ترامپ تا دوم ماه مه مهلت دارد در مورد معافیت های جدید به کشورهای چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان تصمیم‌گیری کند. واشنگتن در نوامبر به این هشت کشور برای واردات از ایران معافیت داده بود .

به گزارش جماران؛ ترامپ تمایل دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از افزایش قیمت بنزین جلوگیری کند به همین دلیل در دوره نخست ریاست جمهوری خود اقدامی برای توقف صادارت نفت ایران انجام نخواهد داد.

به نقل از سی ان بی سی، آمریکا به احتمال زیاد در تلاش برای توقف کامل صادرات نفت ایران شکست می خورد، چون ترامپ تمایل دارد قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از افزایش قیمت بنزین جلوگیری کند .

در اولین سالگرد بیرون رفتن ترامپ از معاهده برجام، بازار انرژی منتظر است ببیند آیا دولت آمریکا معافیت ها از تحریم های ایران را که به هشت کشور وارد کننده نفت ایران داده شده بود تمدید می کند یا نه .

ترامپ تا دوم ماه مه مهلت دارد در مورد معافیت های جدید به کشورهای چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان تصمیم‌گیری کند. واشنگتن در نوامبر به این هشت کشور برای واردات از ایران معافیت داده بود .

تحلیلگران گروه اوراسیا طی تحقیقی گفتند علیرغم این که کاخ سفید اعلام کرده معافیت ها از تحریم های نفتی ایران را در اوایل ماه مه تمدید نمی‌کند، آمریکا احتمالاً در صفر کردن صادرات ایران شکست می خورد .

آنها اضافه کردند با توجه به کاهش تولید اوپک و غیر اوپک و شرایط ونزوئلا، بازار نفت احتمالا نمی تواند کاهش 1.3 میلیون بشکه ای نفت خام ایران را بدون تاثیر بر قیمت داخلی بنزین تحمل کند. قیمت بنزین خط قرمز دونالد ترامپ است .

برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفت:« اکنون شرایط بازار نفت بهتر است و می توانیم روند صفر کردن صادرات نفت ایران را تسریع کنیم. بنابراین نیازی به تمدید معافیت ها نیست» .

ولی این اظهارات در حالی بیان شده که تیم امنیت ملی آمریکا در مورد لغو معافیت ها با دولت اختلاف دارد .

به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه آمریکا موافق رویکردی انعطاف پذیر تر در مورد هدف دولت آمریکا در صفر کردن صادرات نفت ایران است .

لغو کردن تمام معافیت ها غیرمحتمل است. مشاوره مدیریت ریسک سیاسی با توجه به پیامدهای لغو معافیت ها برای روابط دو جانبه بین بازار انرژی و آمریکا، احتمال لغو معافیت ها را 15 درصد تخمین می زند .

رئیس جمهور آمریکا مدام بر نگرانی در مورد قیمت داخلی بنزین تأکید می کند. وی ماه گذشته به اوپک گفت که باید نفت بیشتری تولید کند تا قیمت نفت بالا نرود .

ترامپ در توییتر خود گفت:« افزایش تولید نفت توسط اوپک خیلی اهمیت دارد. بازارهای جهانی حساس هستند. قیمت نفت خیلی بالا میرود» .

اخطار دوم او به این گروه تولید کننده زمانی انجام شد که اوپک و متحدانش به رهبری روسیه به کاهش تولید به دنبال پایین رفتن قیمت نفت در 2018 ادامه دادند. کاهش تولید اوپک و متحدانش نقشی مهم در بازار نفت در سال جاری داشته است.

تحلیلگران گروه اوراسیا می گویند در حالی که هنوز 20 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری مانده، ترامپ به طور واضح نگران نوسانات کوتاه مدت در قیمت نفت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.