صالح با تاکید بر اهمیت گفت وگو برای حل مسائل منطقه گفت: روابط ما با ایران هیچگاه علیه مناسبات ما با جهان عرب و کشورهای خلیج فارس و یا سایر کشورها نبوده و نخواهد بود و اساسا روابط خوب با همگان را به نفع عراق می دانیم.

به گزارش جماران؛ 'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق به طور ویژه بر اهمیت سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد و روابط دو کشور تاکید کرد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز در گفت و گو با چند شبکه تلویزیونی عراق و در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط تهران - بغداد، قراداد 1975، روابط تهران - ریاض و نیز اهمیت سفر روحانی در روزهای آتی به بغداد، سخن گفت. 

صالح گفت: در سفر به تهران مذاکرات پیچیده ای با مسوولان ایرانی داشتم و بسیاری از مسائل فی مابین مورد بحث قرار گرفت. 

رئیس جمهوری عراق گفت: روابط با ایران برای ما بسیار مهم است من به هر کشوری که در ماههای اخیر سفر کردم، گفتم که داشتن روابط بسیار خوب با ایران در راستای منافع عراق است. 

صالح افزود: در این سفرها عمدا این جمله را تکرار کردم که ما بعنوان مردم عراق باید روابط خوبی با ایران داشته باشیم و آن را پایه سازمان منطقه ای مورد نظر خود قرار دهیم و این امر در راستای منافع ملت عراق خواهد بود. 

وی گفت: عراق در گذشته هزینه های فراوانی را بابت تنش هایی که در منطقه بوجود آمد پرداخته است و تاکید ما این است که روابط مان با کشورها باید مبتنی بر احترام به حاکمیت و منافع متقابل باشد. 

صالح اظهار داشت: ایران و عراق بیش از یک هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک دارند و ریشه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بسیار میان دو ملت وجود دارد. در سالهای مبارزه با نظام گذشته (حزب بعث عراق) ایران میزبان مبارزان عراقی بودند و پناهندگان عراقی را در خاک خود میزبانی کرد و در جنگ اخیر علیه داعش نیز نقش مهمی در کمک به نیروهای عراقی ایفا کرد. 

رئیس جمهوری عراق گفت: این مسائل را با جزییات مطرح می کنم تا اهمیت روابط ایران و عراق را به جهانیان و خودمان یادآور شوم. 

صالح افزود: در دیدار با آقای روحانی در تهران درباره قرارداد 1975 و نیز اهمیت رسیدن به تفاهم هایی درباره چارچوب های مختلف مربوط به روابط دو جانبه میان تهران - بغداد صحبت شد. 

وی اظهار داشت: هر کشوری میراثی از گذشته دارد و قرارداد 1975 نیز از همین قبیل است و هر دو کشور بر اساس آن تعهداتی دارند. مذاکراتی میان دو طرف در جریان است و هنوز پایان نیافته است ما منتظر سفر آقای روحانی هستیم و ان شاء الله این مذاکرات منجر به توافقات و تفاهماتی خواهد شد که در راستای پیشرفت روابط دو کشور است اما این که چگونه و با چه جزییاتی، اجازه دهید در زمان سفر دکتر روحانی به بغداد روشن خواهد شد. 

صالح با تاکید بر اهمیت گفت وگو برای حل مسائل منطقه گفت: روابط ما با ایران هیچگاه علیه مناسبات ما با جهان عرب و کشورهای خلیج فارس و یا سایر کشورها نبوده و نخواهد بود و اساسا روابط خوب با همگان را به نفع عراق می دانیم. 

رئیس جمهوری عراق اضافه کرد: دیگران هم بتدریج چنین حقیقتی را پذیرفته اند به یاد می آورم در دیدار با یک رهبر بزرگ عربی، وی درباره روابط ایران عراق سخن گفت من پیشدستی کرده و به او گفتم روابط با ایران برای ما اهمیت دارد و در این خصوص به نکات بسیاری اشاره کردم و واقعیت های تاریخی و جغرافیایی میان دو کشور را توضیح دادم و او نیز گفت که ما می خواهیم روابط خوبی میان شما باشد و این می تواند به گشایش مسائل منطقه نیز کمک کند. 

صالح گفت: من در پاسخ به این سوال که روابط با ایران آیا مبتنی بر منافع ما بعنوان یک کشور و میهن است یا بر امر دیگری بنا شده است، خطاب به نیروهای ملی عراق تاکید می کنم که عراق می تواند پلی برای ایجاد روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این امر هم به نفع ما و هم به نفع منطقه خواهد بود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: سیاست عراق این است که جزو قطب بندی های سیاسی نباشد و ما می خواهیم عراق را از درگیری ها و تنش های بیهوده دور نگه داریم. 

رئیس جمهوری عراق گفت: من به عراقی ها اطمینان می دهم که منطق و گفتمان دولت روشن و یکسان است خواه مخاطب ما کشورهای خلیج فارس باشند، خواه ایران، سعودی، مصر، فرانسه، ایتالیا و یا آمریکا باشد. 

وی افزود: ما دنبال آن هستیم که عراق عرصه هماهنگی منافع میان کشورها و ملت های منطقه باشد و یک سازمان منطقه ای جدید با محوریت عراق و مبتنی بر همکاری و روابط اقتصادی میان ملت های منطقه تشکیل شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.