به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده بیش از حد مجاز و اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.
تعدادی از مردم ایوان معتقدند دود ناشی از این کارخانه سمی ، سرطان زا و دارای گوگرد است و خواستار تعطیلی این کارخانه شدند که باعث رکود تولیدات این مجموعه صنعتی نیز شده است.
کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال 95 در 2 فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای 90 نفر شغل ایجاد کرده است.
برای اجرای این پروژه بیش از 550 میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ 4/4 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 61 میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.
هم اکنون فاز اولیه این طرح در زمینه تولید اسید کلریدریک با ظرفیت روزانه 25 تن و اسید سولفوریک با ظرفیت روزانه 40 تن به بهره برداری رسید.

** مستندات علمی معتبر برای پلمپ کارخانه سولفات پتاسیم ایوان ارائه نشده است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.
امیدعلی عزتی افزود: دستگاه های کارخانه سولفات پتاسیم ایوان بدلیل نوسانات برق دچار اختلال و باعث تولید دود شده است و در صورت استارت آن بمدت چهار تا یک هفته دود ناشی از این اختلال رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه مردم این شهرستان معتقدند این دودها باعث سرطان و دارای گوگرد است، اظهار کرد: ترس شهروندان ایوانی بی دلیل است چرا که هنوز هیچ آزمایش علمی و معتبر از سوی کارشناسان محیط زیست مبنی بر آلودگی این دودها انجام نشده و سمی و سرطان زا بودن این دودها شایعه ای بیش نیست.
عزتی تاکید کرد: دادستانی ایوان بمدت یک روز حکم پلمپ این کارخانه را صادر کرد و روز بعد نیز این حکم لغو شد و این پرونده فعلا بلاتکلیف مانده است.

** نصب دستگاه فیلتراسیون در کارخانه سولفات پتاسیم ایوان ضروری است
معاون نظارت و پایش محیط زیست ایلام نیز در این خصوص گفت: ایجاد آلودگی در این کارخانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و چندین بار برای رفع این مشکل به مسئولان کارخانه اخطار داده شده اما با بی توجهی آنان مواجه شدیم و همچنان این دود باعث آلودگی محیط زیست شده است.
علی طاهر سارایی افزود: بررسی های بعمل آمده نشان داده این کارخانه به فیلتراسیون نیاز دارد و باید در کمترین زمان ممکن نصب شود و تا هم شهروندان ایوانی و هم محیط زیست از وجود چنین آلاینده هایی رها شوند.
وی تاکید کرد: با توجه به شعار امسال با عنوان حمایت از تولید ملی پلمپ این کارخانه زیان های بسیاری برای تولید کننده به دنبال دارد و باید از پلمپ آن جلوگیری کرد لذا 2 هفته زمان برای نصب فیلتر و رفع مشکل به مسئولان کارخانه داده شده است.
سارایی یادآور شد: پرونده تخلف زیست محیطی این کارخانه باز و در دست پیگیری است و چنانچه برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگیرد، کماکان پلمپ خواهد ماند.
300 نفر به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک و ناحیه صنعتی شهرستان ایوان مشغول کار هستند.
شهرستان ایوان با جمعیت 55 هزار نفری در 35 کیلومتری شمال ایلام قرار دارد.
7172/7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.