قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: کاش در مسابقات بین‌المللی قرآن از مبتهل‌خوان‌هایی چون سیدکریم موسوی، حسن خانچی و خواننده آواهای دینی استفاده می‌شد تا نمونه‌ای از این آواهای مذهبی به سمع و نظر متسابقان می‌رسید و به جذابیت این برنامه نیز می‌افزود.

به گزارش جماران، سیدحسین موسوی‌بلده، قاری و پیشکسوت قرآنی، ا درباره سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مسابقاتش هزینه فراوانی را صرف می‌کند. بنابر این از سطح کیفی خوبی برخوردار است، اما باید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری برای این مسابقات می‌شد تا شاهد مراسم افتتاحیه و اختتامیه بهتری می‌بودیم. در همه جای دنیا پس از اختتامیه مسابقات، کمیته فنی برای اجرای مسابقات سال آینده، بررسی‌های لازم را آغاز می‌کند.
عضو منتخب شورای شهر تهران در امور قرآنی و رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران اضافه کرد: بهتر بود در این مراسم از مبتهل‌خوان‌هایی چون سیدکریم موسوی و حسن خانچی، خواننده آواهای دینی، استفاده می‌شد تا نمونه‌ای از این آواهای مذهبی به سمع و نظر متسابقان دیگر کشورها هم می‌رسید و به جذابیت این برنامه نیز می‌افزود. چرا باید آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات همراه با اجرای طولانی‌مدت یک هنرپیشه همراه شود که برای متسابقان دیگر کشورها جذابیتی ندارد.
وی ادامه داد: امیدوارم با تغییری که در ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده و کمکی که از پیشکسوتان قرآنی کشور چون عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده گرفته می‌شود که نشان‌دهنده نوعی شایسته‌سالاری است، شاهد رونق بیش‌ از پیش مسابقات و ارتقای سطح کیفی آن باشیم.
این قاری قرآن درباره میزان تحقق اهداف مسابقات قرآن، اظهار کرد: باید دید مسابقات بین‌المللی قرآن را برای مردم کشورمان برگزار می‌کنیم و یا برای دیگر کشورها و جامعه هدف بزرگترین رویداد قرآنی کشور چه افرادی هستند؟ متأسفانه عموم مردم تهران از مسابقات قرآن و رتبه‌های برتر آن اطلاعی ندارند، مگر اینکه در محل سکونت نمایندگان کشورمان، تبلیغاتی شود.
وی با اشاره به اینکه باید مسابقات قرآن ایران را با دیگر کشورها چون ترکیه و مالزی مقایسه کرد، ادامه داد: در این کشورها مسابقات قرآن عموماً در میان مردم برگزار می‌شود و اطلاع‌رسانی کافی وجود دارد. همچنین، این مسابقات در سالن‌های بسیار باشکوه و با حضور انبوه مردم برپا می‌شود؛ مثلاً در مسابقات قرآن کشور هندوستان پس از تعیین مکانی برای مسابقات، طی مدت کوتاهی سالنی مناسب مسابقات همراه با سیستم صوتی مناسب تهیه یا احداث می‌شود.
موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه باید مردم را با ایجاد زمینه‌هایی جذاب به سوی قرآن سوق داد، اظهار کرد: مشکل اساسی در عدم استقبال عموم شاید به بی‌اعتمادی مردم به مسئولان باز‌می‌گردد. مطرح کردن قهرمانان قرآنی کشور نیز موجب ایجاد زمینه‌ای برای جذب علاقه‌مندان به مسابقات قرآن و معرفی این افراد به دیگر کشورهای برگزار‌کننده مسابقات می‌شود.
وی با ابراز گلایه از اینکه نمی‌توانیم از ثروت و دستاوردهای خود به خوبی استفاده کنیم، ادامه داد: به‌ نظرم اگر این ظرفیت قرآنی در هر کشور دیگری چون کویت، قطر، امارات و عربستان و ... باشد، برای آن‌ سرمایه‌گذاری می‌کنند، حال آنکه در ایران آن گونه که باید توجه نمی‌‌شود.
این پیشکسوت قرآنی درباره تلاوت مهدی غلام‌نژاد، نماینده ایران در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: عموماً در مسابقات، افراد کلاسیک انتخاب می‌شوند که هنر مجلسی‌خوانی ندارند و اغلب تجویدی‌خوان و مسابقه‌ای‌خوان هستند، بالعکس سایر کشورها که بیشتر مجلسی‌خوان هستند، در آن کشورها، استادان تجوید بنامی ندارند، لذا آن‌ها در این زمینه تا حدودی دچار ضعف‌اند.
وی ادامه داد: هنگامی که در محافل گوناگون خارج از کشور به اجرای برنامه می‌پردازیم، عموماً از قراء ایرانی درباره نحوه فراگیری تجوید سؤال می‌کنند. البته به دلیل مسائل سیاسی حق نفر برتر و نخست بودن را به نمایندگان ایران نمی‌دهند، در حالی که خوشبختانه چنین موضوعاتی در مسابقات قرآن کشورمان، اصلاً در نظر گرفته نمی‌شود.
موسوی‌بلده با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم تا از افراد منتقد برای ارتقای سطح کیفی مسابقات استفاده کنیم، گفت: در مقام مسئول دارالقرآن حرم آستان امام خمینی(ره) با امکانات موجود به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد دادم تا این مسابقات را در حرم امام راحل برگزار کنند، حال آنکه آنجا هتل، رستوران، سالن‌های چندمنظوره با ظرفیت کافی و بیمارستان وجود دارد و به فرودگاه هم نزدیک است. همچنین، استقبال مردم جنوب تهران از مسابقات بیش از سایر مناطق است و زمینه برگزاری این مسابقات در آنجا مهیاست و از لحاظ جمعیتی نیز این منطقه برای برگزاری مسابقات بهتر است. 
این قاری قرآن ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این مسابقات، بیان کرد: مدح فراوان است، اما باید به دنبال افرادی باشیم که انتقاد سازنده و دلسوزانه از مسابقات قرآن دارند و به آن‌ها بها دهیم. مطمئنم این مسابقات، طی سال آینده با تغییر ریاست سازمان اوقاف و بهره‌گیری از ظرفیت مشاوره‌ای خادمان قرآن از نظر کیفی تحولاتی بیشتر خواهد داشت.
یادآوری می‌شود، سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، دانش‌آموزی، نابینایان در مصلای امام خمینی(ره) تهران و طلاب علوم دینی(در شهر مقدس قم) برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.