مازیار سلیمان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انواع وحوش در فصل جفت گیری و زاد و ولد نیاز مبرم به آرامش و امنیت دارند و گردشگران نباید با شلیک اسلحه امنیت و آرامش مورد نیاز جانوران را بر هم بزنند.
وی افزود: برهم زدن آرامش وحوش در این فصل که برای آنها به خاطرجفت گیری و زاد و ولد از حساسیت زیادی برخوردار است می تواند موجب تنش، استرس و اضطراب در بین گونه های جانوری شده و آنها گاه به علت احساس عدم امنیت ناچار به ترک زیستگاه های خود می شوند.
سلیمان نژاد از گردشگرانی که در فصل بهار و تابستان به خاطر مساعد بودن هوا ساعاتی از روز را در دل طبیعت سپری می کنند، خواست از شلیک تیر حتی اگر بی هدف و صرفا برای تففن و سرگرمی و بدون قصد شکار باشد اجتناب کنند چرا که شنیدن صدای شلیک گلوله و ایجاد آلودگی صوتی برای وحوش در این موقع سال بسیار مضر و خطرناک است.
وی همچنین با توجه به اینکه در آستانه شروع ماه های گرم سال و خشک شدن مراتع هستیم، به مردم توصیه کرد از روشن کردن آتش در طبیعت و یا پرهیز از خاموش کردن آتش روشن هنگام مراجعت به منزل خودداری کنند.
وی تاکید کرد: اراضی طبیعی به ویژه مراتع و علفزارها پتانسیل زیادی برای آتش گرفتن به علت گرمی هوا و خشک بودن گیاهان دارند و گردشگرانی که به طبیعت می روند باید در این زمینه دقت کافی را داشته باشند چرا که هر گونه سهل انگاری موجب بروز آتش سوزی در عرصه ها می شود.
سلیمان نژاد با بیان اینکه یگان های گشت و کنترل به طور شبانه روز در حال نظارت و حفاظت از طبیعت و زیستگاه های استان هستند، از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا حادثه زیست محیطی مورد را به سامانه 1540 یا اداره کل حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه گزارش دهند.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.