به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در همایش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان ایلام اظهار کرد: در برخی حوزه های دیگر از جمله بخش کارگری استان نیز با همین مشکل مواجه هستیم که باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است.
وی یادآور شد: طایفه گرایی در بحث شوراهای اسلامی شهر و روستا باعث می شود افراد شایسته و توانمند به عنوان شهردار و دهیار انتخاب نشوند و مشکلات مضاعفی برای شهرها و روستاهای استان ایجاد شود.
استاندار ایلام تاکید کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی، بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری همه چیز را از مردم می دانند زیرا اگر مردم نباشند نظام و انقلاب با مشکل مواجه می شود.
سلیمانی دشتکی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا عصاره و چکیده فرهنگ، رفتار و خواسته های مردم هستند و باید مورد توجه همه مسئولان و مدیران قرار گیرند.
وی افزود: به نظر و مشاوره مردم اعتقاد عمیق دارم و تمامی مدیران موظفند تعامل و همراهی با مردم را به بشترین حد ممکن برسانند.
استاندار ایلام یادآور شد: انجام سفرهای شهرستانی در راستای اطلاع از نظر و خواسته مردم انجام می شود و در این سفرها علاوه بر دیدار با مردم، شورای برنامه ریزی شهرستان و استان به صورت مشترک با حضور تمامی مدیران برگزار می شود.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: با این وجود عده ای از سر دلسوزی یا بدون اطلاع و مغرضانه به جای اصل مطلب و مصوبات این سفرها به مسائل حاشیه ای بی اهمیت می پردازند.
وی اضافه کرد: نخستین برنامه در تمامی سفرهای شهرستانی، حضور در مزار شهدای گمنام و ادای احترام به همه شهدا و خانواده های آنان است زیرا اگر آنها نبودند نظام و کشور تجزیه می شد و چیزی از آن باقی نمی ماند.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: شهدا و ایثارگران در شرایطی که کشور آماده جنگ نبود تمام محاسبات را بر هم زدند و جای پای انقلاب را در دنیا محکم کردند بنابراین همه وظیفه دارند خدمتگزار خانواده های شهدا و ایثارگران باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این همایش گفت: سال گذشته یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار به شهرداری ها و 330 میلیارد ریال اعتبار به دهیاری های استان ایلام اختصاص یافت.
احمد کرمی، بهره گیری از تجربیات مناطق موفق را یکی از راه های استفاده مطلوب از اعتبارات عنوان و اظهار کرد: تلاش تمام دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ارائه خدمت به مردم و کسب رضایت آنان است.
وی شوراها را از نهادهای کلیدی، اثرگذار و اثربخش در مسیر آبادانی شهرها و روستاها معرفی کرد و افزود: از ابتدای تشکیل شوراها تاکنون شاهد اقدامات کمی و کیفی مناسبی بوده ایم که منجر به ارتقا شاخص های کیفی در استان شده است.
وی با بیان اینکه هرم جمعیتی استان بیانگر افزایش جمعیت شهری است، یادآور شد: از بین رفتن اشتغال در روستاها یکی از دلایل عمده مهاجرت مردم به شهرهاست که شوراها با تدوین و تنظیم برنامه های اثربخش در این مناطق می توانند با حفظ تولید در روستاها مانع از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها شوند.
وی، با اشاره به گذشت بیش از یک قرن از عمر شهرداری ها، گفت: اگرچه شهرداری ها در این مدت تجربه های بسیاری را کسب کرده اند، اما کماکان شهرهای ما با چالش هایی مواجه هستند.
کرمی، رفع چالش های نوین را نیازمند تحقیق، پژوهش و برنامه ریزی مدون دانست و ادامه داد: یکی از چالش های شهرداری ها و شوراها موضوع ترافیک است که در گذشته برنامه ریزی منطبق با شرایط کنونی برای آن صورت نگرفته است.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام، مدیریت پسماند را دومین چالش شهرداری ها عنوان و تاکید کرد: شهرداری ها باید برای موضوع پسماند برنامه ریزی لازم را داشته باشند و در این زمینه از تجارب دیگران استفاده کنند به نحوی که از بازیافت پسماند، انرژی، کود و مواد دیگری تولید کرده و از این طریق به محیط زیست یاری برسانند.
وی، سومین چالش فراروی شوراها و شهرداری ها را استفاده بهینه از آب دانست و گفت: جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، استفاده از پس آب فاضلاب شهرها و رعایت الگوهای مصرف در این زمینه می تواند کارگشا باشد.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه شهرداری ها باید به سمت ایجاد درآمد پایدار حرکت کنند، اظهار کرد: درآمدهای شهرداری ها با میزان هزینه ها همخوانی ندارد و از این رو نمی توانند خدمات مطلوبی را به شهروندان ارائه دهند.
کرمی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و برون سپاری خدمات را یکی از راهکارهای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان دانست و یادآور شد: با برنامه ریزی، تلاش و استفاده از ظرفیت های بومی می توان به درآمد پایدار رسید و بخشی از مشکلات را از این طریق حل کرد.
به گزارش ایرنا، روز 9 اردیبهشت ماه سالروز تاسیس شوراها می باشد، شوراهایی که حضرت امام راحل در هفتم اردیبهشت ماه سال 1358 پیرامون نقش و اهمیت آنها می فرمایند «شوراها باید در همه جا باشد و هر جایی خودش منطقه خود را اداره کند».
وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به نحوی که در قانون اساسی پیش بینی شده بود فراهم نساخت. به همین سبب چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در تاریخ اول خردادماه سال 1375، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات عظیم شوراهای اسلامی در سراسر کشور در هفتم اسفند ماه 1377 فراهم گردید و شوراهای اسلامی عملا فعالیت خود را آغاز کردند.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، استان ایلام 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که در 25 شهر و بیش از 600 روستا سکونت دارند.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.