رحمانی گفت: یکی از برنامه‌های ما صادرات به کشورهای همسایه است. اگر صادرات رونق نگیرد تولید و اشتغال با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر نیمی از کارخانه‌های کشور خالی است و اگر همین گونه پیش برویم با مشکل مواجه می شویم.

به گزارش جماران؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان از همین الان بررسی و تأمین شود.

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در دومین نشست جلسه ستاد تنظیم بازار امسال بر تأمین اقلام اساسی ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: با توجه به تجربه سال گذشته باید مشکلات پیش آمده بررسی شود و از هرگونه مشکل پیشگیری کنیم. بدترین اتفاق ممکن این است که اجازه بدهیم مشکلی پیش بیاید و بعد برای رفع آن اقدام کنیم.

وی افزود: زمان ماه مبارک رمضان و اقلام اساسی مورد نیاز مردم مشخص است. به نکته‌هایی مثل تأمین مرغ و حتی تهیه خرما توجه داشته باشیم. اگر نیاز به واردات داریم پیش از آنکه با مشکل مواجه شویم، باید اقدام کنیم. همیشه باید تأمین کالا را جدی بگیریم. حتی در شرایط جدید مشکلی برای تأمین نداریم و اگر به موقع عمل کنیم مشکلی پیش نمی‌آید.

باید با دلالی مقابله شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اواخر سال گذشته اقدامات خوبی داشتیم، اظهار کرد: باید قیمت تمام شده در تأمین کالا و عوامل مؤثر بر قیمت را بررسی کنیم. باید نسبت به شیوه توزیع دقت بیشتری داشته باشیم و با دلالی مقابله شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار در روزهای پایانی سال ۹۷ عنوان کرد: تمام تشکلهای صنفی برای تأمین و عرضه مایحتاج مردم تلاش کردند.

تأمین ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برخی از جاها باید تصمیمات را اصلاح کنیم، گفت: دولت در این وضعیت ارزی ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی تأمین کرده است. در این شرایط باید عرضه و نظارت هم بررسی شود. اگر عرضه به اندازه نیاز بازار نباشد، نظارت هم نمی‌تواند به تنظیم بازار کمکی کند. میزان عرضه همین الان باید بررسی و اگر عرضه کم است، برای تأمین آن اقدام شود.

رحمانی با تاکید بر تصمیم به موقع خاطرنشان کرد: باید به تصمیماتی که روی بازار تأثیر دارد دقت شود. مشکل مرغ را همه مردم درک کردند، در حالی که نسبت به پوشاک این اتفاق را شاهد نبودیم. اگر در زمینه تأمین پوشاک پیش از نوروز دقت نمی‌شد، همین مشکل رخ می‌داد و به یک معضل تبدیل می‌شد. با توجه به تجربه‌های پیشین می‌توانیم جلوی چنین پیش آمدهایی را بگیریم.

مشکلی برای تأمین اقلام مورد نیاز نداریم

وی با تاکید مجدد به تأمین اقلام اساسی مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان تصریح کرد: امروزه جامعه نمی‌تواند غافلگیری را از ما بپذیرد. در شرایط کنونی هیچ مشکلی برای تأمین اقلام مورد نیاز نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای سال ۹۸ پنج برنامه اصلی داریم، گفت: برنامه‌های امسال براساس رونق تولید برنامه ریزی شده است. یک طرف با تولید و از سوی دیگر با توزیع مواجه هستیم. اگر در تولید مشکل داشته باشیم، در تنظیم بازار هم با مشکل مواجه می شویم. رونق تولید را در حمایت از ساخت داخل و صادرات را جزو اولویت قرار دادیم. تقاضای داخلی مشخص است و برای صادرات هم پروژه‌هایی تعریف کرده ایم.

رحمانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما صادرات به کشورهای همسایه است. اگر صادرات رونق نگیرد تولید و اشتغال با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر نیمی از کارخانه‌های کشور خالی است و اگر همین گونه پیش برویم با مشکل مواجه می شویم. در صادرات کالاهای صنعتی و معدنی مشکلی نداریم، ولی در صادرات کالاهای اساسی مسائلی وجود دارد که این مسئله باید بررسی و رفع شود تا مردم با مشکلی مواجه نشوند و نسبت به صادرات حس منفی نداشته باشند.

باید صادرات افزایش یابد

وی با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد از صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه است، تصریح کرد: در واقع ما ۲ درصد از واردات کشورهای همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار را تأمین می‌کنیم و اگر بتوانیم این میزان را به ۴ درصد افزایش دهیم با شرایط بهتری مواجه می شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در خصوص معدن برنامه‌های ویژه داریم، عنوان کرد: ارزش تولیدات معدنی کشور ۲۰ میلیارد دلار است و اگر در شرایط کنونی این میزان از تولیدات معدنی را نداشتیم، به طور حتم با مشکل مواجه می‌شدیم.

رحمانی فناوری، نظام توزیع و اصلاح ساختار را از دیگر برنامه‌های امسال دانست و افزود: نظارت و رصد بازار جزو پروژه‌های ویژه امسال است. امسال فرصت‌هایی داریم که باید از آنها استفاده کنیم. در سال‌های گذشته تولید پوشاک در داخل به این اندازه نبود و باید این مسئله را جدی بگیریم. شب عید با تمام فشارهایی که وجود داشت واردات پوشاک از مناطق آزاد را برای شکل گیری تولید داخل، نپذیرفتم. امروز شاهدیم که تولید داخلی پوشاک و لوازم خانگی به افزایش قابل توجهی رسیده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم امسال با کمک همه، برنامه ریزی و اقدامات به موقع بتواینم بهتر از سال گذشته در خدمت مردم باشیم. ما می‌توانیم اثرگذار باشیم و مردم باید برای ما اهمیت بسیاری داشته باشند. اواسط سال گذشته بازار با کمبود لوازم خانگی مواجه بود، ولی در اواخر سال با همت همه این مسئله رفع شد. تولید خودرو در آبان سال گذشته به یک چهارم رسید، در حالی که هم اکنون روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو تحویل می‌شود. در صورتی که اوایل تولید روزانه به هزار دستگاه هم نمی‌رسید. امسال باید با انسجام بیشتری ورود کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.