واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ میلیون بشکه رسید که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ میلیون بشکه نفت ایران در کل سال ۲۰۱۷ بود.

به گزارش جماران؛ واردات نفت خام چین از ایران در ماه میلادی گذشته به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز صعود کرد.

بر پایه آمار اداره کل گمرک چین، آخرین رکورد بالای واردات نفت از ایران ۸۰۳ هزار بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۱۴ بود.

واردات در ماه اوت شامل بشکه‌های نفتی بود که مستقیما به چین ارسال شدند و یک محموله نفتکش VLCC که در میانمار تخلیه شد و از طریق خط لوله چین-میانمار به پالایشگاهی در جنوب غربی چین ارسال شد.

 آمار رهگیری تجارت "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد با حساب محموله‌های ماه میلادی گذشته، واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا اوت به ۳۰۴.۰۵ میلیون بشکه رسید که ۳۲.۲ درصد بالاتر از مجموع واردات ۲۲۹.۹۹ میلیون بشکه نفت ایران در کل سال ۲۰۱۷ بود.

یک تحلیلگر مقیم هنگ کنگ گفت: بعید است واردات نفت ایران در ادامه سال افزایش بیش‌تری پیدا کند و رکورد بالای واردات ماه اوت احتمالا به دلیل تلاش خریداران چینی برای خرید هر چه بیشتر نفت ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا در نوامبر بوده است.

طبق آمار پلاتس، خریداران چینی احتمالا ۱۷.۴۲ میلیون بشکه یا معادل ۵۸۱ هزار بشکه در روز نفت ایران را در اوت برای تحویل در سپتامبر بارگیری کردند. حجم مذکور ۱۴.۱ درصد کمتر از میانگین ۶۷۶ هزار بشکه در روز ثبت شده در هشت ماهه امسال بوده است.

عمده نفت وارد شده از ایران توسط پالایشگاه‌های چینی مصرف می‌شود. انتظار می‌رود چین با وجود تحریم‌ها، بزرگترین خریدار نفت ایران بماند زیرا پکن اعلام کرده که تجارت میان دو کشور با وجود تحریم‌های آمریکا به شکل عادی جریان خواهد داشت.

یکی از مدیران سینوپک هفته گذشته اظهار کرده بود اگر واردات نفت از ایران متوقف شود، کسب و کار این شرکت آسیب خواهد دید و در ادامه اظهار کرده بود که این شرکت با طرف‌های مربوط برای خنثی کردن ریسک‌ها سرگرم گفت‌وگو است.

سینوپک بزرگترین پالایشگاه جهان از نظر میزان ظرفیت و تولید است و حدود دوسوم از نفتی که از ایران به چین وارد می‌شود را دریافت می‌کند. طبق اظهارنامه سینوپک نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این شرکت حدود ۱۴۹.۸۳ میلیون بشکه نفت ایران را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد که ۸.۶ درصد از کل ظرفیت نفت خام سینوپک بود.

این مدیر سینوپک اظهار کرده است: وابستگی سینوپک به نفت ایران طبیعی است زیرا بسیاری از پالایشگاه‌ها به شکلی تجهیز شده‌اند تا نفت خام ایران را فراوری کنند و ایران به‌طور مشروع و برای مدت طولانی نیاز این پالایشگاه‌ها را تامین کرده است.

شرکت دولتی "ژوهای ژنرانگ" یک خریدار قراردادی مهم دیگر نفت ایران به منظور تامین نیاز پالایشگاه‌های چین است. شرکت "پتروچاینا" نیز حدود ۲۱.۹۹ میلیون بشکه در سال نفت ایران را خریداری می‌کند که این حجم معادل حدود ۱۰ درصد از واردات به چین است.

این پالایشگاه در سال ۲۰۱۸ دو محموله نفت ایران را خریداری کرده که در ماه‌های ژوئن و اوت از طریق خط لوله چین-میانمار تحویل داده شدند. انتظار می‌رود یک محموله سوم به میزان حدود ۱.۹۹ میلیون بشکه نیز اوایل سپتامبر در میانمار دریافت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.