رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در آئین بازدید دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد که این پژوهشکده در چهارگروه پژوهشی، مطالعات اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان و مطالعات آینده‌نگر فعالیت دارد.

به گزارش جماران، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در آئین بازدید دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه این پژوهشکده در چهارگروه پژوهشی، مطالعات اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان ومطالعات آینده‌نگر فعالیت دارد گفت: ما همواره نگاه فرابخشی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم که با راهنمای‌های وزیر محترم علوم و شورای معاونان بتوانیم بار فرهنگی و اجتماعی را در تمامی حوزه‌های وزارت‌خانه تسری دهیم و همانگونه که پژوهشکده را به عنوان اتاق فکر وزارت‌خانه تلقی فرموده‌اید سعی کرده‌ایم کارهایی که در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی، معاونت آموزشی و معاونت بین‌الملل و سایر معاونتها ستادی است انجام دهیم.

وی افزود: در حوزه زنان هم همکاران ما در گروه مطالعات زنان سعی کرده‌اند با مشاور وزیر در امور زنان همکاری مناسبی داشته باشند.

به گفته میرزایی مجلات مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی و تحقیقات فرهنگی ایران از فاخرترین نشریه‌های علمی و پژوهشی کشور هستند که به صورت منظم منتشرمی‌شوند و مجله میان رشته‌ای ما در سال‌هایی در رتبه isc در بین مجلات رشته‌های علوم فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی رتبه نخست را داشت که از این حیث بسیار قابل افتخار است. نشریه تخصصی دیگری تحت عنوان دانشگاه امروز که احیاناً در آینده با تغییر نام دانشگاه ایرانی منتشر می‌شود داریم که سعی خواهیم کرد انتشار آن را مرتب‌تر کرده و آن را به دانشگاه‌های دیگر ارسال کنیم.

وی یادآور شد: کاری که در پژوهشکده با همفکری اعضای هیئت علمی و همکاران انجام داده‌ایم این است که هر گروه برنامه پژوهشی کلان دارد. یعنی با توجه به عنوان کلی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی هر چهار گروه پژوهشکده یک برنامه پژوهشی مستقلی دارد و هر کدام از اعضای هیئت علمی هم برنامه پژوهشی دارند. در همین راستا از سال گذشته ایده‌ای تحت عنوان میز تخصصی برای هرکدام از اعضای هیئت علمی ایجاد کرده‌ایم و دغدغه‌مان هم این است که هر کدام از اعضای هیئت علمی خودشان به طور مستقل یک رکن هستند و اگر مسئله‌ای در حوزه تخصصی‌اش وجود دارد، آن را مورد بررسی قرار دهد و هر فرد بتواند خودش شبکه‌سازی کند.

به گفته میرزایی: یعنی هر عضو هیئت علمی به عنوان یک متخصص، شبکه تخصصی خودش را شکل بدهد و براساس آن بتواند به پیشبرد اهداف و کارهای اصلی‌اش که عمدتاً مسئولیتی است که در بحث ستادی وزارت علوم است آن را انجام دهد.

میرزایی افزود: هیئت امنای پژوهشکده هم در این چندسالی که من در خدمتشان بوده‌ام همواره حمایت کاملی از پژوهشکده داشته‌اند. در حال حاضر اعضای هیئت علمی شش نفرشان در مقطع دانشیاری و بقیه استادیار هستند، امیداوریم که مسیر ارتقای دوستان براساس آنچه که در قانون وجود دارد صورت بگیرد.

وی گفت: انشاالله با همکاری همه عزیران بتوانیم قدمی در اعتلای حوزه مطالعات فرهنگی واجتماعی و تاثیری که می‌تواند برآموزش عالی داشته باشد برداریم و همانطور که الان پژوهشکده در باب نظریه آموزش عالی می‌تواند تاملاتی جدی بکند و مرجع است. بتوانیم در باب مطالعات فرهنگی- اجتماعی علم وفناوری هم این قدم را برداریم.

دکتر میرزایی خاطرنشان کرد: از دغدغه‌های اصلی ما بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه است و درخواست داریم که شما به عنوان سکاندار این حوزه بیش از پیش در سیاست‌گذاری‌ها و اقداماتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود آن را نافذ بدانید. زیرا می‌تواند بسیاری از مسائل دانشگاه و کشور را حل کند.

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دغدغه‌ای که بتواند دانشگاه و جامعه را در تعامل با یکدیگر قرار دهد را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم بدیهیات عقلی را در باب مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و علم و فناوری انجام دهیم و همانطور که از روز اول تاسیس این پژوهشکده تاکید بر اتاق فکر وزارت علوم بوده است. امیدواریم وظایف خود را در این مسیر انجام داده باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.