در این یادداشت آمده است: در چهارمین روز از پنجمین ماه گرم سال آیین اختتامیه‌ جشنواره آواها و نواها با عنوان (چمر و چوپی) با همت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و شهرستان ملکشاهی در سالن آمفی‌تئاتر این شهرستان برگزار شد.
صیدقلی کشاورز سلطان آواز اساطیری 'هوره' و علی ‌دوست فلاحتی پدر موسیقی 'دوزله' 2 نفر از اساتید حوزه موسیقی بومی محلی نیز در این آیین حضور داشتند و با هوره و دوزله هر کدام هنر خود را ارائه کردند.
مهمانان ویژه این جشنواره محمدرضا مروارید استاندار ایلام و علی مراد طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بودند.
مهندس مروارید در این جشنواره با بیان اینکه ایلام از تنوع اقوام برخوردار است و چهار قوم کرد، لر، لک و عرب در استان ساکن هستند، افرود: وظیفه‌ ما حفظ و اشاعه‌ فرهنگ بومی محلی و بویژه موسیقی‌های محلی است.
استاندار ایلام که با زبان کردی سخن می‌گفت با بیان اینکه اشعار بومی محلی باید ثبت و نشر شود، اظهار کرد: پایان ‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا باید به حمایت از فرهنگ بومی - محلی اختصاص یابند و توسط دولت نیز حمایت شوند.
مروارید خاستگاه چمر و چوپی را شهرستان ملکشاهی دانست و وعده‌ احداث یک مجتمع فرهنگی هنری در این شهرستان را داد.
مهندس علی مراد طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با تشکر از اجرای این برنامه هنری گفت: استان ایلام بواسطه تغییرات اقلیمی می‌تواند در تولید پسته در آینده نزدیک حرفی برای گفتن داشته باشد.
فرماندار ملکشاهی نیز در این مراسم استاندار ایلام را 'مرواریدی در دل صدف اقیانوس' معرفی کرد که توجه ویژه‌ای به ملکشاهی داشته است.
اسد قاسمی چمر و چوپی را تبلور دو حس غم و شادی در بین دو ایل ملکشاهی و شوهان ارزیابی کرد و گزارشی از پروژه‌های در دست احداث این شهرستان از جمله آبرسانی به شهر ارکواز، برق ‌رسانی و گاز کشی این‌ شهرستان و تکمیل جاده ترشابه ارائه کرد.
در پایان این جشنواره، 60 نفر از هنرمندان استان ایلام در حوزه‌های مختلف موسیقی بومی - محلی به جشنواره آواها و نواها راه یافتند و در پایان از هنرمندان برتر در بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر شد.
منبع: سایت ویرا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.