زیباکلام می‎گوید که نظارت استصوابی گسترده شورای نگهبان و رد صلاحیت نامزدهای شایسته‎ای که عملکرد مناسبی خواهند داشت، نفس انتخابات را مخدوش می‎کند.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: یک تحلیلگر مسائل سیاسی می‎گوید: مادامی که به‌خاطر نظارت استصوابی هر منتقدی بدون هیچ توضیحی رد صلاحیت شود، نمی‎توان گفت که انتخابات پرشور وجود دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع ناظران شورای نگهبان دشت ورامین در خصوص انتخابات سال 1398 گفته که انتخابات مهم و حساسی را در پیش رو داریم. انتخابات سال 98 از سه جهت خیلی مهم است. وجود احزاب سیاسی، شرایط اقتصادی و دشمنی دشمنان ایران از سه منظر این انتخابات را حساس می‌کند و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور چشم‎گیری داشته باشند و خدای نکرده گرفتار سیاست‌زدگی نشویم.

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه درباره الزامات پر شور شدن انتخابات در سال 98 به ایرناپلاس می‎گوید: مادامی که به‌خاطر نظارت استصوابی هر منتقدی بدون هیچ توضیحی رد صلاحیت شود، نمی‎توان گفت که انتخابات پرشور وجود دارد.

زیباکلام با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی شورای نگهبان موظف است دلایل عدم احراز صلاحیت را به نمایندگان اعلام کند، اضافه می‎کند: در این شرایط اولین کاری که آقای کدخدایی برای پرشور شدن انتخابات می‎تواند انجام دهد، تجدیدنظر اساسی درباره عملکرد نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین معتقد است شورای نگهبان نباید منتقدین را به این اسم که به ولایت‌فقیه التزام ندارند یا به نظام پایبند نیستند، رد صلاحیت کند.

زیباکلام در ادامه می‎گوید که نظارت استصوابی گسترده شورای نگهبان و رد صلاحیت نامزدهای شایسته‎ای که عملکرد مناسبی خواهند داشت، نفس انتخابات را مخدوش می‎کند.

پیش‎تر زیباکلام به اعتماد آنلاین گفته بود که در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح‌طلبان بخش قابل‌توجهی از رأی‌دهندگان خود را از دست خواهند داد. با توجه به شرایط فعلی، آن بدنه اجتماعی‌ که در صورت رفتن به پای صندوق به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهد، مشارکتی نخواهد کرد. بنابراین نامزدهای اصولگرایان اعم از تندرو و کندرو و میانه‌رو در تهران و سایر استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه بزرگ با آرای خیلی کمی وارد مجلس یازدهم خواهند شد.

اما فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات مجلس به ایسنا گفته که اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 هم پیروز خواهند شد و انتشار لیست امید به نفع اصلاحات در انتخابات آینده است.

با این وجود علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به افکار نیوز گفته ‎است: شورای عالی سیاستگذاری با مأموریت انتخابات سال 98 تشکیل شده و کمیته‎های تخصصی خود را نیز در همین جهت فعال کرده، اما ممکن است اگر مثل گذشته باشد اصلاح‎طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند و لیست انتخاباتی دهند.

در عین حال، سیدمحمد حسینی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم درباره برنامه جریان اصولگرایی برای انتخابات آینده در گفت‎وگو با نامه نیوز بیان کرده بود: غالب احزاب و تشکل‌های اصول‌گرا به آسیب‌شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف خود در ریشه‌یابی علت نتیجه انتخابات گذشته، پرداخته‌اند و راهکارها و برنامه‌هایی برای آینده در نظر گرفته‌اند. از جمله جمنا، هیئت رئیسه و شورای مرکزی جلسات متعدد برای تدوین نقشه راه جبهه تا سال 1400 داشته‌اند و اجمالاً آن را مشخص کرده‌اند و «سند جامع تشکیلات جبهه مردمی»، تدوین شده است که در آن، علاوه بر راهبردها، اولویت‌ها، نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدها به 12 برنامه اصلی و مهم اشاره شده که از جمله این برنامه‌ها، مبحث انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1398 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.