«فرهاد دانشی» بابیان این که پتروشیمی ایلام در حال حاضر دو پروژه الفین و SRU را در دست اجرا دارد ، اظهار کرد: واحد شیرین‌سازی یکی از پروژه هایی است که در ابتدای زنجیره تولید قرار دارد و پس از دریافت C+3 و C+5 ترش از پالایشگاه گاز ایلام و شیرین‌سازی آنها نقش اصلی در تامین خوراک الفین دارد .

پروژه SRU 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی با اشاره به اینکه فعالیت در پروژه SRU از مهرماه سال 94 و پس از 6 ماه از حضور بنده در پتروشیمی ایلام آغاز شد، ادامه داد: در ابتدا متوجه شدیم با عواملی که در این پروژه حضور داشته‌اند به نتیجه نخواهیم رسید و تصمیم گرفتیم پس از مذاکرات با مدیران ارشد و هیات مدیره، پروژه را از طریق مناقصه جدید به پیمانکار دیگر واگذار کنیم .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد :در مناقصه جدید تصمیم گرفتیم پروژه را به صورت EPCC یعنی واگذاری تمام مراحل شامل مهندسی ، تدارکات و نصب و ساختمان ،پیش‌ر اه انداری و راه اندازی را به صورت یکجا تحویل پیمانکار دهیم .

دانشی گفت:در مهرماه 94 شرکت EIED به عنوان برنده این مناقصه معرفی شد و پروژه در 5 ماه اولیه شتاب بسیار خوبی داشت و نقشه‌ها تهیه و سفارش‌گذاری تجهیزات و اقلام پروژه انجام پذیرفت و پیمانکار عملیات اجرایی را به صورت جدی از اردیبهشت 95 در سایت آغاز کرد .

وی با بیان اینکه پس از 23 ماه از آغاز فعالیت پیمانکار جدید این پروژه هم اکنون 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود : پروژه SRU یکی از پروژه‌های نادری است که با همکاری تنگاتنگ پیمانکار و کارفرما و عوامل اجرایی در این مدت زمان به این درصد از پیشرفت فیزیکی رسیده است .

استفاده از پیمانکاران بومی در بخش سیویل و ساختمان سازی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با ذکر این نکته که از وضعیت پروژه رضایت داریم، ادامه داد : علی رغم تحریم ها در طی کمتر از 18 ماه تمام خریدهای پروژه انجام شده و اکثر تجهیزات و اقلام سنگین پروژه از جمله کمپرسورها ،کوره‌ها، برج ها،بویلرها و پکیج آمین به سایت رسیده و نصب شده‌اند و بخش اندکی نیز در گمرک در حال ترخیص هستند .

دانشی افزود : پیگیری بسیار جدی را در این پروژه در دستور کار قرار داده ایم و عمده فعالیت های اجرایی پروژه در اختیار پیمانکاران بومی استو عمدتا در بخش سیویل و ساختمان سازی از نیروی بومی استفاده شده است که تجربه‌ی بسیار خوبی برای استان و منطقه است.

وی با بیان اینکه با تمهیدات اندیشیده شده سه خط خوراک از پالایشگاه گاز ایلام شامل اتان، C+3 و C+5 مورد بازرسی دقیق قرار گرفته و مجدداً تست شده‌اند، اظهار امیدورای کرد: واحد SRU تا پایان سال جاری به بهره‌برداری رسیده و شاهد تامین خوراک واحد الفین از طریق SRU بوده و تمام مشکلات هدررفت سرمایه ملی و آلودگی محیط زیست کمتر شود .

آخرین وضعیت پروژه الفین / خبر خوش تولید اتیلن در آینده‌ی نزدیک

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی وضعیت پروژه الفین پرداخت و اظهار کرد: این پروژه شرایط خوبی دارد و منتظر ترخیص برخی اقلام باقی مانده از گمرک هستیم .

دانشی ادامه داد:الفین ایلام پروژه پیچیده ، سخت و طاقت‌فرسایی است که امروز بارقه‌های امید برای راه اندازی آن شکل گرفته است .

وی افزود :نیروهای بهره بردار در واحد الفین مستقر هستند و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی را با توجه به پیش‌نیازهای لازمِ راه‌اندازی مدیریت می‌کنند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام به استخدام و بکارگیری نیروهای جوان در واحد الفین اشاره و با بیان اینکه اکنون این جوانان با تیمی از نیروهای باتجربه ادغام شده و با جدیت در پروژه مشغول هستند، تصریح کرد: روند بسیار مناسبی در پروژه شکل گرفته و اوایل سال آینده اتیلن در واحد الفین تولید خواهد شد. گرچه بخش‌های مختلفی از الفین را تا پایان سال در سرویس قرار خواهیم داد .

دانشی با بیان اینکه مسئله مهم این شرکت تولید اتیلن در واحد الفین و استفاده آن در واحد پایین دستی HD است، و منافع و درآمد حاصل از تولید پلی اتیلن با اتیلن تولیدی در الفین ایلام قابل قیاس با شرایط فعلی نیست متذکر شد : امروز با اتیلن تولیدی سایر مجتمع ها در حال تولید می‌باشیم و هر زمان اتیلن کمتر شد تولید پتروشیمی ایلام نیز کم و یا متوقف می گردد .

وی افزود: تیم جدید دو سال و 6 ماه است در پروژه حضور دارد و فعالیت چشمگیر و قابل توجهی در الفین انجام شده و نتیجه قابل قبول است .

تصمیم برای راه اندازی پست برق و "بویلرهای واحد الفین"

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد: اولین تصمیات در هیات مدیره جدید شرکت برای راه اندازی پست برق و "بویلرهای واحد الفین" اتخاذ شده است و شور و شوق خوبی در نزد مدیریت و مجموعه برای پیش راه اندازی الفین شکل گرفته و امیدواریم خبر خوش تولید اتیلن را هر چه زودتر بتوانیم به همه مردم و مسئولین محترم اعلام نمائیم .

دانشی افزود: واحد الفین هم‌اکنون بالای 87 درصد پیشرفت اجرایی دارد و سه و نیم درصد نیز در بخش‌های آموزش و راه اندازی در نظر گرفته شده که در مجموع بالای90 درصد پیشرفت فیزیکی می‌شود .

رکوردهایی در صنعت پتروشیمی/ تولید محصول (اتیلن)؛ به زودی

وی با بیان اینکه در ابتدای حضور بنده در پتروشیمی ایلام در مجموع 90 هزار قطر لوله‌ جوشکاری در سیستم لوله‌کشی انجام شده بود که در این مدت به حدود 900 هزار اینچ قطر جوشکاری و لوله گذاری رسیده است ادامه داد :اقدامات بسیار ارزنده‌ای در پتروشیمی ایلام انجام شده و آمار و ارقام دقیق را پایان پروژه به مردم شریف استان ایلام ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه 83مبدل به وزن بیش از دو هزار تن در کمتر از یک سال ساخته و نصب شده که در نوع خود بی‌نظیر است ادامه داد: برخی از کارهایی که در پتروشیمی ایلام انجام شده باید به عنوان یک رکورد در صنعت پتروشیمی ثبت شود .

وضعیت کاهش خوراک پتروشیمی ایلام طولانی نخواهد بود

دانشی افزود: یک پروژه نیمه‌کاره را با انباشتی از مشکلات تحویل گرفتیم ولی خدا را شاکریم که اکنون از سختی‌ها گذشته‌ایم و امروز به افق مد نظر و زمان بهره برداری نزدیک شده‌ایم و به زودی تولید محصول (اتیلن) را در این واحد خواهیم داشت .

وی به مشکلات ناشی از عدم تامین خوراک از طریق خط لوله غرب اشاره کرد و گفت:با توجه به شرایطی که در تولید اتان در پارس جنوبی بوجود آمد و کاهش تولید اتیلن در واحدهای پتروشیمی ما دچار مشکل شدیم و تامین کنندگانی که اتیلن پتروشیمی ایلام را تامین می کردند برای تامین خوراک خود با مشکل مواجه شدند و مازاد آنچنانی نداشتند که در اختیار ما قرار دهند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد : در یک ماه گذشته تولید پلی اتیلن در واحد HD به دلیل نبود خوراک اتیلن دچار مشکل گردید و مسلماً تعطیلی و چنین شرایطی برای شرکت نوپایی مانند پتروشیمی ایلام که توان مالی بالایی ندارد بسیار سخت و دشوار است .

دانشی با تشکر از مسئولین و نمایندگان استان، سهامداران و هیات مدیره در جهت پیگیری و رفع مشکل خوراک این شرکت افزود:وضعیت کاهش خوراک پتروشیمی ایلام طولانی نخواهد بود و تا اواسط مهرماه اتیلن مورد نیاز در اختیار واحد HD قرار خواهد گرفت .

اشتغالزایی 3 هزار نفر به صورت مستقیم در پتروشیمی ایلام

 

وی به اشتغالزایی 3 هزار نفر به صورت مستقیم در پتروشیمی ایلام اشاره کرد و گفت:پتروشیمی دَین خود را به اشتغال استان ادا نموده و این میزان اشتغالزایی در هیچ واحد دیگری در غرب کشور مشاهده نمی‌شود .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با تاکید بر این نکته که باید دست در درست هم دهیم و اجازه ندهیم مجموعه پتروشیمی ایلام تضعیف شود و پویایی لازم را در این مجموعه ایجاد نمائیم، افزود: واحد پایین دستی PP در حال فعال‌شدن است و بخشی از نیروها را پس از راه اندازی الفین در آن پروژه مشغول خواهیم کرد .

دانشی تصریح کرد: به جرات می توانم بگویم پتروشیمی ایلام در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی وظایف خود را با ایجاد سه هزار فرصت شغلی و تولید 178 هزار تن محصول در سال 95 انجام داده است .

وی با بیان اینکه از ابتدای تولید در این مجتمع تا کنون 520 هزار تن پلی اتیلن تولید شده است ادامه داد:طبق برنامه‌ی زمان‌بندی شده در سال 96 باید حدود 200 هزار تن تولید داشته باشیم .

پتروشیمی ایلام از تولید تک محصوله خارج شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پتروشیمی ایلام، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به این موضوع که پتروشیمی ایلام با تکیه بر دانشی فنی روز و تلاش کارکنان خود از تولید تک محصوله خارج شده است و در حال حاضر در چهار گرید پرفروش تجربه‌‌‌‌‌ی تولید دارد و هر محصولی که شرایط خوبی در بازار هدف داشته باشد را تولید می کند ادامه داد: دو گرید جدید 8200 B و PE-80 در طی یک ماه در این مجتمع تولید شده است که بازار مناسبی در داخل و خارج از کشور دارند .

ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی ایلام

دانشی با بیان اینکه هم اکنون پتروشیمی ایلام ظرفیت تولید300 هزار تن پلی اتیلن را در سال دارا می باشد افزود: با راه اندازی واحد الفین و با عدم پرداخت هزینه‌ی انتقال و هدررفت اتیلن در خط انتقال حدود 13 میلیون دلار در سال صرفه‌جویی نسبت به اخذ خوراک از طریق خط لوله خواهیم داشت .

وی با تاکید بر اینکه تولید اتیلن یک جهش در وضعیت پتروشیمی ایلام خواهد نمود افزود:گرید 7000F یک گرید پرمصرف در بازار داخل و خارج کشور است و ضمناً پتروشیمی ایلام دارای برند این محصول است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه شرکتهای داخلی به دنبال خرید گرید PIPE از پتروشیمی ایلام هستند که انعطاف پذیری ما را در بازار بالا می‌برد افزود :همچنین شرکت های ژاپنی مشتری خرید گرید" بادی" تولیدی این شرکت است.

دانشی ادامه داد : یکی از افتخارات شرکت در سه سال تولید این است که تاکنون هیچ گونه شکایتی از طرف مشتریان نسبت به کیفیت محصولات طرح نشده که این امر برای پتروشیمی ایلام یک افتخار و اعتبار است .

وی به مشکلات تولید بی رویه پلی اتیلن در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه برای همه‌ی پتروشیمی‌های کشور بازارهای هدف مشترکی وجود دارد و 80 درصد تولیدات ما به چین صادر می شود افزود :هرگونه تغییرات و نوسان در بازار چین ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازارهای دیگر به اندازه چین کشش ندارند .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با ذکر این نکته که باید سیاست های کلان فروش از طریق حاکمیت و انجمن صنفی بررسی و مدیریت لازم بر تولید انواع گریدها اعمال شود، افزود: پتروشیمی های کشور بایستی بر اساس نیاز کشور و بازارهای مصرف تولید داشته باشند و نباید بدون برنامه کلان و مشخص پلی اتیلن تولید شود و لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت شود که خرید تضمینی محصولات پتروشیمی بر اساس برنامه زمان‌بندی بلندمدت صورت گیرد .

دانشی ادامه داد :باید بر اساس برنامه ششم توسعه برای تولید و فروش محصولات شرکت های پتروشیمی برنامه ریزی لازم صورت گیرد و تصمیمات کلان برای منافع کشور اتخاذ شود .

رایزنی برای خرید و تامین LPG از طریق تانکر

وی با بیان اینکه دانش و تکنولوژی نباید در قفسه‌ها باقی بماند و لازم است به تولید تبدیل شود خاطر نشان کرد:دانش باید به تولید و تولید به ثروت و رفاه اجتماعی تبدیل شود و این امر بدون حمایت از نیروهای خلاق در کشور و تعامل سازنده با کشورهای صاحب تکنولوژی بسیار دشوار و دور از دسترس خواهد بود .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام تاکید کرد : خام‌فروشی افتخار نیست و لازم است محصولات پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی پس از تبدیل به محصول با ارزش افزوده بیشتر به فروش برسد .

دانشی با بیان اینکه قدم‌هایی برای ورود به بازار اروپا برداشته ایم و اگر ارزش محصول ما در اروپا بیشتر باشد در سال‌های آتی در اروپا عرضه خواهیم داشت ادامه داد :بازارها بایستی به صورت هوشمندانه مدیریت شوند و نباید ورود شرکت ها به بازارهای مختلف سهم و ارزش محصولات تولیدی کشور را در بازار کم کند. لذا یک مدیریت واحد باید وجود داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه در بهترین شرایط اگر پالایشگاه گاز ایلام وضعیت نرمالی داشته باشد 60 درصد خوراک دریافت و 300 هزار تن اتیلن تولید خواهیم داشت افزود : درعین حال منتظر پالایشگاه گاز ایلام نخواهیم بود و رایزنی برای خرید و تامین LPG از طریق تانکر برای جبران کمبود ظرفیت خواهیم داشت .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام ادامه داد :با بهره برداری از واحد SRU ، الفین و تامین LPG سالیانه ۴۵۰ هزار تن اتیلن تولید خواهیم کرد که قابلیت تبدیل به محصولات و گریدهای جدید HDEP را خواهد داشت.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 739253
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.