کارگردان مستند پرتره «مثل یک زن» که به زندگی فائزه هاشمی رفسنجانی می‌پردازد در واکنش به ممنوعیت اکران این اثر گفت: دستور جلوگیری از اکران این مستند توسط حراست وزارت ارشاد صادر شده است و از شنیدن این خبر شوکه شدم.

به گزارش جماران، «مژگان ایلانلو» درباره توقیف مستند پرتره‌ فائزه هاشمی که از 15 دی ‌ماه در سینماهای گروه «هنر و تجربه» اکران شده بود، اظهار داشت: توقف اکران مستند «مثل یک زن» ابتدا از مشهد آغاز شد که احساس کردم شاید همان داستان معروف حوزه هنری است که برخی از آثار را در سینماهای خود اکران نمی کند. 
وی افزود: بعد از توقف اکران این مستند در اصفهان وقتی پیگیر ماجرا از وزارت ارشاد شدم به من گفتند که سوژه فیلم، مشکل دارد و توسط حراست وزارت ارشاد اعلام شده که باید تا اطلاع ثانوی جلوی اکران فیلم گرفته شود.
کارگردان مستند «مثل یک زن» ادامه داد: من تمامی مراحل قانونی تولید این مستند را پشت سر گذاشته ام و مجوز اکران هم دارم بنابرین این رفتار کاملا غیر قانونی و شوک برانگیز است.
ایلانلو با توضیح اینکه به دلیل مفتوح بودن پرونده‌‌ای قضایی علیه فائزه هاشمی، این مستند از اکران پایین کشیده شده است، گفت: چطور در دادگاهی که هنوز حکم آن صادر نشده باید جلوی مستند من را بگیرند، مضاف بر اینکه پرونده خانم هاشمی در دادگاه امنیتی یا اقتصادی نیست بلکه به دلیل برخی صحبت هایش به دادگاه احضار شده است.
این مستندساز با بیان اینکه سال گذشته نیز با این بهانه که مستند «مثل یک زن» در واقع مستد پرتره یک فرد زنده است و قانون، اجازه حضور چنین مستندی در جشنواره سینما حقیقت را نمی‌دهد از نمایش فیلم در جشنواره جلوگیری کردند، گفت: این درحالیست که در جشنواره امسال شاهد بودیم یک مستند پرتره از یک فرد زنده در سینما حقیقت وجود داشت و این تناقض ها انسان را دل تنگ می کند که چرا این طور رفتار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک مستندساز حق دارم درباره سوژه‌هایی که در این کشور وجود دارد و افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند فیلم بسازم، از وزارت ارشاد با تمام چارچوب‌ها و قوانین سفت و سختی که تعیین کرده، مجوز بگیرم اما با همه این حرف‌ها وقتی در همان چارچوب کار کنی ولی نیروهای فرامتنی وارد شوند و جلوی کار شما را بگیرند شرایط ناامید کننده می‌شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.