به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت و شورای سالمندان استان اظهار کرد: در بسیاری از استان ها سالمندان را برای نگهداری به مراکز بهزیستی تحویل می دهند ولی فرهنگ سپردن سالمندان به این مراکز در ایلام به علت تعصب های قومی و قبیله ای و عواطف انسانی بسیار کم است.
وی با تاکید بر اینکه خدمات دهی به سالمندان نیازمند برنامه ریزی مناسب است، ادامه داد: در این زمینه مراکز درمانی، آموزشی، ورزشی و غیره نیز باید مشارکت لازم را داشته باشند.
استاندار ایلام به وضعیت ازدواج و طلاق در استان اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها ازدواج به عنوان سنت حسنه الهی روندی بی رویه داشته بطوریکه ازدواج های سپید و یا طلاق های توافقی در آنها رواج دارد.
سلیمانی دشتکی گفت: خوشبختانه این رویه غلط با فرهنگ ما سازگار نبوده و باید تلاش کرد این مساله وارد زندگی ایرانی، اسلامی کشور نشود.
وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور و به تبع این استان گفت: باید با انجام فرهنگ سازی مناسب تلاش شود تا نرخ رشد جمعیت معقولانه افزایش یابد.
استاندار ایلام همچنین بر ضرورت حمایت از مراکز و موسسه های خدمات دهی به سالمندان تاکید کرد.

*** لزوم تدوین سند توسعه اجتماعی در استان

معاون سیاسی ، امنیتی استاندار ایلام نیز در این نشست بر لزوم تدوین سند توسعه اجتماعی استان تاکید کرد و گفت: با تدوین این سند با محوریت استانداری باید راهکار مناسب برای کاهش نرخ طلاق و سایر آسیب های اجتماعی ارایه شود.
محمد نوذری تاکید کرد: دستگاه های فرهنگی باید در این زمینه مشارکت لازم را داشته تا در حوزه فرهنگی و اجتماعی بدنبال پیشگیری و کنترل باشیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق ها در استان ایلام در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می دهد گفت: این مساله در سند توسعه اجتماعی استان باید دیده و از ظرفیت اندیشمندان و صاحبنظران استفاده شود.

*** روند صعودی طلاق در استان

مدیر کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست با اشاره به روند صعودی نرخ طلاق در سال های اخیر در استان گفت: سال 90 از هر 14 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شد در حالیکه امسال و در هشت ماهه از هر 6 ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است.
زهرا همتی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر طلاق ها در این استان در پنج سال اول زندگی مشترک است، اضافه کرد: در طول سال 95، 54.7 درصد طلاق ها مربوط به در پنج سال اول زندگی بوده است در حالیکه میانگین این نرخ در کشور 48 درصد است و این مساله بیانگر اینست که میانگین سن زندگی مشترک در ایلام کوتاه تر از کشور است.
وی با اشاره به انجام مداخله های بهزیستی برای کاهش طلاق در استان اظهار کرد: از مجموع پرونده های طلاق ارجاعی به مرکز کاهش طلاق و مراکز مشاوره بهزیستی 30 درصد به صلح و سازش منجر شده است.
مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین به خدمات دهی بهزیستی به سالمندان اشاره کرد و گفت: اکنون از مجموع 49 هزار و 437 سالمند در استان سه هزار و 485 نفر زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.
همتی گفت: اکنون 37 سالمند زن و 22 سالمند مرد در 2 مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان که بصورت بخش خصوصی و با نظارت بهزیستی فعالیت دارند نگهداری می شوند.
وی پرداخت مستمری، خدمات درمانی، پوشش 314 سالمند در طرح ویزیت در منزل و راه اندازی بنیاد فرزانگان برای غنی سازی اوقات فراغت سالمندان را از دیگر خدمات بهزیستی به سالمندان زیر پوشش عنوان کرد.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.