رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با برخی از دانشجویان که به امید رشته‌های پزشکی، رشته‌هایی که در آنها پذیرش شده‌اند را رها کرده‌اند، گفت: ما در تمام این مسیر دنبال این بودیم که عدالت خدشه‌دار نشود؛ همه این دانشجویان می‌توانند به دانشگاه خودشان برگردند و انصرافی تلقی نشوند، با سازمان نظام‌وظیفه هم مذاکراتی انجام شده که این ثبت‌نام در دانشگاه آزاد به‌عنوان انصراف تلقی نشود و حتی این داوطلبان از لحاظ سازمان سنجش نیز به‌عنوان دانشجو شناخته نمی‌شوند که سال آینده مشکلی برای ثبت‌نام در کنکور داشته باشند.

به گزارش جماران،  مهدی طهرانچی سه‌شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح برنامه‌های این دانشگاه و نیز گزارش آخرین وضعیت دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد پرداخت و با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته ثبت‌نام دانشگاه آزاد با دو تا سه مرحله‌ای کردن تکمیل ظرفیت پُر می‌شد، افزود: امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرد که تکمیل ظرفیت نداریم و بالطبع دانشگاه آزاد اسلامی باید در یک مرحله ظرفیتش را پر می‌کرد که در مرحله اول ۳۰ درصد ظرفیت تکمیل شد و برای مرحله دوم به صورت ذخیره در سه مرحله اعلام ظرفیت کرد.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: در مرحله اول ۱۸ هزار نفر پذیرش شدند که از این تعداد تنها ۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند، در مرحله دوم اتفاقی که افتاد ۶۲ هزار نفر در کل معرفی شدند که ۲۴ هزار نفر اعلام کردند تمایل دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند.

طهرانچی به بی‌توجهی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بخشنامه‌های سازمان مرکزی اشاره کرد و افزود: بعضی از واحدها به بخشنامه‌ای که ضعف‌هایی هم داشت عمل نکردند و خطایی انجام دادند و بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده و ما را با یک مشکل جدی مواجه کردند. در نتیجه توقعی به وجود آمد که امکان برآورده کردنش نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کنکور مسئله تراز دانشجو بسیار اهمیت دارد. اما ۹ واحد خطا کردند و حدود ۴ هزار نفر دانشجو در رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کردند که با توجه به رشته، حق‌شان ثبت‌نام نبود. دانشگاه آزاد نیز پذیرفته شدگان را در مراحل مختلفی پایش کرد و نهایتاً به ۵۹۹ نفر رسیدیم که به‌نوعی ثبت‌نام‌شده بودند اما امکان ادامه تحصیل در رشته و واحد ثبت نامی نداشتند.

وی افزود: این تعداد امکان قبولی ندارند و خودشان اصرار دارند با نمرات پایین‌تر در رشته پزشکی یا دندانپزشکی و پرستاری پذیرش شوند که امکانش وجود ندارد. البته با مدیرانی که در دانشگاه آزاد خطا کردند و این توقع را به‌وجود آوردند، برخوردهای انضباطی می‌شود و هیأت‌ها مربوطه به تخلفات این افراد رسیدگی خواهند کرد.

طهرانچی تصریح کرد: در مرحله اول برخی از مدیران را عزل کردیم و در مرحله دوم یکی دو نفر از مدیران که احساس کردیم ممکن است مرتکب جرمی شده باشند را به قوه قضائیه معرفی و از آنان شکایت کردیم که آن‌هم مسئله‌اش پیگیری شد.

وی در رابطه با برخی از دانشجویان که به امید رشته‌های پزشکی، رشته‌هایی که در آنها پذیرش شده‌اند را رها کرده‌اند، گفت: ما در تمام این مسیر دنبال این بودیم که عدالت خدشه‌دار نشود؛ همه این دانشجویان می‌توانند به دانشگاه خودشان برگردند و انصرافی تلقی نشوند، با سازمان نظام‌وظیفه هم مذاکراتی انجام شده که این ثبت‌نام در دانشگاه آزاد به‌عنوان انصراف تلقی نشود و حتی این داوطلبان از لحاظ سازمان سنجش نیز به‌عنوان دانشجو شناخته نمی‌شوند که سال آینده مشکلی برای ثبت‌نام در کنکور داشته باشند.

وی با بیان این‌که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی بابت مشکل پیش‌آمده با صراحت عذرخواهی می‌کنم، افزود: من در همین جا از دانشجویانی که این توقع برای‌شان ایجاد شد، با وجود این‌که تازه رئیس شده‌ام ولی به صراحت از سوی دانشگاه آزاد عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم چنین خطایی هیچ وقت تکرار نشود.

طهرانچی در ادامه به موضوع حذف کنکور اشاره کرد و افزود: کنکور یک فضیلت است و اگر رشته‌ای خواهان نداشت بدون کنکور دانشجو بگیریم، به ‌جایی نخواهد رسید و من در شورای‌عالی سنجش هم مطرح کردم که یا ما باید کنکور را یک‌باره به‌عنوان یک نظام مستمر بپذیریم که با این وضعیت هیچ‌وقت کنکور حذف نمی‌شود و یا باید دنبال راه‌حل دیگری باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است، اظهار کرد: هنوز در کشور کنکور مسئله اصلی است در حالی که به راحتی می‌توان طی پنج سال آینده بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رشته‌ها را بدون کنکور پذیرش کرد بدون آن‌که آموزش و پرورش در این رشته‌ها تحت تاثیر باشد.

طهرانچی ادامه داد: طی ۳۰ سال گذشته، آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده تغییر پیدا کرده است و امروز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و این امتیاز محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.