به گزارش ایرنا، ساختار سنتی فرهنگی اجتماعی شهرستانها و مناطق شهری و روستایی استان ایلام برگرفته از فرهنگ ایلی و طایفه ای و قومیت ها است که از سالیان دور به صورت یک ساختار اجتماعی و عرفی ماندگار شده است.
ایل ، طایفه ،تبار ،تیره و عشیره از جمله ساختارهای سنتی ریشه دار اجتماعی مردم استان ایلام هستندکه هر کس به نوعی خود متعلق به یکی از این دسته بندی ها می پندارد.
هر چند در سالیان خیلی دور که قانون مدونی جهت حمایت از حقوق افراد جامعه وجود نداشته این دسته بندی های طایفه ای دارای کارکرد نسبتا مناسبی بوده است .
در زمانه کنونی و در نظام جمهوری اسلامی ایران که قانون به بهترین شکل ممکن همه افراد جامعه را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است نقش سنتی ساختارهای طایفه ای تا حد زیادی کم رنگ شده است .
با این وجود ساختارهای سنتی ایلی و طایفه ای افراط گونه در بعضی مناطق استان پیامدهای همچون عدم توسعه ساختارهای نوین اجتماعی و ایفای حقوق شهروندی افراد شده است.
جامعه شناس و فعال اجتماعی می گوید: بافت اجتماعی حاکم بر برخی مناطق استان ایلام بعلت همبستگی و انسجام ساختارهای سنتی ایلی و طایفه ای از جمله بسترهای ایجاد خشونت و تنش های جمعی است.
دکتر منتی با بیان اینکه متأسفانه علل بسیاری از معضلات اجتماعی استان ایلام ریشه در همین بافت سنتی طایفه گرایی دارد افزود: پدیده مهاجرت نخبگان و سرمایه گذاران،ایجاد جو ناامنی اجتماعی و اقتصادی ، ایجاد ترکیب جمعیتی محله ای و طایفه ای ، قانون گریزی و تخطی از قوانین از جمله پیامدهای چنین بافت سنتی است.
رستم منتی خاطر نشان کرد: اوج چنین ساختار سنتی در مواقع انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراههای شهر و روستا بیش از پیش نمایان می شود که اغلب در چنین مواقعی انتخاب براساس چهارچوب های ایلی و طایفه ای است تا براساس فاکتورهای شایسته سالاری که این روند نیز به نوبه خود برای آینده استان ایلام مضر خواهد بود.
وی به نزاع های طایفه ای نیز اشاره کرد و گفت : در چنین مواقعی تخطی از قانون و حقوق شهروندی افراد به اوج خود می رسد و پیامدهای آن بر پیکره اجتماعی و فرهنگی جبران ناپذیر خواهد بود.
این جامعه شناس یادآور شد: توسعه هر چه بیشتر مراکز فرهنگی ، دانشگاهی ،علمی و آموزشی می تواند در تغییر فرهنگ ساختارهای سنتی طایفه ای و تعدیل افراطی گری در بلند مدت سودمند باشد.
منتی همچنین بر نقش نخبگان و دانشگاهیان در ایجاد گفتمان حقوق شهروندی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید این رویه مخرب از طریق سازوکارهای فرهنگی تعدیل و اصلاح شود.
استان 560 هزارنفری ایلام کشور و همجوار با عراق یکی از اخرین مهدها و سکونتگاه های ایلیاتی کشور است که اگرچه تحت تاثیر مدرن شدمبسیاری از وجوه زندگی ستتی را از دست داده اما هنور روایط عشایری و عشیره ای بر زندگی فردی و اجتماعی ساکنان حکمفرما است.
ایلات و طوایف استان ایلام شامل ۱۱ ایل، ۸۰طایفه، ۱۵۱تیره و ۱۲ طایفه مستقل به تعداد حدود ۸۱۲۴ خانوار و با جمعیتی حدود ۶۴هزارنفر است.
خبرنگار: روح اله احمدی*** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7179/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.