رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۷۰ درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور در اختیار صنعت تولید داخلی دارو است، گفت: ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم اما در زمان تحریم صنعت داروسازی کشور می تواند به ما کمک کند.

به گزارش جماران، دکتر مهدی پیرصالحی معاون وزیر بهداشت در نشست خبری که به مناسبت معرفی توانمندی‌های صنعت دارویی در چهلمین سالگرد انقلاب برگزار شد، گفت: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که ۹۵ تا ۹۷ درصد نیاز کشور را داروهای تولید داخلی تأمین می‌کنند. از نظر ارزش ریالی نیز تولید داخلی دارو ۷۰ درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و سه درصد داروهای وارداتی هم ۳۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم، تاکید کرد: قطع واردات اصلاً شدنی نیست. زیرا با توجه به نیاز بیماران باید واردات دارو وجود داشته باشد. از این به بعد هم واردات داروهای مورد نیاز کشور ادامه می‌یابد اما در زمان تحریم صنعت داروسازی کشور می‌تواند به ما کمک کند.

پیرصالحی با اشاره به اینکه در حوزه دارو دسترسی به دارو و قیمت مناسب داشتن، مهم است، گفت: اگر نتوانیم داروهای مورد نیاز داخل را تأمین کنیم، نظام سلامت توانایی مالی برای واردات همه آن‌ها را ندارد. بر همین اساس تولید داخلی داروهای وارداتی در اولویت شرکت‌های داروسازی کشور است البته این کار فرایندی زمان‌بر است.

وی تاکید کرد: از زمانی‌که یک دارو وارد چرخه درمانی در دنیا و فهرست دارویی می‌شود، صنعت دارویی از تولید داخلی آن‌ها استقبال می‌کند. در سال گذشته هم خوشبختانه ۱۲۰ قلم دارو را شرکت‌های داخلی دارو تولید کردند. این داروها پروانه گرفته و به بازار عرضه شده‌اند. از این ۱۲۰ قلمی که قرار است روز شنبه مورد تقدیر قرار گیرند، ۴۰ مورد داروی شیمیایی، ۴۰ مورد گیاهی و سنتی و ۴۰ مورد بایولوژیک هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های صنعت دارویی داخلی بسیار کمک کرده است و توانستیم علیرغم کمبودها و تحریم‌ها بازار را مدیریت کنیم، گفت: کمبود حتی یک دارو برای کشور بد است، اما این موضوع اجتناب ناپذیر است و گاهی شرایطی اتفاق می افتد که حتی برخی داروها در بازار جهانی هم دچار کمبود میشوند. ما در کشور شرایط خاصی داریم اما این شرایط به گونه ای مدیریت شد که کمترین کمبود را در حوزه دارویی داشته ایم.
به گفته معاون وزیر بهداشت، وی ادامه داد: طبق آخرین لیست در حال حاضر در کشور ۲۱ قلم کمبود دارویی داریم. در حوزه دارو همکاری خوبی با بانک مرکزی در راستای تخصیص ارز داریم، اما کمبودهایمان به دلیل اختلاف زمانی در تخصیص ارز است. در عین حال باید بدانیم که اگر نتوانیم از صنعت دارویی کشور حمایت کنیم، نمی توانیم از طریق واردات، بازار دارویی را کنترل کنیم. بالاخره زمانیکه با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو را تامین می کنیم، مخاطراتی مانند قاچاق معکوس نیز وجود دارد. در این زمینه سازمان غذا و دارو برای مدیریت توزیع دارو برنامه هایی دارد.
پیرصالحی درباره سهمیه بندی دارو نیز گفت: ما هیچ گونه سهمیه بندی دارویی برای بیماران نداریم بلکه این سهمیه بندی را در حوزه توزیع، تولید و واردات دارو انجام می دهیم تا دارو همیشه در بازار وجود داشته باشد.

ورود داروهای بی‌کیفیت به بازار ممنوع

پیرصالحی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه خوشبختانه صنعت داروسازی ما پیشرفت‌های خوبی داشته است و در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی هم جز کشورهای خوب دنیا هستیم، اظهار کرد: باید توجه کرد که سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت اولین نگرانی‌اش بحث کیفیت و سلامت داروهاست. بر این اساس به دارویی که از نظر کیفی مناسب نباشد اجازه ورود به بازار را نمی‌دهیم و اگر هم در بازار متوجه مشکلی در دارو شویم، به سرعت داروها را ریکال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: در عین حال همکاری نزدیکی میان سازمان غذا و دارو و معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شده و لیست داروهای وارداتی مشخص و در اختیارشان قرار گرفته است. بر این اساس از شرکت‌هایی که برای تولید این داروها اعلام آمادگی کنند، حمایت می‌کنیم.

پیرصالحی در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری دارو گفت: قانون‌گذار بحث قیمت‌گذاری دارو را به سازمان غذا و دارو ارائه داده و سازمان هم باید هم بیماران و مصرف کنندگان دارو را مد نظر قرار دهد که خود سازمان غذا و دارو و دولت هم یکی از این مصرف کنندگان و بزرگترین خریدار دارو هستند و در عین حال به تولید کننده هم توجه کرده و در زمینه قیمت گذاری دارو تعادل ایجاد کند.

افزایش قیمت دارو؛ آری یا خیر؟

وی افزود: اینکه بگوییم قیمت دارو افزایش پیدا نکند، باعث می‌شود که صنعت دارو از بین برود و در این صورت باید هزینه‌های بیشتری را تحمل کنیم. در عین حال ما از صنعت دارو درخواست کرده‌ایم که از آنجایی که سال ۹۸ سال راحتی نخواهد بود، با سازمان غذا و دارو تعامل داشته باشد و با اعمال کمترین افزایش قیمت باری را به نظام سلامت و بیماران تحمیل نکند. از طرفی کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو نیز چندین ماه است که کارش را آغاز کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به هر حال داروهای زیان‌ده باید اصلاح قیمت شوند و افزایش قیمت هم نباید به گونه‌ای باشد که به بیماران فشار وارد شود.

واردات کدام داروها محدود شده است؟

پیرصالحی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ممنوعیت واردات داروهای مشابه تولید داخل و احتمال کمبود برخی داروها، گفت: قسمتی از داروهای ما وارداتی هستند که مشابه تولید داخل‌شان هم وجود دارد. ما بر اساس شرایطی واردات داروهای مشابه تولید داخل را ممنوع اعلام کرده‌ایم. این موضوع برای داروهایی است که به عنوان مثال در کشور ۲۰ تولید کننده داشته و دچار کمبود هم نیستند. برای چنین داروهایی دلیلی وجود ندارد که ارزی را که به سختی تأمین می‌شود، به آنها اختصاص دهیم. از طرفی در حوزه داروهای بیماران خاص این موضوع اعمال نمی‌شود و داروهایشان وارد می‌شود، اما در داروهایی که مشابه تولید داخل‌شان زیاد است و دچار کمبود نمی‌شوند، واردات‌شان را قطع می‌کنیم. البته ممکن است در این زمینه نیاز کاذبی در کشور ایجاد شود.

پیرصالحی با بیان اینکه برای مواد اولیه داروهای تولید داخل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص می‌دهیم، گفت: ۱۳۰۰ میلیون دلار هم صرف داروهای وارداتی می‌شود. حال اگر واردات داروهای مشابه تولید داخل را حذف کنیم، از این میزان می‌توانیم ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی کنیم. به هر حال ما در حوزه دارویی سناریوهای مختلفی را مد نظر داریم که به وضعیت ارزی کشور بستگی دارند.

آمادگی برای واگذاری انتشار آمارنامه دارویی به بخش خصوصی

پیرصالحی در پاسخ به سوالی درباره انتشار آمارنامه دارویی گفت: آمار حوزه دارو برای همه مورد نیاز است. نمی‌توانیم بدون آمار در اتاقی تاریک تصمیم بگیریم. انتشار این آمارنامه به شفافیت حوزه دارو هم کمک می‌کند. بنابراین انتشار آمارنامه دارویی از نظر ما لازم است و انجام می‌شود، اما روی نوع انتشار آن مباحثی وجود دارد که در حال مذاکره هستیم و اگر بخش خصوصی تمایل به این کار داشته باشد این اقدام را به آنها واگذار می‌کنیم.

پیرصالحی در پاسخ به سوالی درباره تجویز داروهای خارج از فارماکوپه دارویی، گفت: ما بر اساس نوع مصرف دارو در کشور فهرست دارویی را تدوین می‌کنیم. البته در زمینه مکمل‌ها هنوز فهرستی نداریم، اما این فهرست در حال تهیه است. البته در حوزه مکمل‌ها، مکمل‌هایی که توان تولید داخلی آنها وجود داشته باشد، واردات‌شان ممنوع می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مسائل کیفی تولید دارو در کشور گفت: در حوزه کیفیت دارو ضوابط بین‌المللی داریم که همه ملزم به رعایت آنها هستند. ما در راستای کیفیت با نهادهای بین‌المللی هم همکاری داریم. باید توجه کرد که هر دارویی برای ورود به بازار کشور ابتدا در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو آزمایش شده و مطالعات بالینی مورد نیاز برایش انجام می‌شود. هیچ دارویی با حذف این فرآیندها وارد بازار نمی‌شود. خوشبختانه داروهای تولیدی ما از نظر کیفی امتحان خود را پس داده‌اند. حال ممکن است برخی بیماران به دارویی خاص پاسخگو نباشند که داروی دیگری برایشان جایگزین می‌شود، اما اگر برخی پزشکان به داروهای وارداتی تمایل دارند باید بگوییم که شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان به تمایل‌شان پاسخ داد.

واکنش نسبت به برخی اظهارات درباره صادرات دارو به ونزوئلا

وی تاکید کرد: باید در زمینه دارو و درمان به مردم آرامش دهیم. از طرفی یکی از راه‌های ارزآوری برای صنعت دارو، صادرات است. من چند روز پیش در زمینه صادرات دارو به ونزوئلا مذاکراتی کردم که برخی واکنش‌های منفی نشان دادند، اما باید بگویم که زمانی که می‌توانیم داروهایی را بدون اینکه در داخل دچار کمبود شوند صادر کنیم، این کار را انجام می‌دهیم و تا پولش را نگیریم جنسی را به کشوری نمی‌دهیم. ما به کسی هدیه نمی‌دهیم و از صنعت دارو حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که بازار صادراتی دارو را در اقلامی که کمبود ندارند تقویت کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.