آزادی شاهزاده خالد بن طلال، برادر ولید بن طلال در روز جمعه و لغو ممنوعیت نشست‌ها و دیدارهای میان شاهزادگان نشان می‌دهند که محمد بن سلمان کنترل خود را بر اوضاع و تداوم سرکوب مخالفانش در داخل را از دست داده و ملک سلمان خود به منظور اجتناب از تحریم‌های آمریکا به دلیل قتل جمال خاشقجی به مساله ورود کرده است.

 

به گزارش جماران، در این راستا شاهزاده ریم، دختر ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر سعودی مجموعه عکس‌هایی از عموی خود یعنی خالد بن طلال با مضمون "خدا را سپاس به خاطر سلامتی‌ات" منتشر کرد. همچنین شاهزاده ریما عکس‌هایی از برادرش خالد و پسرش در بیمارستان منتشر کرد و نوشت: خدا شما ر احفظ کند. شاهزاده محمد بن خالد نیز دو تصویر از پدر و مادرش با این جمله منتشر کرد "خدا را شکر به خاطر سلامتی‌اش"

شاهزاده خالد بن طلال که از ژانویه گذشته در بازداشت بود، روز جمعه آزاد شد. او طی ماه‌های گذشته هر گونه سازش و چشم‌پوشی از دارایی‌هایش و تن دادن به خواسته‌های ولیعهد سعودی و حتی درخواست ارجاعش به دادگاه را بر عکس برادرش ولید بن طلال که وارد سازش با ولیعهد سعودی شد، رد کرده بود.

گویا این موضوع بدون مداخله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بوده و تصمیم‌گیری در این باره از دست او خارج شده است. در واقع ملک سلمان پدرش به منظور اجتناب از تحریم‌های واشنگتن به دلیل مساله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی تمایل به بستن پرونده بازداشت‌ها و اجرای خواسته‌های آمریکایی دارد. براساس تغییراتی که در این زمینه حاصل شده شاهزاده‌های سعودی که قبلا حق ملاقات کردن با یکدیگر را نداشتند از این پس می‌توانند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن می‌نویسد، به نظر می‌رسد شاهزاده‌های برجسته سعودی بعد از اینکه محمد بن سلمان آنها را تحت کنترل شدید قرار داده و نشست‌های میان آنها را ممنوع کرده بود حالا برای تبادل نظر درباره آینده عربستان و سلطنت بتوانند با یکدیگر ملاقات و دیدار داشته باشند.

احتمالا آزادی شاهزاده خالد در چارچوب اعمال فشارهای آمریکایی بر ریاض در پی اعتراف سعودی‌ها به جنایت رخ داده در کنسولگری این کشور در استانبول است. براساس طرحی که مایک پامپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به ریاض با خود به عربستان برد سعودی‌ها در این راستا اقدام به آزاد کردن برخی از بازداشتی‌های هتل ریتز کارلتون کرده‌اند. بعد آنها باید درباره سرنوشت ولیعهد عربستان و ادامه حضورش در قدرت یا کناره‌گیری‌اش تصمیم گیری کنند.

شاهزاده خالد بن طلال عبدالعزیز آل سعود، پسر سوم شاهزاده طلال بردار پادشاه سعودی و نیز برادر تاجر و شاهزاده میلیاردر سعودی ولید بن طلال و عضو اعضای هیئت بیعت عربستان است.

مادر برادران ولید و خالد بن طلال شاهزاده منی الصلح دختر ریاض الصلح رهبر لبنانی و اولین رئیس شورای وزیران لبنان بعد از استقلال این کشور است.

به نظر می‌رسد شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان که اخیرا به ریاض بازگشته نقش مهمی در این آزادی داشته باشد. او خودش با ضمانت بین‌المللی از تبعیدگاهش در لندن به ریاض بازگشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.