ایلام از حیث صنعت اعم از تولید واشتغال فقیر است و میزان ریسک فعالیت صنعتی در ان بالا است تا جایی که برغم همه اقدام ها و تلاش های دو دهه اخیر هنوز این استان از حیث میزان تولید صنعتی و اشتغال صنعتی فاصله معتی دار با دیگر نقاط کشور دارد.
استاندار ایلام دراین خصوص اعتقاد داردکه وضعیت بخش صنعت استان در مقایسه با سایر حوزه ها چندان مناسب نیست با این توضیح که از 535 واحد صنعتی دارای پروانه در استان که به نسبت جمعیت و وسعت آمار قابل توجهی نیست، تنها 327 واحد فعال 51 واحد نیمه فعال و 157 واحد غیر فعال هستند که در بررسی های صورت گرفته امکان احیای 69 واحد غیرفعال در استان وجود دارد .
اگرچه برخی مسوولان صنعتی استان ایلام اعتقاد دارند در سال های گذشته اقدام های مناسبی برای احیا و ارتقا توان صنعتی ایلام در قالب راه اندازی پروژه های بزرگ انجام گرفته که با بهره برداری از انها حدود هفت هزار شغل در بخش صنعت ایلام ایجاد می شود و به همین نسبت میزان تولید صنعتی افزایش می یابد.
با همه این ها، واضح است که نسبت میزان سرمایه گذاری انجام گرفته با واقعیت صنعت ایلام و سهم صنعت از تولید و اشتغال صنعتی این استان 600 هزار نفری ناهمخوان و منفی است چرا؟
گفت وگو با درویشی معاون اقتصادی استاندار ایلام با هدف یافتن پاسخ این سوال انجام گرفته است:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار ایلام گفت: وجود سرمایه در گردش و سرمایه ثابت از لوازم اصلی رونق گرفتن تولید و همچنین نداشتن آن از عوامل رکود محسوب می شود اما کل مسئله این نیست باید چرخه را از ابتدا تا انتها بررسی و آسیب شناسی کرد.
ایوب درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قوانین دست و پا گیر، سوء مدیریت و مشکلاتی که در زنجیره تولید، بازار و بازار یابی وجود دارند به عنوان موانع جدی و عام تولید صنعتی ، در ایلام از عمق و گستره بیشتری برخوردار هستند و به عنوان علل رکود و عوامل بازدارنده تولید صنعتی در استان ایلام به طور جدی ایفای نقش می کنند.
وی با تاکید بر لزوم اسیب شناسی دقیق برای اجتناب از کلی گویی افزود: ایلام نسبت به شرایط خود مسائل خاص خود را نیز دارد بنابراین مهمترین مسئله برای افرادی که می خواهند در این حیطه سرمایه گذاری کنند باید شناخت کافی از صنعت و کل فرآیند آن داشته باشند.
درویشی با بیان اینکه تولید کار مشکلی است، گفت: ما باید در ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی از بخش های مختلف کار و حلقه های این زنجیره مراقبت کنیم و تا حد امکان با استفاده از قوانین و ابزارهای موجود در استان بتوانیم موانع تولید را برداریم.
وی یادآور شد: اگر به اشتغال و تولید ثروت فکر می کنیم باید بر اساس مزیت های موجود به تولید در کشور در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات باور داشته باشیم.
به گفته درویشی سرمایه می تواند یکی از مشکلات بخش صنعت باشد که در این راستا بانک های مختلف را مجاب کرده و آنها را پای کار آورده ایم و امیدواریم با همکاری صاحبان سرمایه و تولید کنندگان بتوانیم این مانع و فاکتور اصلی برای سرمایه و سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.
وی تاکید کرد: در زمینه سرمایه گذاری فرهنگ کار نیز مهم است درمنطقه ای که نوع نگاه به اشتغال نگاه تنفیظ شده و درستی باشد به یقین به نتیجه می رسد.
وی با بیان اینکه استان ایلام دارای مزیت های خوبی است، گفت: صنعت استان ایلام نوپا و در حال رشد است که این مشخصه می تواند هم آسیب و هم فرصت برای استان باشد.
وی افزود: آسیب این رشد و نوپایی برای استان فقدان انباشت تجربه است و فرصت آن نیز دارا بودن منابع و مزایای بسیار از جمله استفاده از نزدیکی مرز و کشورهای همجوار بخصوص عراق و تسهیل تولید برای صادرات است.
درویشی با بیان اینکه باید موانع کار و تولید برطرف شود، یادآور شد: واحدهای فعال خوبی در شهرکهای ایلام با جدیت و انگیزه در حال فعالیت هستند اما برخی واحدها نیز بصورت نیمه فعال با ظرفیت پایین کار می کنند و وحداهایی نیز کاملا تعطیل و از چرخه تولید خارج شده اند.
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم متناسب با وضعیت واحدها اشتغال و تولید موجود را حفظ و تثبیت و واحدهای نیمه فعال و تعطیل را فعال کنیم.
/6034/7180
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.