علی سلیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد یک هزار و 570 تن پشم، مو و کرک با آغاز فرایند پشم چینی توسط عشایر استان با توجه به ظرفیت دام های موجود تولید و روانه بازارهای مصرف داخل و خارج استان شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار تن پشم از عشایر استان خریداری شده افزود: ارزش ریالی و اقتصادی این مقدار پشم نزدیک به 30 میلیارد ریال است.
مدیرکل امور عشایری ایلام یادآور شد: امسال مقرر شده برای حذف دلالان و واسطه ها تعاونی های عشایری دارای مجوز پشم عشایر استان ایلام را با قیمت توافقی خریداری کنند.
سلیمی یادآور شد: فرایند خرید پشم، مو و کرک عشایر استان ایلام توسط 14 تعاونی دارای مجوز این استان خریداری می شود.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود از مقدار پشم تولیدی عشایر تعاونی های استان بین 250 تا 300 تن از فرآورده دامی عشایری را خریداری و مابقی نیز برای خودمصرفی خود عشایر است.
مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: عمده پشم خریداری شده به کارخانه های ریسندگی و بافندگی داخل ایلام و مازاد آن نیز به استان های متقاضی چون خراسان رضوی و کرمانشاه صادر می شود.
سلیمی افزود: فرآیند پشم چینی دام های عشایری تا خرداد ماه ادامه دارد و هم اکنون عشایر ساکن در مناطق ییلاقی شهرستان های دهلران و دره شهر پشم چینی دام های خود را آغاز کرده اند.
9 هزار و 736 خانوار با جمعیت حدود 60 هزار نفر معادل 12 درصد جمعیت استان ایلام متشکل از 12 ایل و 32 طایفه را جامعه عشایری بومی این استان تشکیل می دهد که این جمیعت در 95 کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک و سنگین نیز در اختیار آنها است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.