این انفجارها روز یکشنبه بصورت همزمان در سه کلیسا و سه هتل رخ داد که بنابر آخرین گزارش ها 156 تن کشته و 400 زخمی در پی داشته است.

به گزارش جماران؛ تازه ترین گزارش های دریافتی از رسانه های مختلف حاکی از آن است که شمار کشته ها و زخمی های انفجارهای روز یکشنبه سریلانکا از 500 تن گذشت.این انفجارهای همزمان در سه کلیسا و سه هتل کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا روی داد.

این شش انفجار همزمان درسه کلیسا و سه هتل در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا روی داد که بنابر آخرین خبرها دست کم 138 تن کشته و بیش از 400 زخمی برجای گذاشته است.
نشریه تایمز آف ایندیا هند نوشت که انفجارها در کلیساهای'سنت آنتونیو' و 'کاتوواپیتیا' و یک کلیسای دیگر در کلمبو پایتخت این کشور حاشیه اقیانوس هند در جنوب آسیا، هنگام برگزاری مراسم عید پاک مسیحیان رخ داده است. 
گزارش پلیس سریلانکا همچنین حاکی از وقوع انفجارهایی در هتل های مجلل 'شانگریلا'، 'کینگزبری' و یک هتل دیگر در پایتخت این کشور است. 
طبق اظهارات مقامات پلیس وبیمارستانی سریلانکا، 9 نفر از این افراد کشته شده خارجی بودند وهنوز هیچ گروه و یا فردی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.
همچنین رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر سریلانکا خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی حملات بامداد یکشنبه در این کشور شد. 
پلیس سریلانکا نیز اعلام کرد که قبلا در باره احتمال وقوع حملات تروریستی انتحاری هشدار داده است. 
تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نشان دهنده برهم خوردن تجمع مردم در هنگام برگزاری مراسم عید پاک و تخریب قسمت هایی از این کلیساهاست. 
هنوز مقام های رسمی یا پلیس در باره تروریستی بودن این حملات اظهارنظری نکرده اند و گروه و یا فردی نیز مسئولیت آنها را به عهده نگرفته است./ ایرنا

n83286197-72977847

35 تن از کشته شدگان انفجارهای سریلانکا خارجی بوده اند

رسانه ها اعلام کردند که 35تن ازکشته شدگان انفجارهای همزمان در کلمبو و دیگر شهرهای سریلانکا اتباع کشورهای خارجی بوده اند.ضمن اینکه یک مقام پلیس نیز گفته که دو تا از انفجارها، انتحاری بوده است.

این انفجارها روز یکشنبه بصورت همزمان در سه کلیسا و سه هتل رخ داد که بنابر آخرین گزارش ها 156 تن کشته و 400 زخمی در پی داشته است.

بنابر این گزارش ها، این انفجارها در سه کلیسا در حالی روی داده که قرار بود امروز در آنها مراسم عید پاک مسیحیان برگزار شود.

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا اعلام کرد که این کلیساها در مناطق'کوچکیکاد'(Kochchikade)در حومه کلمبو و'نگومبو'(Negombo) و'باتیکالوآ'(Batticaloa) قرار داشته اند.هتل هایی نیز که در این انفجار ها موردحمله قرار گرفته اند'شانگری لا' (Shangri La)، 'سینامون گراند' (Cinnamon Grand) و 'کینگزبری هتل' (Kingsbury Hotel) بوده اند که هر سه در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا واقع شده اند.

بعد از وقوع این انفجارها در شهرهای سریلانکا تدابیر شدید امنیتی برقرار شده و همه مدارس دولتی در دو روز آینده تعطیل شده اند.

رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر سریلانکا این حملات را بشدت محکوم کرده و از مردم خواسته تا متحد و قوی باشند.'

به گفته شاهدان حملات با برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته و یک مقام پلیس نیز یادآور شده که حداقل دو تا از انفجارها انتحاری بوده است.

سریلانکا بعد از جنگ های داخلی 2009 بین دولت و ببرهای تامیل شاهد چنین حملاتی نبوده است./ ایرنا

 واکنش ایران به حملات تروریستی در سریلانکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز در پایتخت سریلانکا بویژه حمله به کلیسا ها در روز عید پاک که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد.

سید عباس موسوی خاطر نشان کرد: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از تمام ظرفیت ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه کن شدن نیست.

pjimage

نکات تازه در باره بزرگترین فاجعه تروریستی سریلانکا

کانال تلگرامی خبرها و نظرها نوشت:

با گسترش دامنه حملات به مراکز گردشگری و مذهبی مسیحیان سریلانکا، دولت این کشور به اعمال مقررات منع آمد و شد در کلمبو روی آورده است 

طبق گزارش ناظران حاضر در پایتخت تاکنون  7 مظنون تاکنون بازداشت شده اند. همچنین دولت ممنوعیت موقت بر استفاده از شبکه های بزرگ اجتماعی اعمال کرده است 

وزیر دفاع این کشور گفته است که یک گروه پشت این حملات قرار دارد اما به هویت آنها اشاره ای نکرده است.

طبق گزارش شبکه جهانی بی بی سی دست کم 9 تبعه خارجی در میان قربانیان دیده می شود. او تصریح کرده است: این عملیات با دقت برنامه ریزی شده و یک حمله هماهنگ شده است ولی نیروهای امنیتی بزرودی مشخص خواهند کرد که چه گروهی این عملیات را هدایت و اجرا کرده اند 

شواهد حاکی از انتحاری بودن حملات است و احتمال می رود که 3 تیم در اجرای این حملات را برعهده داشته اند 

صف بلندی را مردم برای انتقال خون در کلمبو تشکیل داده اند. ترس و وحشت همراه موج وسیعی از شهر در شهر پیچیده است به گونه ای که درمحافل مختلف شایع شده که حملات بیشتری از سوی داعش د حال انجام است 

مقام های امنیتی گفته اند آنها انتظار چنین حملاتی را نداشتند و تصورشان این بود که مراسم یکشنبه عید پاک در آرامش گزار خواهد شد 

بعد از زوال قدرت گروه شورشیان تامیل در 2009، کشور سریلانکا شاهد چنین حادثه خونین نبوده است 

از میان مقام های سیاسی دونالد ترامپ و ترزامی نخست وزیر انگلیس این حملات را محکوم کرده و با قربانیان ابراز همدردی کرده اند

جنگهای داخلی سریلانکا در سال 2209 پایان پذیرفت جنگی که در آن شمار زیادی از شهروندان آواره، مجروح و یا کشته شده اند

البته سال گذشته جامعه اکثریت بودایی ها موسوم به سینهالا در حملاتی پراکنده شماری از مساجد و معابد مسلمان هدف قرار دادند اما تلفات زیادی برجای نگذاشت 

جنگهای داخلی سریلانکا با شکست جدایی طلبان تامیل پایان یافت این گروه حدود 26 سال برای استقلال ایالت خودش جنگید. برآوردها حاکی از قربانی شدن 70 تا 80 هزار در این جنگ دارد 

از میان جمعیت سریلانکا 70 درصد را بودایی ها تشکیل می دهند. هندوها و مسلمانان به ترتیب 12 و 9 درصد جمعیت را تشکیل می دهند سریلانکا همچنین موطن یک و نیم میلیون مسیحی است که در موج تازه حملات امروز اماکن و معابد آنها هدف قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.