رئیس فراکسیون امید خاطر نشان کرد: آرزوی ما این است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر نفتی تبدیل شود که با جهت گیری‌هایی که در سیاست‌های کلی شده، تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سکوت و بی تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست،گفت: دانشگاهیان بخصوص جوانان در صورت میدان دادن به آنها می توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهند.

محمدرضا عارف در بازدید از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر در عرصه های مختلف اجتماعی،فرهنگی و علمی الگو بوده است، گفت: دانشجویان موتور محرکه دانشگاه هستند و سکوت و بی‌تفاوتی دانشجویان به نفع کشور نیست و این سکوت در نهایت برای جامعه خطرناک است.

وی با بیان اینکه باید تضارب عقاید را در دانشگاه‌ها بپذیریم، خاطر نشان کرد: دانشگاه امیرکبیر علی‌رغم وجود سلایق مختلف کمترین درگیری‌ها را داشته است و این امر باید الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گزارش عملکرد این دانشگاه، خاطر نشان کرد: این دانشگاه هر چند در چهار سال گذشته در حوزه‌های مختلف تلاش کرده است ولی هنوز نتوانسته ارتباط مناسبی با صنایع برقرار کند که این امر به دلیل آن وجود موانعی میان دانشگاه با صنعت است.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه‌ها متکی بر بودجه‌های دولتی است، یادآور شد: ولی دانشگاه امیرکبیر توانسته‌ است از طریق ارتباط با صنعت درآمدهای اختصاصی داشته باشند هر چند که میزان‌ آن رضایت بخش نیست که دلیل آن هم نوع ارتباط صنعت با دانشگاه است.

عارف با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، امیرکبیر و هنر در دولت اصلاحات، گفت: در میان این دانشگاه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین عملکرد را داشته است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در عین حال از وضعیت ترکیب اعضای هیات علمی این دانشگاه ابراز نگرانی کرد و یاداور شد: این دانشگاه در زمینه اعضای هیات علمی رشدی نداشته است به گونه‌ای که در فاصله چهار ساله هیچ رشدی در افزایش اعضای هیات علمی مشاهده نمی‌شود که این امر نگران کننده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جهش علمی در کشور داشته باشیم نیاز است در این زمینه اقدامی صورت گیرد و اگر مسوولان دانشگاه امیرکبیر فکر می‌کنند می‌توان در این زمینه اقدامی در مجلس شورای اسلامی اجرایی شود به ما اطلاع دهند.

عارف همچنین خاطر نشان کرد: چالش عدم رشد در ترکیب اعضای هیات علمی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نمی‌شود بلکه در دانشگاه‌های بزرگ مانند شریف نیز مشاهده می‌شود.

وی بر  لزوم پیشتازی دانشگاهیان در تمام عرصه ها تاکید کرد و با اشاره به شرایط فعلی جامعه و تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور ،تصریح کرد:شرایطی که در آن به سر می بریم از یک نظر شاید یک فرصت تلقی شود چرا که توفیق اجباری است که اقتصاد کشور را بدون تکیه بر نفت ساماندهی کنیم.

رئیس فراکسیون امید خاطر نشان کرد: آرزوی ما این است که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر نفتی تبدیل شود که با جهت گیری‌هایی که در سیاست‌های کلی شده، تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی بر لزوم میدان داری دانشگاهیان و کمک به دولت برای عبور از شرایط فعلی تاکید کرد و گفت:دانشگاهیان بخصوص جوانان در صورت میدان دادن به آنها می‌توانند کشور را از گردنه سخت فعلی عبور دهند و  با تبدیل فناوری به ثروت اقتصاد کشور را  از وابستگی به نفت نجات دهند.

عارف دانشگاه امیرکبیر را پیشتاز در طراحی فناوری‌های نوین دانست و گفت:انتظار است دانشگاه امیرکبیر به مانند گذشته پیشتازی خود را بخصوص در شرایط فعلی کشور برای کمک به دولتمردان ادامه دهد و دولت هم خود را از مشورت با نخبگان و دانشگاهیان محروم نکند.

گفتنی است در جریان بازدید سه ساعته دکتر عارف از برج فناوری دانشگاه امیرکبیر ،دکتر معتمدی رئیس این دانشگاه توضیحاتی را در خصوص دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی ارائه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.