به گزارش ایرنا، عمده این فضاها بدون توجه به نیازهای جسمی معلولان و جانبازان ساخته شده و به دلیل محکمی برای خانه نشینی معلولان تبدیل شده است.
مناسب سازی، اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است بطوریکه افراد دارای ناتوانی جسمانی قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط های پیرامون خود اعم از اماکن عمومی و معابر شهری حرکت کرده و از تسهیلات محیطی اعم از اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند.
بر اساس ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسه های دولتی و شرکت های خصوصی و همچنین نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای این قشر همچون افراد عادی فراهم شود.
ایجاد محیطی بدون مانع و قابل دسترس نخستین اقدام در احقاق حقوق افراد ناتوان جسمی جهت مشارکت در همه عرصه های زندگی اجتماعی است و محرومیت از این محیط ها به دلیل عدم آگاهی و نگرش مثبت مسئولان و آحاد جامعه است که در این بین اطلاع رسانی و آموزش مهمترین راهکار مقابله با این معضل است.
بر اساس اعلام اداره کل بهزیستی ایلام از مجموع بیش از 12هزار و 900 توانخواه این استان عمده این افراد دچار معلولیت جسمی، حرکتی بوده و برای تردد با مشکل مواجه هستند.
در این زمینه رایزنی اداره کل بهزیستی ایلام با دستگاه ها و ارگان های مختلف طی چند سال اخیر، روی آوردن شماری از ادارات به مساله مناسب سازی را موجب شده است.
طی سال 95 کمتر از پنج ارگان دولتی در زمینه مناسب سازی فعالیت داشتند که در سال 96 تمایل دستگاه های اجرایی به 17 ارگان گسترش یافت و اگرچه جهش مطلوبی داشته ولی همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب و مورد انتظار فاصله وجود دارد.
در این زمینه اداره کل بهزیستی ایلام امروز نخستین کارگاه آموزشی مناسب سازی محیط، معابر و فضاهای عمومی و اماکن خصوصی ویژه طراحان شهری، مهندسان ساختمانی، کارشناسان فنی ادارات دولتی و نهادهای خصوصی را برگزار کرد.
**کمرنگ شدن روح لطیف انسانی در توجه به توانخواهان
مدیرکل بهزیستی ایلام در این آیین با انتقاد از عدم مشارکت و همکاری برخی دستگاه ها برای مناسب سازی فضاهای عمومی، گفت: فضاهای شهری و عمومی در این استان به علت نبود مناسب سازی توانایی لازم برای استفاده معلولان را ندارند.
زهرا همتی اضافه کرد: در زمینه مناسب سازی در بعد قانونی هیچگونه مشکلی وجود ندارد و تمامی نیازهای توانخواهان در قانون جامع حقوق معلولان مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: عمده علت این مشکل کمرنگ شدن روح لطیف انسانی در این زمینه است که موجب شده نسبت به حقوق معلولان کوتاهی شده و عدم توجه صورت گیرد.
وی به جشنواره شهید رجایی ویژه ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و گفت: 30 امتیاز این جشنواره به انجام مناسب سازی فضاهای عمومی برای تردد توانخواهان و جانبازان اختصاص یافته است که ارگان ها باید اقدام لازم را انجام دهند.
**فاصله معلولیت تا سلامت کوتاه است
مدیرکل بهزیستی ایلام با بیان اینکه فاصله بین معلولیت تا سلامت زیاد نیست، تاکید کرد: بسیاری از توانخواهان دارای توانمندی های فراوانی هستند اما فضاهای شهری و عدم توجه به مساله مناسب سازی، ناتوانی این قشر را قوت بخشیده است.
همتی اظهار داشت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به اقشار آسیب پذیر بویژه توانخواهان شده و تاکید مسئولان به رعایت حقوق شهروندی توانخواهان است که تحقق آن نیازمند مشارکت و همراهی همه ارگان هاست.
وی افزود: تمامی دستگاه ها باید اهمیت و ضرورت مناسب سازی اماکن عمومی را درک کرده و به این باور برسند که توانخواهان به عنوان عضوی از جامعه از حق و حقوق برخوردار بوده که یکی از آنها تردد بدون مانع در شهر است.
وی با اشاره به ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از اردیبهشت ماه امسال به دستگاه های اجرایی، یادآور شد: این قانون در حوزه های مختلف مسکن، بهداشت، اشتغال، فرهنگ سازی و غیره بوده و یکی از موارد آن مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی در شهرهاست.
وی اظهار کرد: تا زمانیکه مناسب سازی بصورت کامل تحقق نیابد، دسترسی جامعه توانخواهان به سایر امکانات نیز میسر نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، در این کارگاه آموزشی یکی از اساتید حوزه راه و شهرسازی پیرامون مناسب سازی ساختمان مطالبی ارائه کرد.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.