کاظمی، عضو کمیته‌ ویژه‌ فراکسیون امید مجلس برای بررسی حوادث دانشگاه ، تاکید کرد: برگزاری مراسم «من بهشتی هستم» در دانشگاه اصفهان کاملا قانونی بوده است. بنابراین باید از مسئولان امر بخواهیم تا با قانون شکنان برخورد کنند.

به گزارش جماران؛ محمد کاظمی نماینده ملایر و عضو کمیته‌ ویژه‌ فراکسیون امید مجلس برای بررسی حوادث دانشگاه اصفهان با اشاره به حواشی بوجود آمده و لغو مراسم «من بهشتی هستم»، گفت: خانه مرحوم شهید بهشتی در اصفهان به صورت یک مجموعه فرهنگی درآمده است و امسال به عنوان نودمین سال تولد شهید بهشتی خانواده ایشان و امور فرهنگی شهرداری اصفهان تصمیم گرفته بودند بزرگداشتی برگزار کنند که بتوانند مطالب و تفکر اقتصادی، سیاسی و حقوقی شهید بهشتی را به بحث بگذارند.

او ادامه داد: به منظور برگزاری مراسم، آن‌ها با معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان جلسه می‌گذارند و نهایتا دو انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی تصمیم می‌گیرند تا این برنامه را اجرا کنند. چون مراسم در دانشگاه بوده و یک مراسم دانشجویی محسوب می‌شده باید هیات نظارت مصوب در قانون برای این مراسم مجوز صادر می‌کرد. این موضوع در هیات نظارت بررسی و هیات نظارت هم با برگزاری این مراسم موافقت کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قرار بود تا مراسم «من بهشتی هستم» در سه روز برگزار شود که در روز اول و دوم این مراسم به خوبی برگزار شده و در روز دوم یکی از سخنران‌ها آقای محمد بهشتی بوده است. منتها جریانات مخالف فکری انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان مدعی می‌شوند که سخنران روز سوم که علیرضا بهشتی بوده ممنوع‌السخنرانی است و محکومیت دارد.

کاظمی در ادامه گفت: این موضوع در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح می‌شود و در آنجا به آقایانی که آن ادعا را داشتند ابلاغ می‌شود که مستند حکم و ممنوع‌السخنرانی بودن آقای علیرضا بهشتی را ارائه دهید تا از سخنرانی و دعوت ایشان به دانشگاه خودداری کنیم که این مستندات ارائه نمی‌شود و از وزارت اطلاعات استعلام گرفته می‌شود، که آن‌ها هم اعلام می‌کنند که آقای علیرضا بهشتی ممنوع‌السخنرانی نیستند.

او گفت: به گروه‌های مخالف ابلاغ شده بود که آقای علیرضا بهشتی ممنوع‌السخنرانی نیست، بنابراین ایشان روز سوم در محل سخنرانی حاضر می‌شوند اما با حضور آقای علیرضا بهشتی در سخنرانی، جمعیتی به سرکردگی دو جریان مخالف ایشان در دانشگاه وارد سالن می‌شوند و با شعار دادن، ایجاد هیاهو و اخلال در نظم مانع برگزاری جلسه می‌شوند و روز سوم مراسم «من بهشتی هستم» برگزار نمی‌شود.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به قصور حراست دانشگاه در ایجاد اخلال در نظم مراسم، تاکید کرد: شاید اگر حراست‌ها در این زمینه تدبیری داشتند و مانع ورود جمعیت 30 یا40 نفره به داخل سالن می‌شدند این مراسم برگزار می‌شد. قصورها و ضعف در برنامه‌ریزی در این خصوص وجود داشته اما هم کسانیکه این مراسم را برهم زدند هویتشان مشخص است و هم مسئولان آن تشکل‌ها و گروه‌ها کاملا علنی بیانیه دادند و هم مانع برگزاری این مراسم شدند.

در حراست دانشگاه شاهد قصور بودیم

کاظمی ادامه داد: در حراست دانشگاه شاهد قصورهایی بودیم که باید با آنها برخورد شود. از سوی دیگر باید با دانشجویانی که در نظم اخلال بوجود آوردند و یک اقدام برخلاف قانون انجام دادند نیز توسط کمیته‌های انضباطی برخورد شود و لزوما در مراجع قضایی به تخلفشان رسیدگی شود.

برخی هر زمان که میلشان می‌کشد، مانع سخنرانی می‌شوند

او در خصوص اقدام عملی فراکسیون امید پس از روشن شدن ابهامات حادثه دانشگاه اصفهان، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی هر زمان که میلشان می‌کشد که نگذارند کسی صحبت کند، نمی‌گذارند. طرف مقابل از جمله انجمن‌های اسلامی، روسای دانشگاه‌ها، هیات‌های نظارت و معاونت های فرهنگی به دنبال اجرای قانون هستند. برگزاری مراسم «من بهشتی هستم» در دانشگاه اصفهان کاملا قانونی بوده است. بنابراین باید از مسئولان امر بخواهیم تا با قانون شکنان برخورد کنند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در آن مراسم اعضای خانواده شهید بهشتی از وابستگان سببی، نسبی گرفته تا فرزندان ایشان حضور داشتند و در واقع این مراسم اصالتا توسط خانواده شهید بهشتی برای یادبود این شهید بزرگوار برگزار شده بود. اگر ما در مقطعی در تاریخ انقلاب و در چهلمین سال پیروزی انقلاب نتوانیم در دانشگاه که طبق فرمایشات رهبر انقلاب باید کرسی آزاد اندیشی داشته باشد برای شهید بهشتی که شهید مظلومی در تاریخ انقلاب بود و حضرت امام(ره) به کرات از ایشان ذکر خیر نیکو دارند، بزرگداشت بگیریم بسیار موجب تاسف است و مسئولان امر باید در این خصوص اقدامی کنند.

 انجمن اسلامی از چند روز قبل به حراست‌های دانشگاه اصفهان هشدار داده بود

کاظمی تاکید کرد: حراست دانشگاه علوم پزشکی باید به صورت سازماندهی شده عمل می کرد چون انجمن اسلامی از چند روز قبل به حراست‌های دانشگاه اصفهان هشدار داده بود که ممکن است جمعی که بیانیه رسمی دادند که «اگر آقای بهشتی در دانشگاه حضور پیدا کند قلم پای او را می شکنیم»، اقداماتی انجام دهند. بنابراین آنها با این اطلاعیه تصمیمشان را اعلام کرده بودند و سپس آن را عملی کردند. ما شاهد هستیم که در دانشگاه‌های ما بعد از 40 سال هنوز قانون‌شکنان می‌توانند مطابق میلشان عمل کنند و کسی هم نتواند از عهده آن‌ها بر بیاید.

برای نظام بسیار پر هزینه است که نتوانیم برای شهید بهشتی مراسم برگزار کنیم

او یادآور شد: مسئولان کشور، شورای عالی امنیت ملی و مقامات عالی نظام باید تدبیری بیاندیشند چون برای نظام بسیار پرهزینه است که نتوانیم برای شهدای بزرگواری چون شهید بهشتی در دانشگاه اسلامی مراسمی برگزار کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال سوال از وزیر علوم در این خصوص، گفت: در این موضوع معاونت فرهنگی وزارت علوم و رییس دانشگاه نهایت همراهی را داشتند و در مسیر قانون حرکت کردند اما وزارت علوم حتما باید با متخلفان در کمیته‌های انضباطی برخورد کنند و حتما باید حراست‌ها را توجیه و اگر لازم بود برخورد کنند. در این شرایط شاید در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1063019
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.