وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این آمریکا است که از توافق هسته ای خارج شده، نه ایران. ما دو سال و نیم مذاکره کردیم و به یک توافق بسیار گسترده رسیدیم، برجام احتمالا طولانی ترین و جدی ترین مذاکره تاریخ معاصر است و فکر نکنم دیگر چنین چیزی تکرار شود.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش شبکه خبری ' رای نیوز 24' ایتالیا در باره این که 'آیا شما به عقب بر می گردید و غنی سازی را از سر خواهید گرفت؟' گفت: این یک احتمال است. البته ما حق آن را داریم چرا که آمریکا توافق (برجام ) را نقض کرد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با رای نیوز 24 افزود: ما حق داریم این توافق (برجام) را ترک کنیم، اما گزینه دیگری نیز وجود دارد و باید ببینیم چگونه می توانند منافع مردم ما را تامین کنند. 

وی درباره خواسته های امریکا از اروپا گفت: آنچه واشنگتن از اروپا می خواهد که با ایران بکند، هیچ پایه و اساس ندارد. اگر اروپا می خواهد حاکمیت خود را حفظ کند، باید تلاش کند. اگر به یک قلدر اجازه بدهی که به خواسته هایش دست یابد، دیگر هیچ پایانی برای قلدری نخواهد بود. 

ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگار که 'ترامپ عقیده دارد که پس از دور جدید تحریم ها، ایران مجبور به بازگشت به میز مذاکرات می شود و مردم این کشور نیز علیه نظام کنونی شورش می کنند' گفت: دولت ترامپ اغلب سیاست های خود در منطقه ما را روی توهم و تحلیل های اشتباه پایه ریزی کرده است، اما ایران جان سالم بدر برده و موفق شد، ما لحظات سخت تر از این را نیز داشتیم و از این لحظات نیز عبور می کنیم. 

** برجام جدی ترین مذاکره جهان 

ظریف افزود: این آمریکا است که از توافق هسته ای خارج شده، نه ایران. ما دو سال و نیم مذاکره کردیم و به یک توافق بسیار گسترده رسیدیم، برجام احتمالا طولانی ترین و جدی ترین مذاکره تاریخ معاصر است و فکر نکنم دیگر چنین چیزی تکرار شود. 

وی ادامه داد : فکر می کنم که برای اروپا اطمینان حاصل کردن از اینکه این روش آمریکا ادامه پیدا نکند، بسیار مهم باشد. 

وزیر خارجه گفت : اروپا تعهدات قوی اتخاذ کرده اما آماده سرمایه گذاری در امنیت خود نشده است. وقتی امریکا می تواند افراد را در کشورهای دیگر مجبور به نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل کند، وقتی می خواهد سایر کشورهایی را که عضو یک قطعنامه شورای امنیت بوده که خود آنها از آن حمایت می کردند تنبیه کند؛ چه خواهد شد؟ 

وی گفت: آمریکا فردا می تواند به شما بگوید که نمی توانی با چین مذاکره کنید زیرا ما دوست نداریم. ایا اروپا می خواهد تسلیم این بازی شود و اگر می خواهد حاکمیت خود را حفظ کند، باید تلاش کند و نمی توان بدون خیس شدن شنا کرد. 

ظریف در پاسخ به این سوال که دولت ایتالیا چه نقشی را ( در زمینه تحریم ) می تواند ایفا کند؟ گفت: ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ما در اتحادیه اروپا است و دولت می تواند از بخش خصوصی حمایت کند.

**سوریه و فشار آمریکا 

ظریف در پاسخ به این سوال که 'امریکایی ها و متحدان منطقه ای آن از توسعه ایران نگران هستند، چرا برای کاهش این نگرانی ها از سوریه خارج نمی شوید؟' گفت: پس چرا به آنها کمک نکنیم تا به داعش اجازه داده شود در خاورمیانه توسعه یابد؟ انها صدام و طالبان را کمک کردند. هواپیماهای کدام کشور یمن را بمباران می کنند، ایا ایرانی هستند؟ شما یادتان هست که وقتی امریکایی ها میلیاردها دلار خرج مسلح کردن صدام می کردند اما او علیه آنها شد؟ ملت ها و دولت های منطقه ما هنوز در حال پرداخت آن سرمایه گذاری ها هستند. آنها در طرف اشتباه داستان قرار دارند. 

* ترامپ شریک غیر قابل اعتماد ؟

ظریف در پاسخ به اینکه 'آیا روحانی می تواند با ترامپ دیدار کند؟' گفت: برای چه باید چنین کاری بکند؟ ترامپ شریک قابل اعتمادی نیست . ما دو سال و نیم وقت با دولت قبلی گذاشتیم اگر اکنون با ترامپ وارد مذاکرات جدیدی شویم وقتی زمان او نیز تمام بشود ، دو سال نیم دیگر را نیز به هدر داده ایم؛ چون ممکن است، رئیس جمهوری جدید امریکا بگوید که این توافق را دوست ندارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.