یک کارشناس حوزه نفت می‌گوید: مشتریان سنتی نفت ایران راهی ندارند غیر از اینکه به واردات نفت خود از کشورمان ادامه دهند. پالایشگاه‌ها بر اساس خوراک مشخصی طراحی می‌شوند که تغییر آن یا تغییر مشخصات پالایشگاه به‌راحتی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش جماران، مدت زیادی از تمدید نشدن معافیت واردات هشت مشتری نفت ایران نگذشته، اما هنوز بحث در رابطه با آثار این تصمیم آمریکا بر بازار جهانی نفت و همچنین اقتصاد ایران داغ است. عده‌ای معتقدند مشتریان سنتی نفت ایران نمی‌توانند به‌سرعت نفت ایران را جایگزین کنند و به واردات خود از ایران ادامه می‌دهند. در دیگر سو، عده‌ای بر این عقیده‌اند که مصمم بودن آمریکا در این زمینه، باعث می‌شود این کشور‌ها به فکر جایگزینی نفت ایران باشند.

بحث دیگری که بعد از خروج آمریکا از برجام شکل گرفت، توانمندی شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مختلف نفتی بود؛ زیرا تحریم‌های آمریکا مانع فعالیت شرکت‌های خارجی در صنایع نفت ایران می‌شد. این مسئله می‌توانست باعث شود پروژه‌های در حال اجرا و همچنین پروژه‌های جدید با مشکل روبه‌رو شوند.

ایرنا  در این زمینه با مهرزاد صفوت، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و کارشناس حوزه انرژی گفت‌وگو کرده است. صفوت در رابطه با تأثیر تحریم‌های آمریکا می‌گوید: باید واژه تحریم را فراموش کنیم. شاید نیم قرن پیش در جنگ‌های مختلف کشور‌ها می‌توانستند از نظر سیاسی و اقتصادی یکدیگر را تحریم و بایکوت کنند. منتها در دنیای امروز دیگر چیزی نمی‌تواند با عنوان تحریم تعریف شود. البته به‌علت منافع سیاسی و اقتصادی در بین خیلی از کشور‌ها، شرایط خاص سیاسی وجود دارد.

*ایران در مسیر شاهراه انرژی جهان

صفوت می‌افزاید: بین مکزیک و آمریکا، چین و ژاپن یا بین آمریکا و چین که دو ابرقدرت هستند، شرایط خاص سیاسی وجود دارد و در مورد آخر، تعرفه‌های گمرکی وضع شده است. ایران نیز کشور بسیار مهمی در دنیا محسوب می‌شود. کشورمان از نظر سرزمینی و ژئوپلیتیکی در چهارراه دنیا واقع شده و دارای اهمیت زیادی از نظر سیاسی و اقتصادی است. در شمال کشور ما روسیه و در جنوب، اقیانوس هند قرار دارد که مهم‌ترین حوزه بازرگانی در زمینه انرژی محسوب می‌شود.

*خدمات مورد نیاز خود را از راه‌های مختلف تأمین کنیم

وی با اشاره به اینکه هر اتفاقی که مربوط به ایران است، بازتاب وسیعی دارد، اظهار می‌کند: به همین علت است که امروزه ایران در صدر اخبار دنیا است. کشور ما بعد از 12 سال مذاکره درباره مسئله هسته‌ای، با دنیا به توافقی رسید که کاملاً برد-برد بود. در بین همه کشور‌های دنیا، کشوری زورگو و مستکبر دارد روند بازی را به هم می‌زند و از این بازی بیرون آمده است. مسلماً ما با برنامه‌ریزی، توان سرزمینی و نیرو‌های جوان خود سعی می‌کنیم راه‌های جایگزین را پیدا کنیم. امروزه ما می‌توانیم خدمات مورد نیاز خود را از راه‌های مختلف تأمین کنیم.

*شرکت‌های دانش‌بنیان و اتکا به توان داخلی

صفوت تصریح می‌کند: اینکه ما در شرایط خاص سیاسی قرار بگیریم، حتماً اتفاق نامبارکی است و کسی راضی به آن نیست، اما بعد از مدتی این چالش را به فرصت تبدیل می‌کنیم. همچنان که در دهه‌های مختلف چالش‌هایی وجود داشته و حاصل آن شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است؛ شرکت‌هایی که امروز در تمام صنایع کشور از جمله صنعت نفت حضور دارند.

وی در این رابطه می‌افزاید: اکنون خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه نرم‌افزاری، کنترل سیستم‌ها و کنترل پالایشگاه‌ها فعالیت کرده و خدمت ارائه می‌کنند. این راهی است که تمام کشور‌های دنیا رفته‌اند. آلمان، روسیه و فرانسه از دل جنگ ساخته شدند. کشور ما نیز به سمت توسعه و پیشرفت پیش می‌رود.

*امکان همکاری با شرکت‌های خدماتی

این کارشناس نفتی می‌گوید: گاهی شنیده می‌شود یک شرکت بزرگ در کشور خاصی فعالیت می‌کند. هنگامی که لایه‌های آن شرکت را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم ستادش آنجاست. در یک پروژه دو میلیارد دلاری، بیش از 50 شرکت خدماتی در حال ارائه خدمت هستند. مثلاً شرکتی کار طراحی پایه را در هندوستان انجام می‌دهد، شرکتی کار مطالعات زیست‌محیطی را در جای دیگری از دنیا انجام می‌دهد و... حاصل فعالیت این‌ها است که یک پروژه را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: امروزه ما نیز می‌توانیم از خدمات شرکت‌هایی از این دست استفاده کنیم. خوشبختانه در سال‌های گذشته، در حوزه بالادستی، مهندسی مخزن، اکتشاف، مطالعه، بهره‌برداری، حفاری، شرکت‌های ایرانی توانمند شده و در حال فعالیت هستند. این شرکت‌ها ارتباطات خوبی هم با همکاران خود در سایر نقاط دنیا ایجاد کرده‌اند.

*مزیت صنایع پتروشیمی ایران

صفوت با بیان اینکه شرایط خاص سیاسی، ناجوانمردانه است و برای هیچ کشوری خوشایند نیست، می‌گوید: با این حال، چنین شرایطی به این معنا نیست که نتوانیم با آن مقابله کنیم. از دل این شرایط خاص سیاسی بوده که در سال‌های گذشته کشور خود را ساخته‌ایم و هنوز با تمام قوا و توان در حال پیش رفتن هستیم و مشکلات خود را نیز حل می‌کنیم.

وی برای نمونه به حوزه پتروشیمی اشاره کرده و اظهار می‌کند: در این حوزه مزیت‌های مختلفی داریم که بزرگ‌ترین آن‌ها خوراک پتروشیمی‌ها است. خوراک پتروشیمی‌های ما متعلق به خودمان است و از داخل کشور تأمین می‌شود و کسی نمی‌تواند مانع تأمین آن شود. در حوزه سرزمینی نیز میدان گسترده پارس جنوبی را داریم که می‌تواند خوراک تمام پتروشیمی‌های ما را بدهد. ناگفته نماند که کشور‌های مختلف نیز به محصولات ما نیاز دارند و تمام دنیا، آمریکا و رئیس‌جمهوری ترامپ نیست.

*مشتریان سنتی راهی غیر از واردات نفت ایران ندارند

این کارشناس حوزه انرژی همچنین می‌گوید: مشتریان سنتی نفت ایران راهی ندارند غیر از اینکه به واردات نفت خود از کشورمان ادامه دهند. پالایشگاه‌ها بر اساس خوراک مشخصی طراحی می‌شوند که تغییر آن یا تغییر مشخصات پالایشگاه به‌راحتی صورت نمی‌گیرد. خیلی از کشور‌ها در دنیا عاقلانه رفتار می‌کنند و مسائل را کوتاه‌مدت در نظر نمی‌گیرند.

صفوت در انتها یادآوری می‌کند: آقای ظریف اخیراً گفت: کشور‌هایی را که در دوران سخت کنار ما بوده‌اند، فراموش نمی‌کنیم. طبیعتاً این دوران تمام می‌شود و در آینده با کشور‌هایی همکاری می‌کنیم که در این دوران در کنار ما بوده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.