علی اکرم رضا پسند روز سه شنبه در کارگاه آموزشی طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) اظهار کرد: طرح ملی خادم در راستای آموزش شهروندان در مقابل بلایای طبیعی و غیر طبیعی از سال گذشته در کشور آغاز شده است و شهروندان باید از این آموزش ها برای مقابله و دور شدن از خطرات احتمالی بهره مند شوند.
وی افزود: برای کاهش ترس و اضطراب همچنین کاهش خسارات ناشی از سوانح باید یک تلاش دسته‌جمعی برای آموزش خانواده‌ها در برابر مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند، صورت گیرد.
رضاپسند یادآور شد: شهروندان باید بدانند که به هنگام وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش سوزی یا طوفان آمادگی مقابله با آنها را داشته و دامنه خسارات ناشی از سوانح را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه حوادث و بلایا سالیانه جان افراد بسیاری را می گیرد، گفت: در صورت وقوع حادثه دولت و سازمان‌های امدادرسان کمک می کنند اما شهروندان نیز خود باید آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث را داشته چرا که ممکن است امدادرسانان بلافاصله در محل وقوع سانحه حضور پیدا نکنند.
رضاپسند گفت: برای آمادگی در برابر چنین شرایطی در هر منطقه‌ای باید تعدادی از شهروندان داوطلب را ‌در قالب تیم‌های مردمی آموزش داد تا به هنگام وقوع حوادث و بلایا بتوانند علاوه بر محافظت از خود و اطرافیانشان، به سایر آسیب‌دید‌گان نیز کمک فوری بدهند.
وی تاکید کرد: بعد از وقوع حوادث و بلایا مردم ممکن است به دلیل وسعت ناحیه آسیب‌دید‌ه‌، نبود ارتباطات و مسدود شدن راه‌های دسترسی، برای مدت معینی صرفاً به امکانات خود متکی باشند.
وی گفت: طرح خادم که از سال گذشته در حال اجراست امسال نیز بصورت جدی در دستور کار است و نیروهای امدادگر جمعیت هلال احمر با مراجعه به درب منازل شهروندان آموزش های لازم را به آنان ارائه می دهند.
رضاپسند افزود: اعضای این تیم‌ها ‌در مورد شناخت ‌حوادث احتمالی و روش‌های آمادگی در برابر آن ‌و نیز مهارت‌های اساسی سازماندهی به شهروندان ارائه دهند به طوری که بتوانند تا زمان رسیدن نیروهای کمکی به خود، سایر اعضای خانواده، دوستان و همسایگان کمک برسانند.
وی تاکید کرد: به این افراد، آموزش‌هایی در مورد آمادگی در برابر حوادث، ایمنی در برابر حریق، ارائه کمک‌های اولیه پزشکی، انجام عملیات جستجو و نجات اولیه‌، سازماندهی تیمی و آشنایی با حمایت روانی آسیب‌دیدگان به هنگام ‌وقوع حوادث و بلایا ارائه می‌شود.
رضاپسند هدف اصلی از اجرای این طرح را مراقبت مردم از خود و سایر اعضای خانواده اعلام کرد و گفت: این آموزش ها به مردم نشان می دهد که چگونه در برابر حوادث و بلایا آمادگی پیدا کنند و با رعایت این توصیه‌ها ‌اقدامات ‌لازم در برابر حوادث را ارائه دهند.
وی هدف دیگر طرح خادم را آموزش مدیران و پرسنل ادارات عنوان کرد و افزود: هلال احمر آمادگی لازم برای آموزش این افراد را دارد و پس از پایان این دوره های آموزشی به آنان گواهینامه معتبر اعطا می شود.
وی از دیگر اهداف این طرح را آشنایی با مخاطرات و علائم هشدار، بیمه کردن خود در برابر مخاطرات ‌(مانند زلزله و سیل‌) و گام‌هایی به منظور پیشگیری یا کاهش دامنه خسارات ناشی از حوادث و بلایای آینده اعلام کرد.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان ایلام نیز گفت: طرح ملی خادم که همزمان با سراسر کشور در حال اجرا است در 13 مرحله و با حضور 40 نفر داوطلب آموزش برای ارائه خدمات بصورت چهره به چهره با مراجعه به درب منازل شهروندان صورت می گیرد.
همایون نوری افزود: مخاطب اصلی این طرح سرپرست خانواده یا فردی است که توانایی یادگیری این آموزش ها را دارد و بتواند در شرایط بحرانی خود و اعضای خانواده را از خطر دور نگه دارد.
وی یادآور شد: زلزله اخیر باعث ایجاد ترس و نگرانی در خانواده ها شده و بسیاری از آنها نیز آمادگی مقابله با این حوادث را ندارند و آموزش آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
نوری گفت: هدف این طرح که از سال 95 در حال اجرا است، تلاش دسته جمعی برای آموزش و یادگیری افراد در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی توسط داوطلبان است و تا پایان سال 1400 باید همه خانوارهای ایرانی از این آموزش ها بهره مند شوند.
وی با بیان این که آموزش های همگانی مربوط به حوادث و بلایا، از موضوعات مهم مدیریت و کاهش خطر بلایا در هر کشور است، اظهار کرد: هدف کلی برنامه خادم، جلب مشارکت خانواده ها برای یادگیری و یاددهی برای تحقق جامعه آماده در برابر مخاطرات است.
نوری اظهار کرد: جمعیت هلال احمر با اجرای طرح ملی خادم تلاش می کند تا ضریب آمادگی خانوارها را بالا برده و ضمن آموزش چهره به چهره میزان آگاهی آنان را در برابر شناخت مخاطرات طبیعی و انسان ساز ارتقا دهد.
طرح ملی خادم از بهمن‌ سال 1395 به صورت پایلوت در تمامی استان‌ های کشور در حال اجراست و برای هر استانی در نخستین ‌سال سهمیه‌ ای براساس آمار در نظر گرفته شده که تا یک‌ سال همان تعداد خانوار بایستی تحت آموزش قرار گیرند.
بدنه اصلی برنامه خادم را داوطلبانی تشکیل می دهند که برای سلامت هر چه بیشتر جامعه تلاش می کنند، در این برنامه، داوطلبان پس از دریافت آموزش های لازم، برای آموزش دادن به مردم، به منازل آنان مراجعه می کنند.
کارگاه آموزشی طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) روز سه شنبه با حضورمعاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ایلام، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان ایلام و سایر دستگاه در فرمانداری ایلام برگزار شد و اموزش های لازم در این زمینه به اعضا داده شد.
خبرنگار: لیلی خاکی**انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.