به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در دهمین شورای عشایر استان ایلام اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمرانی جامعه عشایری استان تا پایان سال جاری 60 میلیارد ریال است که 50 درصد آن تخصیص یافته و در صورت ارائه طرح های عمرانی و زیرساختی امکان افزایش این بودجه تا سقف 50 درصد و نیز جذب اعتبار از محل ماده 12 امکان پذیر است.
وی افزود: برای اجرای طرح های زیرساختی جامعه عشایری در صورت نیاز به اعتبارات بیشتر باید بودجه عمرانی امور عشایری افزایش یابد.
استاندار ایلام یادآور شد: امور عشایری استان با همکاری دیگر دستگاه های مرتبط با ارائه طرح های عمرانی و زیرساختی میزان اعتبارات پروژه های عمرانی مورد نیاز استان را مشخص کنند تا بتوان برای اجرای این طرح ها ردیف بودجه مشخص کرد.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: کمیته ای متشکل از اداره کل اطلاعات، معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی، سازمان برنامه و بودجه و اداره کل امور عشایری طی 10 روز آینده تشکیل و در این کمیته نیازهای زیرساختی، عمرانی و رفاهی این جامعه در حوزه های مختلف در قالب ارائه پروژه و راهکارهای قابل اجرا برای تعیین ردیف بودجه مشخص شود.
وی میزان اعتبارات جاری عشایر را 25 میلیارد ریال و بودجه اعتبارات تملیکی و هزینه ای را 85 میلیارد ریال ذکر و تاکید کرد: در صورت رفع نیازها و حمایت از عشایر استان میزان بهره وری و تولید این جامعه نیز افزایش می یابد.
استاندار ایلام اضافه کرد: تعمیر و مرمت راه های عشایری و ایل رو، تهیه و نصب پنل های خورشیدی، افزایش آب رسانی، رفع مشکلات بهداشتی و آموزشی، رفع مشکل انبار علوفه از جمله نیازهای زیرساختی عشایر محسوب می شود.
به گفته سلیمانی دشتکی تامین نهاده های دامی، مواد اولیه کارخانه نهاده های دامی، ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی، گران بودن دارو، کمبود نقدینگی، خرید گوشت و دام مازاد، چالش های امنیتی و انتظامی از نیازهای روزمره عشایر است.
استاندار ایلام یادآور شد: عشایر استان برای افزایش میزان تولید کمی و کیفی باید از شیوه های سنتی دامپروری به سمت روش های نوین همچون اصلاح نژاد دام حرکت کنند و با کمک کارشناسان کشاورزی شیوه های مدرن دامداری را فرا بگیرند.
مدیرکل امور عشایری استان ایلام اظهار کرد: حضور عشایر در مناطق مرزی یک مزیت و موضوع مهم است چرا که این جامعه با اسکان در نوار مرزی امنیت مرزها را در برابر تهدیدهای احتمالی تامین می کنند.
علی سلیمی تاکید کرد: با حمایت همه جانبه از عشایر استان و تلاش برای رفع نیازها و خواسته های عشایر باید از مهاجرت آنها به مناطق روستایی و شهری و خالی گذاشتن مرزها جلوگیری کرد و نباید سکونتگاه های مرزی از حضور عشایر تهی شود.
وی افزود: عدم خرید دام مازاد و بالا رفتن سن احشام، نبود سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی، افزایش قیمت نهاده های دامی، مشکل در تامین مواد اولیه توسط کارخانه تولید نهاده های دامی، خشکسالی، ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت دیرهنگام خسارت ها به دامداران، تاخیر در مایه کوبی احشام و گرانی برخی از اقلام دارویی و سرقت احشام از جمله موارد مشکلاتی است که عشایر با آن مواجه هستند.
وی خواستار رفع مشکلات انبار علوفه عشایر، توسعه فرایند آبرسانی به آنها، نصب پنل های خورشیدی، ساماندهی عشایر مهمان بویژه در موضوع مایه کوبی احشام، خرید گوشت و دام عشایر به صورت تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام، ایجاد بازار مشخص برای معرفی محصولات دامی و صنایع دستی عشایر شد.
9 هزار و 736 خانوار با جمعیت حدود 60 هزار نفر معادل 12 درصد جمعیت استان ایلام متشکل از 12 ایل و 32 طایفه را جامعه عشایری بومی این استان تشکیل می دهد که این جمیعت در 95 کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک و سنگین نیز در اختیار آنهاست.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.