال در عبور و مرور افراد علی الخصوص بیمارانی که به واسطه حضور پزشکان متعدد در آن‌ محدوده رفت و آمد دارند ، کارشناسان واحد پیشگیری از تخلفات ساختمانی در محل حاضر و ضمن اخطار به ایشان از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد .

22222

اپبزود ۲ :

جلسه ستاد بحران شهرداری با حضور شهرداران مناطق و معاون خدمات شهری شهردار، رئیس سازمان آتش نشانی و روسای برخی سازمان های ذیربط برگزار شده و مقرر گردید سبک سازی درختان جهت جلوگیری از سقوط (که به علل مختلف طی مدت اخیر بارها شاهد آن بوده‌ایم و شهروندان را جانی و مالی تهدید می‌کند) و خشکه چینی آنها و از بین بردن علف‌های هرزه به واسطه پیشگیری از وقوع آتش سوزی در دستور کار مناطق قرار گیرد .

اپیزود ۳ :

نمایندگان فضای سبز شهرداری همراه با پیمانکار مربوطه در حال خشکه چینی و سبک سازی تنه یک درخت نخل در خیابان اردیبهشت و دقیقا رو به روی سازمان محیط زیست بوده و تنها پیرچه و لیف‌های خشک اطراف درخت را به جهت جلوگیری از آتش سوزی و سبک سازی جدا می‌کردند که با حمله نیروهای محیط زیست مواجه شده و سوییچ ماشین شهرداری توسط ماموران آن‌ اداره مصادره گردید .

در ادامه با دعوت ماموران‌ زحمت کش شهرداری که در میان آنها فردی با ۳۰ سال خدمت صادقانه حضور داشته به ساختمان اداره محیط زیست به بهانه بازگرداندن سوییچ خودرو این‌بندگان خدا را در اداره محبوس کرده و اجازه خروج به آنها داده نشد و عنوان نمودند همان‌گونه که شهرداری کار ما را تعطیل نمود ما نیز فعالیت شما را به تعطیلی میکشانیم .

57875255

اپیزود۴ :

با اطلاع تلفنی از مسئله پیش آمده اینجانب به عنوان معاون اجرایی وخدمات شهری همراه با معاوت فنی و مسئول حراست شهرداری منطقه به محل مراجعه و با یکی از مسئولین آن‌ اداره به بحث نشستیم و مقرر گردید صحبت‌ها به مدیر مجموعه انتقال یابد .

با معطلی تقریبا نیم ساعته مدیر ان اداره آمدند.

این بزرگوار بی‌خبر از اصل ماجرا با داد و فریاد ابتدا شهرداری را متهم به قطع یک درخت نمود و وقتی متوجه شدند درختی قطع نشده ، شروع به بدگویی نسبت به مجموعه شهرداری و استانداری نمودند که ...

ما جهت جلوگیری از تشدید تشنج محل را ترک‌ کرده و اعلام کردیم که به واسطه این برخوردها و بیحرمتی نسبت به مسئولین شکایت خواهیم کرد و حَکَم بین ما مراجع قضایی خواهد بود .

جالب است که عوامل آنها در خیابان و در مقابل انظار عمومی به دنبال ماموران‌زحمت کش شهرداری دویده که شما اجازه خروج‌ ندارید و ما ضابط قضایی هستیم‌ و باید دستگیر شوید .

اپیزود ۵ :

مسئولین اداره مربوطه با مصاحبه های آنچنانی پیش دستی کرده و به خیال خود افکار عمومی را علیه مجموعه زحمت کش شهرداری تهییج کرده که شهرداری با هرس درختان در فصول نامناسب لانه پرندگان را تخریب کرده و با انتشار عکس از تعداد زیادی مثلا لانه پرنده (گویا که آن درخت ، نخل نبوده و باغ پرندگان بوده است) سعی در نشان دادن چهره ای غیرواقعی از مجموعه شهرداری داشته و خود را منجی بی‌چون و چرای محیط زیست معرفی نماید .

انگار که پریشان را مجموعه شهرداری خشکانده و دشت ارژن و دشت برم و ... را پاکبانان شهرداری با جاروی دستی از وحوش خالی کرده‌اند .

سادات شریفی در نتیجه گیری از آنچه در قالب اپیزودها بیان کرد، آورده است؛

لازم نیست برای پیشرفت جامعه عصای موسی داشت و دم مسیحا .

به هیچ سحر و جادویی هم برای بهبود شرایط کنونی نیاز نیست .

کافیست هر کس از خودش شروع کند .

تمکین به قانون به جای دور زدن آن و غوغاسالاری‌های بی‌مورد تنها و تنها کلاف پیچیده را پیچیده‌تر می‌کند .

این‌که یک اداره دولتی که باید به لحاظ عملکردی الگوی عوام قرار گیرد اخذ مجوز ساخت و ساز را دون شان خود بداند و این‌گونه تنها به واسطه این‌که ماموران شهرداری به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و از ادامه تخلف ساختمانی ایشان جلوگیری کرده‌اند درصدد تلافی برآمده و فضا را برهم بریزد تا آنجا که مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند خارجی قرار گیرد با هیچ متر و معیاری پسندیده نیست.

به گزارش جماران؛ بی‌تردید، هنوز هم نمی‌توان به سادگی در مورد یک رویداد که هیچ یک از نزدیک شاهد آن نبوده‌ایم، بر پایه خبرهای درون سازمانی که قطعا با رعایت منافع یک مجموعه تهیه می‌شود، قضاوت کرد؛ اما باید همه نظرات را در کنار هم چید.

قطعا اداره کل حفاظت محیط زیست هم شاید از زاویه نگاه خود برای این ماجرا توصیفی داشته باشد، به حتم این خبرگزاری بدون دخل و تصرف، توصیف و تحلیل آن اداره کل را نیز منتشر خواهد کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس: اردیبهشت زمان هرس درخت نیست/ طرح دعوی حقوقی می‌کنیم

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: شهرداری پیش از اقدام به هرس درختان باید با این اداره کل هماهنگ می کرد، هیچ جای دنیا اردیبهشت درخت هرس نمی‌کنند.

سعید محمودی تاکید کرد: جدای از این‌که پرنده‌ای در درخت لانه دارد یا خیر؟ زمان هرس در دوران باروری گیاه و پرندگان و فصل بهار نیست.

57875256

وی درگیری شدید بین نیروهای حفاظت محیط زیست و پیمانکار شهرداری منطقه یک شیراز را تایید و اضافه کرد: توهین و افتراهایی نسبت به نیروهای ما روا داشته‌اند که به این واسطه شکایت حقوقی کرده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: ماهیت هرس درخت در فصل بهار و از بین بردن درخت و لانه پرنده‌ها اشتباه بوده، در حالی‌که کشور امروز ما در تهدید حشرات به سر می‌برد.

محمودی با بیان این‌که اگر جلوی نیروهای شهرداری را نمی‌گرفتیم بیش از ٢٠٠ درخت قلع و قمع می‌شد، گفت: درگیری و لجاجت نیروهای شهرداری به حدی بود که تا ساعت ١٤ بعدازظهر روز پنج شنبه ١٩ اردیبهشت به طول انجامید و سرانجام با حضور نیروی انتظامی درگیری به اتمام رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: در حال تعیین خسارت و اعلام دادخواست علیه شهرداری هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.