به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی در سالیان طولانی اکتشاف و استخراج در دریای خزر مورد توجه قرار نداشته، اما در سال های گذشته وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه داشته است.

به گزارش جماران؛ مدیرعامل شرکت نفت خزر از تداوم مذاکرات ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه میدان های نفت و گاز دریای خزر خبر داد و گفت: کمیته‌های مشترکی در این زمینه فعالیت دارند.

علی اصولی افزود: براساس توافق رئیسان جمهوری پنج کشور حوزه دریای خزر و همچنین امضای تفاهمنامه روسای ایران و جمهوری آذربایجان، ‌اکنون در کنار سایر مذاکرات، تفاهمنامه همکاری‌های نفتی و گازی با جمهوری آذربایجان در حال پیگیری است و به این منظور جلسه‌ مشترکی نیز در اسفند ماه جاری برگزار خواهد شد.

وی درباره روند پیشرفت مذاکرات 2 طرف گفت: نخستین باری است که 2 کشور می‌خواهند در بلوکی که 100 درصد متعلق به هیچ‌کدام نیست، فعالیت کنند و کار با پیچیدگی‌های زیادی همراه است، ضمن اینکه شرایط جهانی بازار نفت هم به‌طور طبیعی، فعالیت‌های توسعه‌ای در آب‌های عمیق را تحت‌تاثیر قرار داده، به‌ویژه دریای خزر که حوزه‌ای خاص و محصور است.

** توسعه نفتی خزر، تابع سیاست‌های کلان

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: وجود ذخایر هیدروکربوری در خزر و نیز چنانچه تغییر مطلوب قیمت جهانی نفت و امکان‌پذیر شدن مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی محقق شود، تولید نفت در خزر نه تنها از نظر سیاسی و ژئوپلیتیکی حائز اهمیت است، بلکه توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت.

اصولی درباره اثرپذیری فعالیت‌های این شرکت از تحریم‌ها عنوان کرد: طبیعی است در چنین شرایطی شرکت نفت خزر نیز همچون سایر بخش‌ها با کندی فعالیت‌ها روبه‌رو شده و توسعه میدان‌ها فعلا در اولویت نیست.

وی یادآور شد: سیاست فعلی شرکت ملی نفت ایران در شرایط کنونی بر پایه اصول یاد شده است و این شرکت نیز از سیاست‌های کلان صنعت نفت تبعیت می کند.

مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: ایران با توجه به برخورداری از ذخایر فراوان در جنوب کشور که سابقه یک صد ساله در برداشت از آن دارد و با توجه به هزینه پایین کار در مناطق جنوبی، بدیهی است بر میدان‌های جنوبی اعم از خشکی و دریایی تمرکز کند.

وی افزود: توسعه ساختارهای میدان‌های نفتی در خزر با توجه به ضرورت استفاده از فناوری ‌های پیشرفته، در صورت مشارکت و جذب سرمایه و فناوری خارجی مقرون به صرفه است، با این وجود همچنان به اقدام های لازم و مذاکره و برنامه‌ریزی‌های خود ادامه می‌دهیم تا هر زمانی که سیاست توسعه در دستور کار قرار گرفت، مقدمات کار برای شروع فعالیت‌ها فراهم باشد.

اصولی اضافه کرد: ویژگی‌های دریای خزر از جمله عمیق و بسته بودن این دریا و همچنین نداشتن سابقه همکاری ایران در فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای در آب‌های عمیق، ضرورت حضور شرکت‌های بین‌المللی با فناوری بالا به منظور کاهش ریسک عملیات در این دریا ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته وی، این شرکت فعالیت خود را محدود به حضور طرف‌های خارجی نکرده و همزمان با این شرکت‌ها، با نیروهای داخلی نیز در حال مذاکره است.

**سرمایه و فناوری نیاز کار در آب‌های عمیق خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: چنانچه تصمیم برای توسعه ساختارهای نفتی دریای خزر قطعی شود، معطل خارجی‌ها نخواهیم ‌ماند.

اصولی افزود: هنگام تحریم‌های قبلی، در مدت 2 سال توانستیم به کشف نفت در آب‌های عمیق خزر دستیابیم، ‌اکنون با توجه به تجربه قبلی و دانش به‌دست آمده از سوی متخصصان داخلی می‌توان با هزینه‌های پایین‌تر و در مدت زمان خیلی کمتر در خصوص ساختارهای نفتی خزر اقدام‌های عملیاتی انجام داد.

وی گفت: می‌دانیم کار در آب‌های عمیق خزر به سرمایه و فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد و همکاری با شرکت‌های خارجی هزینه فعالیت و زمان را برای ما کاهش می‌دهد، ضمن اینکه بهره‌وری را نیز ارتقا می بخشد.

به گزارش جماران، به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی در سالیان طولانی اکتشاف و استخراج در دریای خزر مورد توجه قرار نداشته، اما در سال های گذشته وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه داشته است.

اردیبهشت سال 1391 حفاری چاه نخست اکتشافی میدان سردار جنگل در دریای خزر پایان یافت و ذخایر نفت «در جای» آن 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استخراج است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.