محمدرضا فراهانی در نشست خبری دستاورد‌های این معاونت که امروز در ساختمان وزارت بهداشت، برگزار شد، اظهار کرد: معاونت فرهنگی از شهریور سال گذشته تا به امروز سالی پرکار را پشت سر گذاشته است.

به گزارش جماران، مهر نوشت: محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در وقایع دی ماه ۹۶ گفت: تعداد ۱۴ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در زمان وقایع دی ماه ۹۶ بازداشت شدند که برای دو نفر حکم محکومیت صادر شده است. یک نفر که از حکم اش کاملا مطلع هستم به این موضوع محکوم شده است که به مدت دو سال یک هفته در میان در نمازجمعه سمنان شرکت کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: فرد دیگر نیز در بندرعباس بوده است که به حبس محکوم شده است اما میزان آن مشخص نیست. ۶ یا ۷ نفر نیز پرونده شان مختومه شده است و به دادگاه هم نرفتند. ۶ تا ۷ نفر نیز وضعیت شان هنوز مشخص نیست و پرونده شان در دادگاه مطرح نشده است.

وی گفت: ما موضوع احکام دانشجویان را پیگیری می کنیم. شخصا وقتی این احکام سنگین را می شنوم برایم قابل قبول نیست اما از سوی دیگر نمی توانیم قضاوت کاملی هم داشته باشیم زیرا برخی مواقع پرونده ها سنگین تر از یک اظهار نظر یا اعتراض یا ابراز نارضایتی است.

فراهانی یادآور شد: در مسئله احکام دانشجویان همه تلاش کردند و واقعا برای اولین بار همه نهادها از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، وزارت علوم و وزارت بهداشت تلاش کردند که این برخوردها تعدیل شود و احکام سنگین کاهش یابد. با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده ایم و امیدواریم که به لحاظ حقوقی احکام در تجدید نظر کاهش پیدا کند. ضمن اینکه ما در قوه مجریه دارای اختیار نیستیم.

وی افزود: احساس من این است که یا تفسیر خوبی از قانون صورت نگرفته و یا قانون خوبی نداریم. مابه ازای اعتراض و اظهار ناراحتی کردن نباید چنین حبس های سنگینی باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت درباره تغییر فضای سیاسی دانشگاه ها در ۵ سال اخیر از سال ۹۲ تاکنون گفت: ابتدای دولت در سال ۹۲ فضای دانشگاه ها بسته و سنگین بود اما شرایط خیلی بهتر شده است. اما شعار رئیس جمهور مبنی بر دانشگاه امن، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: نهادهای امنیتی و مسئول باید به این سخن مقام معظم رهبری که ما در کشور آزادی داریم توجه کنند و کاری نکنند که این سخن مخدوش شود. آزادی بیان و آزادی پس از بیان نیز باید وجود داشته باشد.

فراهانی یادآور شد: در شرایطی که با یک تهاجم جدید و جنگ روانی معیشت پایه از سوی آمریکایی ها مواجه ایم برای اینکه مقاومت کنیم باید بدانیم که مردم ما شجاعت کافی را دارند. امام (ره) گفتند که همه مردم وحدت داشته باشد. مشکل ما خارجی نیست بلکه باید انسجام داخلی داشته باشیم و برگردیم به زمان جنگ که همه همدل و هم زبان بودیم.

وی گفت: راه حل موضوعات در کشور امنیتی نیست بلکه راه های اجتماعی برای آن وجود دارد. شکاف ملت حاکمیت وجود دارد و نگران کننده است اما نتیجه این است که حاکمیت در عمل به مردم اعتماد نکرده است. باید به مردم اعتماد کنیم و ایران را برای همه ایرانیان بخواهیم. یادمان باشد که زمان جنگ ۷۰ کشور پشت عراق بودند اما مردم ما تنها سربلند بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.